OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
På mc så har jo dette blitt diskutert endel.
Lurer på hva dere tenker når det gjelder bil...
I dag skulle jeg bestille litt smårep og service på en av våre arbeidsbiler (2012 mod transporter 2.0tdi)
Den var ny i oktober 2012 og har nå gått 19 700km. Jeg spurte verkstedkontor hos møller om det ikke var på tide å bytte olje/filter snart.
Nei dette var ikke før 40 000 så det trengte jeg ikke tenke på. Javel sa/tenkte jeg, det syns jeg er litt lenge... Nei jeg kunne bare ta det med ro..
Dvs at vi ikke trenger å bytte olje på denne bilen før juni/juli 2015...... Den skal altså gå 3 vintre før det skal skiftes.
Hva tenker dere om de stadig lengre service intervallene på biler?
Lurer på hva dere tenker når det gjelder bil...
I dag skulle jeg bestille litt smårep og service på en av våre arbeidsbiler (2012 mod transporter 2.0tdi)
Den var ny i oktober 2012 og har nå gått 19 700km. Jeg spurte verkstedkontor hos møller om det ikke var på tide å bytte olje/filter snart.
Nei dette var ikke før 40 000 så det trengte jeg ikke tenke på. Javel sa/tenkte jeg, det syns jeg er litt lenge... Nei jeg kunne bare ta det med ro..
Dvs at vi ikke trenger å bytte olje på denne bilen før juni/juli 2015...... Den skal altså gå 3 vintre før det skal skiftes.
Hva tenker dere om de stadig lengre service intervallene på biler?
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Det spørs jo om man vil stole på long-life olja til VW. Verkstedet jeg bruker drar den inn til oljeskift og en liten sjekk hver 15.000, og det er helt greit for meg.(2007 Passat)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Syns det er helt topp, har produsenten sagt at intervallet er f eks 30 000 km, så tåler motorn og oljen det......
Har 40000 km i kontroll/justeringsintervall på ventilene på snescootern, og med ca 1500 km/år blir det ventiljustering i 2040.
Oljeskift hver 4000 km.
Har 40000 km i kontroll/justeringsintervall på ventilene på snescootern, og med ca 1500 km/år blir det ventiljustering i 2040.
Oljeskift hver 4000 km.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- JanK
- Innlegg: 740
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Bosted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Siden oppgitte tall fra produsent alltid er på "den sikre siden" er det ingen problemer å følge deres anbefalinger.Jompa skrev:Syns det er helt topp, har produsenten sagt at intervallet er f eks 30 000 km, så tåler motorn og oljen det.....

mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Men de pleier vel å si noe sånn som 30 000km ELLER 2 år ? Tror det er greia på min.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Det strider mot alt jeg har lært...
...At oljen er god nok er en ting, filteret må også være godt nok. Men hva med all forurensing som oljen drar med seg og som ikke filteret tar opp i seg? Svovel for eksempel som gjør at ph-verdien synker og oljen derfor endrer karakter.
Men jeg tror ikke det kan garanteres at såkalt long-life olje holder i 20-30000 km uansett hvordan bilen brukes. På en yrkesbil som brukes hele dagen kanskje, dersom den har bare en kaldstart om dagen og resten av dagen holder olja 90-120 grader. Men aldri i verden om det hadde gått med min bilbruk. 2 kaldstart om dagen og oppnår kun en gang i uka normal driftstemperatur.
...At oljen er god nok er en ting, filteret må også være godt nok. Men hva med all forurensing som oljen drar med seg og som ikke filteret tar opp i seg? Svovel for eksempel som gjør at ph-verdien synker og oljen derfor endrer karakter.
Men jeg tror ikke det kan garanteres at såkalt long-life olje holder i 20-30000 km uansett hvordan bilen brukes. På en yrkesbil som brukes hele dagen kanskje, dersom den har bare en kaldstart om dagen og resten av dagen holder olja 90-120 grader. Men aldri i verden om det hadde gått med min bilbruk. 2 kaldstart om dagen og oppnår kun en gang i uka normal driftstemperatur.
- bjornen
- Innlegg: 245
- Registrert: 01 sep 2012, 19:17
- Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
- Bosted: Drammen
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
da jeg kjøpte min forrige bil (2003 passat) spurte jeg om når første oljeskift skulle tas, svaret var etter 3ok/ 2år.
Jeg syntes jo det var veldig langt før en førstegangsservice og ville gjerne ha et oljeskift før dette (5-10k),
svaret da var; gjerne det, men da utgår garantien!!
jeg fulgte serviceintervallene i den tiden jeg hadde bilen,6 år/ 300k.
aldri et feilslag.
ser ut til at olje ikke lenger er olje
Jeg syntes jo det var veldig langt før en førstegangsservice og ville gjerne ha et oljeskift før dette (5-10k),
svaret da var; gjerne det, men da utgår garantien!!

jeg fulgte serviceintervallene i den tiden jeg hadde bilen,6 år/ 300k.
aldri et feilslag.
ser ut til at olje ikke lenger er olje

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Tror moderne biler tar hensyn til hva slags kjøring man gjør. Når jeg kjører mye langturer så stiger antall km til neste service. Har ikke lagt merke til at det stiger men mener å ha lest dette et sted.kjellv skrev:Det strider mot alt jeg har lært...
...At oljen er god nok er en ting, filteret må også være godt nok. Men hva med all forurensing som oljen drar med seg og som ikke filteret tar opp i seg? Svovel for eksempel som gjør at ph-verdien synker og oljen derfor endrer karakter.
Men jeg tror ikke det kan garanteres at såkalt long-life olje holder i 20-30000 km uansett hvordan bilen brukes. På en yrkesbil som brukes hele dagen kanskje, dersom den har bare en kaldstart om dagen og resten av dagen holder olja 90-120 grader. Men aldri i verden om det hadde gått med min bilbruk. 2 kaldstart om dagen og oppnår kun en gang i uka normal driftstemperatur.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Bytte olje på bilen etter 40.000km...
Hahah
Når VAG begynte med longlife intervallene gikk jo produsenten som stod for olja ut og sa at det ikke var bra at bilen gikk 30000 på samme olje.. Jeg syntes det høres horibelt ut og kjøre en motor så lenge med samme olje.
Har ikke noe og komme med hva gjelder fakta men syntes bare det høres passe blåst ut.. Syntes det er verdt og bruke 500kr hver 12000km i så fall..
Hahah

Når VAG begynte med longlife intervallene gikk jo produsenten som stod for olja ut og sa at det ikke var bra at bilen gikk 30000 på samme olje.. Jeg syntes det høres horibelt ut og kjøre en motor så lenge med samme olje.
Har ikke noe og komme med hva gjelder fakta men syntes bare det høres passe blåst ut.. Syntes det er verdt og bruke 500kr hver 12000km i så fall..
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Takk SvolpSvolp skrev:Bytte olje på bilen etter 40.000km...
Hahah![]()
Når VAG begynte med longlife intervallene gikk jo produsenten som stod for olja ut og sa at det ikke var bra at bilen gikk 30000 på samme olje.. Jeg syntes det høres horibelt ut og kjøre en motor så lenge med samme olje.
Har ikke noe og komme med hva gjelder fakta men syntes bare det høres passe blåst ut.. Syntes det er verdt og bruke 500kr hver 12000km i så fall..


Om jeg mot formodning en gang skulle få et innfall og forgape meg i ei folkevogn bruktbil, så vet jeg i hvert fall at servicehistorikken skal studeres nøye!
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
bjornen skrev:da jeg kjøpte min forrige bil (2003 passat) spurte jeg om når første oljeskift skulle tas, svaret var etter 3ok/ 2år.
Jeg syntes jo det var veldig langt før en førstegangsservice og ville gjerne ha et oljeskift før dette (5-10k),
svaret da var; gjerne det, men da utgår garantien!!![]()
jeg fulgte serviceintervallene i den tiden jeg hadde bilen,6 år/ 300k.
aldri et feilslag.
ser ut til at olje ikke lenger er olje
Hva??? Utgår garantien om man tar oljeskift oftere enn serviceboka tilsier?
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Jeg har jo også alltid vært av den formening om at man bør skifte olje ihvertfall 1gang pr år.
Det virket på kundebehandleren jeg snakket med som at jeg(vi) ikke fikk ta oljeskift hos dem før tiden var inne.
Det virket på kundebehandleren jeg snakket med som at jeg(vi) ikke fikk ta oljeskift hos dem før tiden var inne.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Personlig hadde jeg ikke godtatt det om det var min privatbil. Ikke snakk om! Jeg hadde gått langt i å antyde at de ikke hadde greie på hva de holdt på med...Epylypzon skrev:Jeg har jo også alltid vært av den formening om at man bør skifte olje ihvertfall 1gang pr år.
Det virket på kundebehandleren jeg snakket med som at jeg(vi) ikke fikk ta oljeskift hos dem før tiden var inne.
Vil jeg ha hyppigere oljeskift enn servicetabellen sier, er det jeg som bestemmer det.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Jeg hadde holdt meg til hva verkstedet sier. Jeg vet at de vil ha fornøyde kunder og samtidig tjene mest mulig.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Ja, det oppnår de i hvert fall dersom motoren havarerer akkurat når garantien har gått ut...SuperMorten skrev:Jeg hadde holdt meg til hva verkstedet sier. Jeg vet at de vil ha fornøyde kunder og samtidig tjene mest mulig.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
kjellv skrev:Ja, det oppnår de i hvert fall dersom motoren havarerer akkurat når garantien har gått ut...SuperMorten skrev:Jeg hadde holdt meg til hva verkstedet sier. Jeg vet at de vil ha fornøyde kunder og samtidig tjene mest mulig.
Sent from my iPhone using Tapatalk
De får ikke noe godt rykte med mange sånne vel ?
Men jeg vet ikke bedre. Jeg kan ikke noe om en moderne bilmotor. En skal være forsiktig med å generalisere, men hva med alle bestemødre over 50 som kjører bil, og aldri har løftet på panseret. De gjør som verkstedet sier. Se for deg alle "hvitsnippene" på Aker Brygge osv som knapt fyller drivstoff selv (de har vel elbil nå men

Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Lange skiftintervaller er et salgsargument. Lange oljeskiftintervaller går fint på biler som går under ideelle forhold, dvs flat mark, jevn temperatur, og langkjøring. Dvs forhold som de fleste biler i Norge ikke har. Mye start og stopp, gjør at olja blir vesentlig raskere dårlig. At garantien utgår ved hyppigere oljeskift, er bare tull, så lenge man bruker riktig olje. Veit at f.eks. i Sverige, er det fabrikanter som oppgir kortere serviceintervaller, pga arktisk klima...
Den delen av motoren som blir raskest slitt ved lange oljeskift, er turboen. Men fabrikantene er som regel fornøyd når motoren går 150-200.000 km nærmest problemfritt. Er den delvis sliten da, så ok for de. De lange intervallene er beregnet for firmaer, som regner med driftkostnader på mange biler ved innkjøp. Det som ser bra ut på papiret, er bra for de.
Har selv bil med 30.000 km intervall, pleier å bytte etter ca 15.000. Automatolja skal være byttet for livet, der bytter jeg på mellom 40-60.000 km (man får bare ut halvparten av olja ved oljeskift). Automatolja var drit møkkete da jeg kjøpte bilen (på km 172.000, aldri byttet). Og har måttet bytte et par styreventiler, som skyldes slitasje pga dårlig olje i automaten (dog etter 260.000 km). Hadde jeg satt bilen på feil merkeverksted, kan det hende de ville ha byttet hele automaten...
Den delen av motoren som blir raskest slitt ved lange oljeskift, er turboen. Men fabrikantene er som regel fornøyd når motoren går 150-200.000 km nærmest problemfritt. Er den delvis sliten da, så ok for de. De lange intervallene er beregnet for firmaer, som regner med driftkostnader på mange biler ved innkjøp. Det som ser bra ut på papiret, er bra for de.
Har selv bil med 30.000 km intervall, pleier å bytte etter ca 15.000. Automatolja skal være byttet for livet, der bytter jeg på mellom 40-60.000 km (man får bare ut halvparten av olja ved oljeskift). Automatolja var drit møkkete da jeg kjøpte bilen (på km 172.000, aldri byttet). Og har måttet bytte et par styreventiler, som skyldes slitasje pga dårlig olje i automaten (dog etter 260.000 km). Hadde jeg satt bilen på feil merkeverksted, kan det hende de ville ha byttet hele automaten...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Har kjørt 200 000km, fra 200 000 til. 400 000 på min den gang BMW 520 97, bensin. Den brukte ca 1dl/1000km, hele perioden. Bilen gikk nærmest ideelt da. Til og fra Fornebu, mest på E18. Motoren gikk fortsatt helt nydelig etter perioden, og er ennå registrert ser jeg. Jeg kjørte 20-25000km mellom hvert skift. Den gikk på Biltema, Valvoline og mest på Castrol Edge og skiftet selvfølgelig filter hver gang. Jeg brukte motorvarmer, og varm garasje på jobben. Idag kjører jeg 1,9TDI..kjører Castrol Turbodiesel for pumpedyse der, 15000. Er vel turboen som vil gi seg først, men har kjenning som har kjørt 380000 uten strul på samme motor..vet ikke hans interval.
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
På min forrige bil, som var en Jeep Patriot, men en 2.0 CRD motor (VW pumpedyse) så var denne oppgitt med tre forskjellige alternativer i instruksjonsboka for hvilke intervall som skulle brukes for oljeskift. Husker ikke helt kriteriene for disse, men jeg skiftet olje ved 15000km intervaller. Byttet bil nå i vår pga. en stygg "plystrelyd" fra Turboen. var da kjørt ca 130 000km.
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Min er kjørt det dobble og ingen ulyder.L-NA skrev:På min forrige bil, som var en Jeep Patriot, men en 2.0 CRD motor (VW pumpedyse) så var denne oppgitt med tre forskjellige alternativer i instruksjonsboka for hvilke intervall som skulle brukes for oljeskift. Husker ikke helt kriteriene for disse, men jeg skiftet olje ved 15000km intervaller. Byttet bil nå i vår pga. en stygg "plystrelyd" fra Turboen. var da kjørt ca 130 000km.
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
ZZR-Erling skrev:Min er kjørt det dobble og ingen ulyder.L-NA skrev:På min forrige bil, som var en Jeep Patriot, men en 2.0 CRD motor (VW pumpedyse) så var denne oppgitt med tre forskjellige alternativer i instruksjonsboka for hvilke intervall som skulle brukes for oljeskift. Husker ikke helt kriteriene for disse, men jeg skiftet olje ved 15000km intervaller. Byttet bil nå i vår pga. en stygg "plystrelyd" fra Turboen. var da kjørt ca 130 000km.
Plystrelyden, kan vel være så mangt, og lite med oljeskiftet og gjøre. Men jeg valgte bil skifte i istedenfor mulig store service utgifter. Også med det i tankene at VW har hatt litt for mange turbohavarier på sine motorer.
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Har i det siste jobbet sammen med en som har en 2005/06 Passat 1.9Tdi , han er ikke særlig imponert. Turbohavari, ledningsnett til dysene inni motoren (under toppdekselet), ett annet ledningsnett til motorstyring i motorrommet og endel andre ting har røket. Og selvfølgelig havarert håndbrekkunit, så bilen måtte fraktes på verksted. Alt kjente feil. Dessuten tåler ikke Passat stv å kjøre med last på taket, da sprekker lakken rundt takrailsa, og de begynner å ruste i taket.L-NA skrev:ZZR-Erling skrev:Min er kjørt det dobble og ingen ulyder.L-NA skrev:På min forrige bil, som var en Jeep Patriot, men en 2.0 CRD motor (VW pumpedyse) så var denne oppgitt med tre forskjellige alternativer i instruksjonsboka for hvilke intervall som skulle brukes for oljeskift. Husker ikke helt kriteriene for disse, men jeg skiftet olje ved 15000km intervaller. Byttet bil nå i vår pga. en stygg "plystrelyd" fra Turboen. var da kjørt ca 130 000km.
Plystrelyden, kan vel være så mangt, og lite med oljeskiftet og gjøre. Men jeg valgte bil skifte i istedenfor mulig store service utgifter. Også med det i tankene at VW har hatt litt for mange turbohavarier på sine motorer.
Det er klart mindre tull med min 11 år gamle Citroen C5 som har gått over 100.000 km mer.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Har intervall på 30K på min nye 1.6 TDI, men pga klimaet i Norge så byttes oljen hver 15K eller en gang i året. Det hadde jeg jaggu gjort uansett. Butikken jeg kjøpte bilen på mener at det har man igjen for i det lange løp, noe jeg er enig i. Oljeskift er også lagt inn i computeren så den sier nå fra selv da. Mange produsenter som bruker samme motor, og intervallene ser ikke ut til å være de samme, litt rart.
Som det er nevnt fra før så er dette et salgsargument, men det er forskjell på en service og et oljeskift da..
Som det er nevnt fra før så er dette et salgsargument, men det er forskjell på en service og et oljeskift da..
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
Jeg har selv hatt en plystrelyd som følger turboen i min Saab 9-3 diesel en tid. Det viste seg å være en gummibelg mellom luftfilter og turbo med en liten sprekk. Byttet denne og luftfilteret så var saken løst.L-NA skrev:På min forrige bil, som var en Jeep Patriot, men en 2.0 CRD motor (VW pumpedyse) så var denne oppgitt med tre forskjellige alternativer i instruksjonsboka for hvilke intervall som skulle brukes for oljeskift. Husker ikke helt kriteriene for disse, men jeg skiftet olje ved 15000km intervaller. Byttet bil nå i vår pga. en stygg "plystrelyd" fra Turboen. var da kjørt ca 130 000km.
Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)
...for å få turboen og resten til å holde litt lengre, er det et must å kjøre rolig og med liten spjeldåpning til motoren og girkassa er gjennomvarm. Kjører man hardt også bråstopper motoren, vil det røyne hardere på turboen som snurrer lenge etter stans. .la motoren gå litt på tomgang før kutt.