Jeg har jobbet mye med anleggsmaskiner og en moderne dieselmotor er ikke vanskelig å få start på. Skal være en del minusgrader før man må gløde og.simpson skrev:Håper ikke du tror at det er for at Diesel gir mere hk enn bensin. I så fall hvorfor går det ikke mange sykler på Diesel i landet her tror du...?kjellv skrev:...siden du er inne på det...hvorfor er det nesten ingen lastebiler med bensinmotor her i landet tror du...?simpson skrev: Hvorfor er ikke sykler, sportsbiler,Formel 1, rally, drag racing osv osv Diesel? Ikke fordi at det gir for mye hk ihvertfall.
Diesel fungerer bra i store kjøretøy som traktorer, lastebiler osv, men finn en som ikke har turbo.
Det var vanlig med bensin i lastebiler, traktorer og anleggsmaskiner tidligere.
Men så kom Diesel. Men for å få ut nok effekt trengte de store beist på dobble-triple volumet av bensinmotorer.
Så begynte turbo å gjøre inntok i Dieselverdenen og de kunne bygge mindre og mindre motorer.
Men det er turboens fortjenste og ikke motortype eller drivstofftypen Diesel som er skyld i det.
Sett fyr på bensin kontra Diesel så skjønner du at du ikke trenger å være rakettforsker for å skjønne hva som gir mest effekt, eller?![]()
For i dete hele tatt å få Diesel til å tenne må de ha m inst dobbel så høy kompresjon som bensinmotorer.
Kokepunktet er så høyt at de ofte må ha gløding eller startgass i form av eter e.l.
Om vinteren må det tilsettes parafin for den ikke skal fryse.
Alle som har jobbet med anleggsmaskiner vet hvor jævlig det er få start på dritten om vinteren.
Men gud bevares, kjør de som vil........
Det du sier er altså at en bensinmotor er best så lenge det ikke er turbo på doeselen. MEn når det er turbo på Dieselen så er den bedre enn bensinmotoren?