Stiller meg bak den - og det er selvsagt også subjektivt fra megSuperMorten skrev:Uten tvil landets beste arbeidsgiver.

Stiller meg bak den - og det er selvsagt også subjektivt fra megSuperMorten skrev:Uten tvil landets beste arbeidsgiver.
Du har en særegen måte å mene at noen har påstått noe og har dårlig hukommelse av hva du selv sier.JohnnyTh skrev:Da kjenner du sikkert mange av mine venner. Skyttermiljøet i Norge er ikke så enormt stort.simpson skrev:Nei jeg kjenner deg ikke, men du passer veldig inn i det jeg har sett att andre har av sin våpenskunskap og vil heve sin posisjon i samfunnet gjennom HV eller noe annet for å virke mer viktig .
Du kjenner ikke meg i det hele tatt. Men du påtar deg jobben med å til og med fortelle meg hvordan jeg tenker. Det hadde vært imponerende hvis det var riktig.
20 åringer er mer fornuftige i forhold til våpen altså? er din kommentar til innlegget.JohnnyTh skrev:SuperMorten skrev:Som om jeg skulle sagt det selv..simpson skrev:Hvis vi ser på risikobiildet i dag kontra kaldekrigen, mener jeg vi bør oppbemanne Sivilforsvaret for branner, flommer osv og heller nedbemanne HV og satse på en liten, men godt opptrent gruppe som kan møte dagens trusler som terror, gatedemostrasjoner som vi så i Oslo for ett par år sidene osv.
Disse bør være unge, motiverte og kanskje vervede ala Telemarksbataljonen?
Ikke bestå av en gjeng 40-50 åringer som får benner av uniform.
Ikke tvil om at det er ressurser i HV som kan brukes hvis de blir disponert rett.
Ser det ble noe feil her. Jeg missforsto, trodde du mente russiske soldater og svaret mitt skulle være: det vet jeg ikke, mente at jeg ikke viste hva snitt alderen var. Men kanskje du? Tyske soldater hadde lang utdanning og var sikkert i tidlig 20 årene.simpson skrev:Du har en særegen måte å mene at noen har påstått noe og har dårlig hukommelse av hva du selv sier.JohnnyTh skrev:Da kjenner du sikkert mange av mine venner. Skyttermiljøet i Norge er ikke så enormt stort.simpson skrev:Nei jeg kjenner deg ikke, men du passer veldig inn i det jeg har sett att andre har av sin våpenskunskap og vil heve sin posisjon i samfunnet gjennom HV eller noe annet for å virke mer viktig .
Du kjenner ikke meg i det hele tatt. Men du påtar deg jobben med å til og med fortelle meg hvordan jeg tenker. Det hadde vært imponerende hvis det var riktig.
Jeg har brødre, svogere, nevøer osv som skyter for NROF, en svoger har også gull i militær NM. Så at det er noen felles kjente er ikke umulig, men ser ikke hva det betyr i denne diskusjonen.
20 åringer er mer fornuftige i forhold til våpen altså? er din kommentar til innlegget.JohnnyTh skrev:SuperMorten skrev:Som om jeg skulle sagt det selv..simpson skrev:Hvis vi ser på risikobiildet i dag kontra kaldekrigen, mener jeg vi bør oppbemanne Sivilforsvaret for branner, flommer osv og heller nedbemanne HV og satse på en liten, men godt opptrent gruppe som kan møte dagens trusler som terror, gatedemostrasjoner som vi så i Oslo for ett par år sidene osv.
Disse bør være unge, motiverte og kanskje vervede ala Telemarksbataljonen?
Ikke bestå av en gjeng 40-50 åringer som får benner av uniform.
Ikke tvil om at det er ressurser i HV som kan brukes hvis de blir disponert rett.
Du sier selv at du hadde 12 år våpenopplæring i en alder av 20. Betyr det at du ikke var skikket til å ha våpen i en alder av 20?
Videre sier jeg at under 2 verdenskrig ble halve sovjet erobra av 19-20 åringer, så svarer du: Ja jeg vet, gjør du?
Hallo, hvordan kunne jeg si det hvis jeg ikke viste?
Også blander du inn verneplikt i sovjet av en aller grunn og sier de er ca 30. Hvorfor det komme inn vet jeg ikke siden det ikke har vært tema, med tror nok de er rundt 20 som i alle andre land.
Hvis du mener at 40 åringer er bedre skikket til militære aktiviteter, hvorfor er det 20 åringer i militæret?
HV er en ren reservestyrke som skal bistå forsvaret. Norges forsvar skal "holde stand" i 24 timer før Nato overtar.
Ikke noen eliteavdeling eller liknende selv om noen liker å tro det.
Jeg sier ikke hva du mener, du sier det selv.
simpson skrev:40 åringen er ikke mindre skikket til våpenhåndtering men ingen tvil om at yngre krefter har fordeler kontra eldre.
Fysikk, syn, hørse er betraktelig bedre. Er jo en grunn til at det er unge og ikke gamlinger i førstegangstjeneste.
I Soviet var det pur unge tyske soldater. Fra 18-20 år.
Synes du fortjener at tråden kommer tilbake på sporetIcetwins skrev:Har da fått innkalling til sesjon del 2. Har alltid hatt lyst til og ta førstegangstjeneste, og lurer på om noen av dere her inne kan si litt om hva man gjør i førstegangstjeneste. Er det noe og grue seg til?
Det er vel ikke gitt at det blir en positiv opplevelse for alle ... selv om man er positiv og "open minded"SuperMorten skrev:Synes du fortjener at tråden kommer tilbake på sporetIcetwins skrev:Har da fått innkalling til sesjon del 2. Har alltid hatt lyst til og ta førstegangstjeneste, og lurer på om noen av dere her inne kan si litt om hva man gjør i førstegangstjeneste. Er det noe og grue seg til?![]()
Hva man gjør? Alt mellom himmel og jord. Alt fra gevær mann til hva som helst som folk driver med utenfor forsvaret.
Det er ikke noe å grue seg til. Er du positiv og "open minded" får du en positiv opplevelse du husker for livet.
De som har lyst, får mulighet til nettopp det, å tilfredsstille lystene sine..jhn skrev: Til dere som sier at forsvaret er landets beste arbeidsgiver ... begrunn dette.
Det er vel langt fra alle som får oppfylt sine ønsker om utdannelse og kurs og eventuelle andre ønsker.SuperMorten skrev:De som har lyst, får mulighet til nettopp det, å tilfredsstille lystene sine..jhn skrev: Til dere som sier at forsvaret er landets beste arbeidsgiver ... begrunn dette.Ok lønn, selv om mange nok tjener bedre. Man blir hørt, og får mulighet til å forme egen arbeidsplass. En periode hadde jeg lyst til å reise litt, og det fikk jeg.. Og til slutt en sikker arbeidsplass. Man vet at man har jobb i morgen, til neste år osv. .
At private tar det personlig er sikkert for at det er de selv som må betale med egne personlige penger. Like personlig som om noen skulle nekte deg sykepenger.SuperMorten skrev: Jeg har også jobbet i det private, og opplevd at ledelsen tar utfordringer/problemer personlig. F.eks sykdom eller behov for permisjon. Ting som man etter loven har krav på, har blitt møtt med negativitet hos ledelsen (i privat næringsliv). I Forsvaret har jeg aldri opplevd sånt. For meg virker det som om ledelsen i Forsvaret er mye mer opptatt av den enkelte ansattes velferd, enn av "produktivitet". Sånt kan man sikkert gjøre når det er en statlig bedrift som ikke er avhengig av inntjening. Men for meg som ansatt er det en fordel .
La oss først skille mellom det å være ansatt eller inne til førstegangstjeneste e.l. Som ansatt får du stort sett de kursene du vil. Selv har jeg tatt noen høyskolefag på jobbens regning. Og det er skattebetalerne som tar regningen for min "jobb-velferd".. Uff så leitjhn skrev:Det er vel langt fra alle som får oppfylt sine ønsker om utdannelse og kurs og eventuelle andre ønsker.SuperMorten skrev:De som har lyst, får mulighet til nettopp det, å tilfredsstille lystene sine..jhn skrev: Til dere som sier at forsvaret er landets beste arbeidsgiver ... begrunn dette.Ok lønn, selv om mange nok tjener bedre. Man blir hørt, og får mulighet til å forme egen arbeidsplass. En periode hadde jeg lyst til å reise litt, og det fikk jeg.. Og til slutt en sikker arbeidsplass. Man vet at man har jobb i morgen, til neste år osv. .
Det du ellers sier kan vel sies om de fleste arbeidsplasser her til landsAt private tar det personlig er sikkert for at det er de selv som må betale med egne personlige penger. Like personlig som om noen skulle nekte deg sykepenger.SuperMorten skrev: Jeg har også jobbet i det private, og opplevd at ledelsen tar utfordringer/problemer personlig. F.eks sykdom eller behov for permisjon. Ting som man etter loven har krav på, har blitt møtt med negativitet hos ledelsen (i privat næringsliv). I Forsvaret har jeg aldri opplevd sånt. For meg virker det som om ledelsen i Forsvaret er mye mer opptatt av den enkelte ansattes velferd, enn av "produktivitet". Sånt kan man sikkert gjøre når det er en statlig bedrift som ikke er avhengig av inntjening. Men for meg som ansatt er det en fordel .
"Forsvaret er mye mer opptatt av den enkelte ansattes velferd, enn av "produktivitet". " .. sier du.
Det koster
Det er klart det er en behagelig arbeidsplass, men vi andre må produsere noe for å fortjene lønna, velferd kommer i andre eller tredje rekke ... det er "normalen" ... beklagelig men sikkert nødvendig