Trafikk...

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
xj6
Motorsykkelen din: -

Trafikk...

Legg inn av xj6 »

Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 16:03, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Re: Trafikk...

Legg inn av SuperMorten »

Veldig enig med deg. Når du sier "idiotiske bilister" tenkte jeg at jeg nok er mer bilist enn motorsyklist, kanskje ikke i hodet, men i kjørte km og tid.
For min egen del er det flere forhold som har påvirket meg som fører av motorisert redskap. Plutselig ble jeg pappa og fikk ansvar for barn i bilen. Noe skjedde og jeg ble mer bevisst på egne handlinger. Sier ikke at jeg nødvendigvis ble mer forsiktig, men mer bevisst egne handlinger. Det andre jeg vet har endret min adferd er motorsykkellappen med kjøreerfaring. Den gjorde meg mer bevisst på alt som skjer rundt meg, men også en mer avslappet og lykkeligere sjåfør. Jeg tror derfor jeg ned hånda på hjertet kan si at jeg aldri har snakket om "idiotiske bilister" fordi jeg er for fornøyd til å la meg irritere, og skulle en på 4 hjul gjøre noe mindre smart, har jeg enten latt han kjøre fra meg, eller omvendt :knegg

Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Veldig enig :thumleft Jeg har et par ganger nevnt noe lignende, både på dette og andre mc-forum, kanskje ikke like velformulert og diplomatisk som du gjør her ... jeg har ikke fått stående ovasjoner, kan du si :knegg
Mange ser ut til å mene at motorsyklister fortjener et eget sett med regler, både skrevne og uskrevne ... bare fordi vi etter sigende skal være så mye flinkere enn de "idiotiske bilistene"

edit: Helt enig med begge her ...SuperMorten snek seg inn i mellom her

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Tror de fleste som beskriver div negative opplevelser fra trafikken dels gjør det som en måte å ventilere på og dels som en måte å dele erfaring på. Kan også være godt å høre om flere er enige sånn at virkelighet og subjektiv opplevelse blir avstemt.

Det er ikke til å komme ifra at endel bilister gjør uventede ting og historier som f.eks. at de kan blinke mot høyre for å kjøre mot venstre, kjøre ut fra busslomme uten å se seg for osv, er en måte å dele erfaring på. Kan mine historier gjøre at en annen motorsyklist har i bakhodet at når en bil sakker farten så er det ofte for å gjøre venstresving - og IKKE for at du skal ta en forbikjøring - så er "Mission Accomplished" for min del.

P.S. Ellers synes jeg jo bilistene og samfunnet forøvrig bør være ekstra snille med oss motorsyklister, siden vi lever jo i snitt litt kortere :roll
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Den beste sjåføren er etter min mening den som samhandler smidig med de andre trafikkantene uansett hva de kjører, eller om de er gående eller syklende.
Skal man irritere seg over alt og alle, så får man tidlig hjertefeil :)
Veitrafikklovens paragraf 3 er en grei paragraf, syns nå jeg da..
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Ja, Veitrafikklovens paragraf 3 er helt super ... den minner jo litt om Kardemomme-loven og den liker vi jo

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Dersom alle stresser ned litt og forsøker å smile, mens de praktiserer paragraf 3, er jeg sikker på at det vil redde liv..

Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Samarbeid er tingen.
Lev etter regelen : Ingen mester er født..........ellers bærer det rett til himmels.... :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Intruder skrev: ..........ellers bærer det rett til himmels.... :lol
:-k .... men øyeblikket før take-off ... jeg har en mistanke om at man kan se litt "himmelfallen" ut i det himmelfarten starter

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

jhn skrev:
Intruder skrev: ..........ellers bærer det rett til himmels.... :lol
:-k .... men øyeblikket før take-off ... jeg har en mistanke om at man kan se litt "himmelfallen" ut i det himmelfarten starter
Alternativet er en djevelsk fart utforbakke...
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jongsanim
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Legg inn av jongsanim »

Det finnes idioter alle steder.. I bilen, på MC'n, i butikken og på kontoret.

De gangene jeg eventuelt omtaler andre som idioter, er det som regel for å få ut frustrasjon for noe vedkommende har gjort. Som oftest er dette i trafikken, og da som oftest bilister som gjør manøvre som lett kan skade meg eller andre.

Men, når det er sagt er jo disse en liten del av den grå massen "bilister"... På lik linje blir den grå massen motorsyklister omtalt som idioter på 2-hjul og kamikazepiloter på grunn av den andelen av oss som lanesplitter på 1 hjul i 150km/t.

Poenget mitt er vel at idioter finnes over alt, og når man omtaler dem blir det lett å definere dem utifra kjøretøyet/konteksten, derav "idiot-bilist" :)

Svar