Basert på egen erfaring fra ett par år på tankbåt tror jeg ikke at jeg kommer til å satse på en slik transport. Man kan for bli liggende dager og uker på reia før man kommer til land :-)DrGreve skrev:Jeg vet at flere har ordnet seg båtskyss mellom Panama og til nærmeste anstendig veistubb som i praksis vil si Buenaventura på Stillehavskysten av Colombia.
På Caribia-siden er det vel ikke mange muligheter annet enn å leie fly :)
Muligheten kan kanskje være å sjekke med norske rederier som regelmessig passerer Panamakanalen. Kanskje noen anløper Syd-Amerika på regulær basis. Her er vel Venezuela, som mest sansynlig er alternativet på grunn av oljeeksport fra Maracaibosjøen..?
Pan American Highway 2015 - 2016
- Jarle
- Innlegg: 562
- Registrert: 03 feb 2012, 22:33
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
- Bosted: Bjørøyhamn
- Kontakt:
Re: Pan American Highway?
Jarle
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Pan American Highway?
Wallenius-Wilhelmsen kjører med stram seilingsplan og har ruter mellom nord og sør-Amerika som de kjører 2-3 ganger pr. måned. De anløper Mansanillo i Panama (på Stillehavssiden) og Cartagena i Colombia (på Karibiasiden)Jarle skrev:Basert på egen erfaring fra ett par år på tankbåt tror jeg ikke at jeg kommer til å satse på en slik transport. Man kan for bli liggende dager og uker på reia før man kommer til land :-)DrGreve skrev:Jeg vet at flere har ordnet seg båtskyss mellom Panama og til nærmeste anstendig veistubb som i praksis vil si Buenaventura på Stillehavskysten av Colombia.
På Caribia-siden er det vel ikke mange muligheter annet enn å leie fly :)
Muligheten kan kanskje være å sjekke med norske rederier som regelmessig passerer Panamakanalen. Kanskje noen anløper Syd-Amerika på regulær basis. Her er vel Venezuela, som mest sansynlig er alternativet på grunn av oljeeksport fra Maracaibosjøen..?
Det skulle passe perfekt? :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Jarle
- Innlegg: 562
- Registrert: 03 feb 2012, 22:33
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
- Bosted: Bjørøyhamn
- Kontakt:
Re: Pan American Highway?
Takk for gode råd.DrGreve skrev:Wallenius-Wilhelmsen kjører med stram seilingsplan og har ruter mellom nord og sør-Amerika som de kjører 2-3 ganger pr. måned. De anløper Mansanillo i Panama (på Stillehavssiden) og Cartagena i Colombia (på Karibiasiden)Jarle skrev:Basert på egen erfaring fra ett par år på tankbåt tror jeg ikke at jeg kommer til å satse på en slik transport. Man kan for bli liggende dager og uker på reia før man kommer til land :-)DrGreve skrev:Jeg vet at flere har ordnet seg båtskyss mellom Panama og til nærmeste anstendig veistubb som i praksis vil si Buenaventura på Stillehavskysten av Colombia.
På Caribia-siden er det vel ikke mange muligheter annet enn å leie fly :)
Muligheten kan kanskje være å sjekke med norske rederier som regelmessig passerer Panamakanalen. Kanskje noen anløper Syd-Amerika på regulær basis. Her er vel Venezuela, som mest sansynlig er alternativet på grunn av oljeeksport fra Maracaibosjøen..?
Det skulle passe perfekt? :)
Detaljene får komme etter hvert.
Er først ute etter å sjekke om det er en eller flere som kunne tenke seg å bli med.
Jarle
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
- Jarle
- Innlegg: 562
- Registrert: 03 feb 2012, 22:33
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
- Bosted: Bjørøyhamn
- Kontakt:
Re: Pan American Highway?
De første små planene er lagt, noen har meldt sin interesse om å bli med på deler av turen og noen har ombestemt seg.
Siden jeg bruker å blogge litt under mine turer tenkte jeg å gjøre det denne gangen også.
Så når jeg satt her i går å kjedet meg begynte jeg på en blogg, og la inn noe info om meg og de første aktivitetene rundt planleggingen.
Så for de som måtte ha interesse: http://ridepanamericanhighway.wordpress.com/
Det er fortsatt noe som ikke er på plass men ...............
Siden jeg bruker å blogge litt under mine turer tenkte jeg å gjøre det denne gangen også.
Så når jeg satt her i går å kjedet meg begynte jeg på en blogg, og la inn noe info om meg og de første aktivitetene rundt planleggingen.
Så for de som måtte ha interesse: http://ridepanamericanhighway.wordpress.com/
Det er fortsatt noe som ikke er på plass men ...............
Jarle
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
- Jarle
- Innlegg: 562
- Registrert: 03 feb 2012, 22:33
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
- Bosted: Bjørøyhamn
- Kontakt:
Justere hovedlys og ekstralys
Finnes det en tråd her som sier litt om hvordan justere hovedlys og tåkelys?
På min BMW F800GS kan hovedlyset justeres både opp/ned og sidelengs.
Å nå har jeg hatt hovedlyset demontert i forbindelse med at jeg har montert noen ekstra-lys.
Så nå må både hovedlys og ekstra-lys justeres.
På min BMW F800GS kan hovedlyset justeres både opp/ned og sidelengs.
Å nå har jeg hatt hovedlyset demontert i forbindelse med at jeg har montert noen ekstra-lys.
Så nå må både hovedlys og ekstra-lys justeres.
Jarle
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Justere hovedlys og ekstralys
Den generelle bruksanvisningen er, slik jeg husker det, er å ha sykkelen på ett flatt underlag og 5,1 meter fra vegg. Mål høyden fra bakke til senter av lykt med fører på, altså normal vekt. Da skal øverste kant av lyset være 5 cm lavere på veggen.. (nærlys). Sideveis tar jeg på gehør :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Justere hovedlys og ekstralys
Husker visst litt feil, ser det ut som
5,2 meter eller 17 fot helt nøyaktig.
Sett så et merke med tusj 2 cm lavere på veggen enn senterhøyden du målte fra bakken
og opp til senter av motorsykkel-lykten.
Justere nærlyset (Low Beam) oppover / nedover til øvre del av lyset på vegg der dette er horisontalt, flukter med merket. Det vil si 2 cm under senterhøyde lykt - på 5,2 meter.

Sett så et merke med tusj 2 cm lavere på veggen enn senterhøyden du målte fra bakken
og opp til senter av motorsykkel-lykten.
Justere nærlyset (Low Beam) oppover / nedover til øvre del av lyset på vegg der dette er horisontalt, flukter med merket. Det vil si 2 cm under senterhøyde lykt - på 5,2 meter.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Jarle
- Innlegg: 562
- Registrert: 03 feb 2012, 22:33
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
- Bosted: Bjørøyhamn
- Kontakt:
Re: Justere hovedlys og ekstralys
Der kom svaret :-)DrGreve skrev:Husker visst litt feil, ser det ut som5,2 meter eller 17 fot helt nøyaktig.
Sett så et merke med tusj 2 cm lavere på veggen enn senterhøyden du målte fra bakken
og opp til senter av motorsykkel-lykten.
Justere nærlyset (Low Beam) oppover / nedover til øvre del av lyset på vegg der dette er horisontalt, flukter med merket. Det vil si 2 cm under senterhøyde lykt - på 5,2 meter.
Jeg googlet litt men fant ikke noe god oppskrift. Fant noe om 7.5m men denne oppskriften så jo veldig proff ut :-)
Blir vell ekstra lys på gehør også da :-(
Jarle
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Justere hovedlys og ekstralys
Det er SveinT som har oversatt dette fra en amerikansk side og publisert det på http://www.honda-v4.com/sabmag" onclick="window.open(this.href);return false;, så jeg skal ikke ha ærenJarle skrev:Der kom svaret :-)DrGreve skrev:Husker visst litt feil, ser det ut som5,2 meter eller 17 fot helt nøyaktig.
Sett så et merke med tusj 2 cm lavere på veggen enn senterhøyden du målte fra bakken
og opp til senter av motorsykkel-lykten.
Justere nærlyset (Low Beam) oppover / nedover til øvre del av lyset på vegg der dette er horisontalt, flukter med merket. Det vil si 2 cm under senterhøyde lykt - på 5,2 meter.
Jeg googlet litt men fant ikke noe god oppskrift. Fant noe om 7.5m men denne oppskriften så jo veldig proff ut :-)
Blir vell ekstra lys på gehør også da :-(

Klipp og lim er fine greier.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Jarle
- Innlegg: 562
- Registrert: 03 feb 2012, 22:33
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
- Bosted: Bjørøyhamn
- Kontakt:
Frakt priser av mc for gjennomføring av Pan American Highway
Da har de første frakt tilbudene kommet.
Nesten så jeg begynner å vurdere å kjøpe meg sykkel på andre siden av dammen :-)
http://ridepanamericanhighway.wordpress ... tofreight/
Nesten så jeg begynner å vurdere å kjøpe meg sykkel på andre siden av dammen :-)
http://ridepanamericanhighway.wordpress ... tofreight/
Jarle
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Pan American Highway
Foreløpig tanke: Imponerende plan, men i mine øyne går den gjennom noen utrygge områder som jeg personlig ikke ville kjørt gjennom.
Lykke til videre med planlegginga!
Lykke til videre med planlegginga!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Pan American Highway
x 2evike skrev:Foreløpig tanke: Imponerende plan, men i mine øyne går den gjennom noen utrygge områder som jeg personlig ikke ville kjørt gjennom.
Lykke til videre med planlegginga!

Imponerende og veldig fristende, men med små barn har jeg ikke samvittighet til å prioritere en sånn tur. Er redd dårlig samvittighet ville plaget meg hele veien. Ser også en del utrygge områder. Tenker ikke på dårlige veier, men folka som ferdes på en del av de veiene..
Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Jarle
- Innlegg: 562
- Registrert: 03 feb 2012, 22:33
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
- Bosted: Bjørøyhamn
- Kontakt:
Re: Pan American Highway
Uten å vite det eksakte tallet vil jeg tro at 99,95% av verden befolkning er normale, snille, hjelpsomme og ærlige mennesker. Var i Mexico for 3 år siden og når du var ute på landsbygda møte man bare hyggelige snille mennesker. Byer er byer og der kan man møte masse forskjellig uansett hvor man er.SuperMorten skrev:x 2evike skrev:Foreløpig tanke: Imponerende plan, men i mine øyne går den gjennom noen utrygge områder som jeg personlig ikke ville kjørt gjennom.
Lykke til videre med planlegginga!
Imponerende og veldig fristende, men med små barn har jeg ikke samvittighet til å prioritere en sånn tur. Er redd dårlig samvittighet ville plaget meg hele veien. Ser også en del utrygge områder. Tenker ikke på dårlige veier, men folka som ferdes på en del av de veiene..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tror jeg heller vil angre på at jeg gjorde det, enn angre på at jeg ikke gjorde det :-)
Jarle
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Pan American Highway
Og der er jeg 100% enig.Jarle skrev:
Tror jeg heller vil angre på at jeg gjorde det, enn angre på at jeg ikke gjorde det :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Pan American Highway
Hvis jeg skulle vinne i lotto så hadde jeg garantert blitt med.
Det eneste som stopper meg fra en slik tur (og andre langturer forøvrig) er økonomien...
Det eneste som stopper meg fra en slik tur (og andre langturer forøvrig) er økonomien...
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp