Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
- Barcelona
- Innlegg: 29
- Registrert: 21 sep 2013, 11:46
- Motorsykkelen din: HD Dyna Wide Glide 2007
- Bosted: Trondheim
Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
Hei sann
Finnes ikke snø i Trondheim, så sykkelen blir tatt ut til uka. Men før den tid er det oljeskift (SAE 10W - 40) som gjelder.
Er det noen her som har spesielle merker å anbefale framfor andre når det gjelder olje og filter...?
Finnes ikke snø i Trondheim, så sykkelen blir tatt ut til uka. Men før den tid er det oljeskift (SAE 10W - 40) som gjelder.
Er det noen her som har spesielle merker å anbefale framfor andre når det gjelder olje og filter...?
Mvh
S.
S.
Honda Camino 1984-mod. (1984), BMW F800 R 2011-mod.l (2011-2013), Kawasaki Z1000SX 2013-mod. (2013- ), HD Dyna Wide Glide Custom 2007-mod (2016-)
Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
Du skal ha JASO MA spec...feks Motul 5100, delsynt.
Den brukte vi på SX'n.
Filter, helst orginalt spør du meg.
Den brukte vi på SX'n.
Filter, helst orginalt spør du meg.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
Når det gjelder filter, så hold deg unna Fram og alle filter hvor Fram er produsent. Selges under mange navn. Sikkert kort er Hiflo.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39874
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
DrGreve skrev:Sikkert kort er Hiflo.

Støtter den. Hiflo filtrene virker solide. Tetter godt og filtrerer bra. Er min erfaring.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
Av erfaring, så vil jeg ikke delta i tråder hvor olje og merke på olje er tema, for da blir det så mye å følge med på... Nevner noen Biltema, så er kaninen ute av hattenAJ skrev:DrGreve skrev:Sikkert kort er Hiflo.![]()
Støtter den. Hiflo filtrene virker solide. Tetter godt og filtrerer bra. Er min erfaring.

2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
2013 modell, med gyldig garanti ?
Originalt filter.
Originalt filter.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
Min favoritt er Motul, fordi de bruker esterbaserte oljer. Smører bedre enn råoljebaserte oljer. Silicolene har også en bra esterbasert olje eller 2 der. Har ellers også brukt Motorex, som er bra. Den sykkelen er ikke spesielt kresen, så lenge har olja er innenfor oppgitt spec.
Generelt velg olje fra et selskap som ikke selger bensin.
Generelt velg olje fra et selskap som ikke selger bensin.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
Bare til opplysning, så er Shell en av hovedsponsorene til Ducati Racing og sikkert en av gunnene til at de anbefaler den oljen. Uten at det har noe å si fra eller til :)Elolz skrev:Ducati anbefaler Shell Advance oljeKjellrf skrev:Min favoritt er Motul, fordi de bruker esterbaserte oljer. Smører bedre enn råoljebaserte oljer. Silicolene har også en bra esterbasert olje eller 2 der. Har ellers også brukt Motorex, som er bra. Den sykkelen er ikke spesielt kresen, så lenge har olja er innenfor oppgitt spec.
Generelt velg olje fra et selskap som ikke selger bensin.
http://www.ducati.com/ducati_shell_advance_.do
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Bosted: Oslo
Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
Hva begrunner du denne påstanden med? Tipper det er denne karen som har sittet å skåret opp noen filtre, og lagt ut egne kommentarer på nettet?DrGreve skrev:Når det gjelder filter, så hold deg unna Fram og alle filter hvor Fram er produsent. Selges under mange navn. Sikkert kort er Hiflo.
FRAM har laget oljefiltre siden 1932, og gjør det fortsatt. Om de er så dårlige er vel det litt merkelig?
http://www.fram.com" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Bosted: Oslo
Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
Eller hvilken som helst annen olje som holder spesifikasjonen og har rett viskositet. Sjekk i instruksjonsboka!ZZR-Erling skrev:Du skal ha JASO MA spec...feks Motul 5100, delsynt.
Biltema har fullgod olje, som ikke koster skjorta.
Syntetisk til 89,90:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ol ... W40-36958/" onclick="window.open(this.href);return false;
Delsyntetisk til 59,90:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ol ... W40-36957/" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
Nå har Motul 5100 (og 7100) mye ester i seg, som smører vesentlig bedre enn de som ikke har det. Klassifiseringen er bare et minstekrav på enkelte kriterier, men noen lager oljer som utmerker seg med andre gode egenskaper, enn minstekrava. Kjøper du olje som er billig, klarer den minstekrava. Men gir ikke mer. Du overlever på kjøttkaker, men biff er bedre.ole m. skrev:Eller hvilken som helst annen olje som holder spesifikasjonen og har rett viskositet. Sjekk i instruksjonsboka!ZZR-Erling skrev:Du skal ha JASO MA spec...feks Motul 5100, delsynt.
Biltema har fullgod olje, som ikke koster skjorta.
Syntetisk til 89,90:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ol ... W40-36958/" onclick="window.open(this.href);return false;
Delsyntetisk til 59,90:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ol ... W40-36957/" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
På alle mine kjøretøy de siste 30 år har jeg brukt magnetisk bunnplugg og en av mine særegenheter er at jeg studerer pluggen nøye når jeg tapper av olje for å se etter spon og dritt på pluggen.ole m. skrev:Hva begrunner du denne påstanden med? Tipper det er denne karen som har sittet å skåret opp noen filtre, og lagt ut egne kommentarer på nettet?DrGreve skrev:Når det gjelder filter, så hold deg unna Fram og alle filter hvor Fram er produsent. Selges under mange navn. Sikkert kort er Hiflo.
FRAM har laget oljefiltre siden 1932, og gjør det fortsatt. Om de er så dårlige er vel det litt merkelig?
http://www.fram.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg brukte mye Fram-filter på bilene før fordi de var lett tilgjengelig på de fleste bensinstasjoner, men etter at jeg tilfeldigvis satt inn et filter fra en annen produsent, så ble det ikke mer Fram-filter... pluss at jeg har lest om han som kuttet opp filter og la ut en konklusjon på nettet. Men jeg hadde tatt mitt valg lenge før jeg leste den.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
Kan anbefale Eni og Motul olje +Hiflo filter.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
Så ny sykkel, med garanti = olje og filter fra forhandleren. Selv om det er meeeget liten sjanse for oljerelatert havari, så blir det ivertfall ikke noe styr om en eventuell garantisak skulle oppstå. Tviler på at orginalt Kawa-filter er så dyrt at det er en formue å spare andre plasser...
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Bosted: Oslo
Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
Ser du stadig hevder at Motul er best, har du noen form for dokumentasjon av dette? Klassifiseringen med viskositet gir en olje som er egnet for formålet, det er godt nok. Flere kjører racing med Biltemas syntetiske olje, så at den duger er det ingen tvil om. Og om man unngår de dyreste merkevarene sparer man tilsvarende en biffmiddag hver gang man skifter olje, det må jo være verdt å ta med seg?Kjellrf skrev: Nå har Motul 5100 (og 7100) mye ester i seg, som smører vesentlig bedre enn de som ikke har det. Klassifiseringen er bare et minstekrav på enkelte kriterier, men noen lager oljer som utmerker seg med andre gode egenskaper, enn minstekrava. Kjøper du olje som er billig, klarer den minstekrava. Men gir ikke mer. Du overlever på kjøttkaker, men biff er bedre.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Bosted: Oslo
Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
Enig når det gjelder filter på sykkel som er under garanti, ville brukt originalt. Men olje er det ikke noe problem å kjøpe annet merke enn hva forhandler tilfeldigvis fører, så lenge den oppfyller kravene til produsenten.Andreas skrev:Så ny sykkel, med garanti = olje og filter fra forhandleren. Selv om det er meeeget liten sjanse for oljerelatert havari, så blir det ivertfall ikke noe styr om en eventuell garantisak skulle oppstå. Tviler på at orginalt Kawa-filter er så dyrt at det er en formue å spare andre plasser...
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
Jeg har hørt forskjell på motor gangen på mc som gikk fra castrol til biltema olje og kommer IKKE til å bruke det igjen.Vet også om en som brukte bt olje på bil som var totalt ødelagt i motor,var så ødelagt at den ikke var forsvarlig å overhale engang.
Min konklusjon=biltema olje er for dårlig til normalt bruk.
Min konklusjon=biltema olje er for dårlig til normalt bruk.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
Da lurer jeg på om vedkommende bare tok ei BT olje, eller bevist ei med rett spec. Jeg har kjørt flere biler på BT noen 1000mil, uten problem. Dog kommer jeg aldri til Å helle den i TDI motoren, eller i min K1300S...sånn er det bare. K1300Sen er i garantiperioden og da fyller jeg kun det BMW anbefaler, Castrol Power 1 Racing. I motocrosserene våre kjører vi helst Motul, samme i GSXRen. I crossern bruker jeg HIFLO filter, på bilene det jeg finner, men i gatesykklene kun orginale oljefilter. Har sett oljefilterhavari på en kjennings B KING, bad case! Han hadde uorginalt filter!
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Bosted: Oslo
Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
Har man en totalt ødelagt motor, så kan man i alle fall ikke skylde på olja man heller på...Kawagutten skrev:Jeg har hørt forskjell på motor gangen på mc som gikk fra castrol til biltema olje og kommer IKKE til å bruke det igjen.Vet også om en som brukte bt olje på bil som var totalt ødelagt i motor,var så ødelagt at den ikke var forsvarlig å overhale engang.
Min konklusjon=biltema olje er for dårlig til normalt bruk.

Bruk hva du vil, men det er hevet over enhver tvil at olje fra Biltema duger godt, også til racing. Dette er ikke en mening eller synsing fra min side, det er dokumentert på produktene.
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
Brukte Motorex på Kx250 før i tiden og var fornøyd med den og så lukta det så godt etterpåZZR-Erling skrev:Da lurer jeg på om vedkommende bare tok ei BT olje, eller bevist ei med rett spec. Jeg har kjørt flere biler på BT noen 1000mil, uten problem. Dog kommer jeg aldri til Å helle den i TDI motoren, eller i min K1300S...sånn er det bare. K1300Sen er i garantiperioden og da fyller jeg kun det BMW anbefaler, Castrol Power 1 Racing. I motocrosserene våre kjører vi helst Motul, samme i GSXRen. I crossern bruker jeg HIFLO filter, på bilene det jeg finner, men i gatesykklene kun orginale oljefilter. Har sett oljefilterhavari på en kjennings B KING, bad case! Han hadde uorginalt filter!

X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
God lukt av Motul 800 2T ogsåKawagutten skrev:Brukte Motorex på Kx250 før i tiden og var fornøyd med den og så lukta det så godt etterpåZZR-Erling skrev:Da lurer jeg på om vedkommende bare tok ei BT olje, eller bevist ei med rett spec. Jeg har kjørt flere biler på BT noen 1000mil, uten problem. Dog kommer jeg aldri til Å helle den i TDI motoren, eller i min K1300S...sånn er det bare. K1300Sen er i garantiperioden og da fyller jeg kun det BMW anbefaler, Castrol Power 1 Racing. I motocrosserene våre kjører vi helst Motul, samme i GSXRen. I crossern bruker jeg HIFLO filter, på bilene det jeg finner, men i gatesykklene kun orginale oljefilter. Har sett oljefilterhavari på en kjennings B KING, bad case! Han hadde uorginalt filter!


- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
Jeg har hatt dokumentasjon, men det er så mange år siden at jeg ikke har det lengre. Det jeg vil si, er at esterbasert olje er bedre (og dyrere) enn råoljebasert motorolje, og Motul er blant fabrikantene med mest erfaring på det område.ole m. skrev:Ser du stadig hevder at Motul er best, har du noen form for dokumentasjon av dette? Klassifiseringen med viskositet gir en olje som er egnet for formålet, det er godt nok. Flere kjører racing med Biltemas syntetiske olje, så at den duger er det ingen tvil om. Og om man unngår de dyreste merkevarene sparer man tilsvarende en biffmiddag hver gang man skifter olje, det må jo være verdt å ta med seg?Kjellrf skrev: Nå har Motul 5100 (og 7100) mye ester i seg, som smører vesentlig bedre enn de som ikke har det. Klassifiseringen er bare et minstekrav på enkelte kriterier, men noen lager oljer som utmerker seg med andre gode egenskaper, enn minstekrava. Kjøper du olje som er billig, klarer den minstekrava. Men gir ikke mer. Du overlever på kjøttkaker, men biff er bedre.
I de fleste tilfeller er Biltema nok god nok for de fleste, men det finns enkelte motorkonstruksjoner som krever litt mer enn det du finner i de vanlige kriteriene. F.eks er/var holdbarheten på høyt turtall i henhold til API-standarden, testet på en Buick V8 som går på 3600 rpm i 2 timer. Ikke 100% relevant når våre motorer gjerne gjør 10.000rpm.
Jeg har solgt mye Motul, derfor drar jeg fram denne oljen som en olje som ofte utmerker seg. Finns sikkert andre som er bra, men de har ikke jeg jobbet med. Andre gode fabrikanter i mine øyne er Motorex og Silicolene. Fikk litt aversjon mot Castrol da jeg så alle kamhavariene på VF-modellene på 80 og 90-tallet (de fleste Honda-forhandlerne solgte Castrol den gang), men det gjaldt nok Castrol GPS. De har andre oljer som ville gjort en bedre jobb.
Ang. Motul 800 i innlegget over, pratet jeg for endel år siden med en engelskmann som kjørte dragrace med Kawasaki H2. Når de testet i benk, fikk de 2-3 hk mer på hjulet med denne, enn med noen annen 2-taktsolje de hadde testet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
Motorolje i en 4t har minst 3 hovedoppgaver: smøre, kjøle, rense. Alle disse egenskapene forringes når olja slites. Mange på rr-banen kjører syntetisk bt og skifter ofte. Det gir godt motorstell og brukbar økonomi. Har ikke hørt om oljerelatert motorhavari. "Racingolje" på en gatesykkel som skal opprettholde garanti og vare lenge er ikke smart.Racingolje kjennetegnes med lav viskositet og brukes for å redusere intern friksjon i motor. Dette øker slitasjen, og det er ok for en motor som skal åpnes og overhales hver vinter, eller oftere.
Det generelle inntrykket er at det dukker opp mange "eksperter" i disse oljetrådene. Mye er basert på subjektive vurderinger og tilfeldige gode eller dårlige erfaringer.
På min r6, som aldri er under 10000rpm på banen, bruker jeg synt bt. Det samme brukes på s1000rr og andre superbikes. No problem. Jeg bruker hiflo filter, men det er ganske tilfeldig. Kjøper 10 i slengen på nettet og velger kjente merker til ok pris. Sånn blir det råd til både biff og racing.....og jaggu en øl også;-)
Det generelle inntrykket er at det dukker opp mange "eksperter" i disse oljetrådene. Mye er basert på subjektive vurderinger og tilfeldige gode eller dårlige erfaringer.
På min r6, som aldri er under 10000rpm på banen, bruker jeg synt bt. Det samme brukes på s1000rr og andre superbikes. No problem. Jeg bruker hiflo filter, men det er ganske tilfeldig. Kjøper 10 i slengen på nettet og velger kjente merker til ok pris. Sånn blir det råd til både biff og racing.....og jaggu en øl også;-)
Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
Cannon..du sier at lav intern friksjon øker slitasjen, hvordan henger det sammen?
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Anbefalt oljemerke + filter til Kawasaki z1000sx 2013
http://www.drivenracingoil.com/news/dro ... -friction/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kort sagt: Tynnere olje, tynnere oljefilm mellom glideflater, høyere rpm, lavere friksjon, større "risiko" eller hyppighet for "some metallic friction and wear" (se link).
Det er nok en del produsenter som kaller noen dyre oljer for "racing" uten at oljen nødvendigvis har ekte racing egenskaper, som feks lavere viskositet. Som du ser av linken så er man nede i 0-området på viskositet, og det er det vel ikke mange som bruker i en "racingolje" fra bensinstasjonen?
Poenget er at flere ting som er bra for racing ikke nødvendigvis er bra for driftsikkerhet, økonomi, garanti, slitasje, etc for en veisykkel. Og mange av egenskapene som er ønskelig i racing er verdiløse for hverdagsbruk. Se også linken i artikkelen om viktigheten av hyppige filterskift. Mange tenker motsatt og kjører flere oljeskift på 1 filter. Bruk heller pengene på biff:-) Og forøvrig er temaet ganske mye mer komplekst. Se neste link for interesant lesning om oljemytene. At the end of the day....man må finne sin egen oljereligion, men helst basert på kunnskap.....
http://www.drivenracingoil.com/news/dro ... the-myths/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kort sagt: Tynnere olje, tynnere oljefilm mellom glideflater, høyere rpm, lavere friksjon, større "risiko" eller hyppighet for "some metallic friction and wear" (se link).
Det er nok en del produsenter som kaller noen dyre oljer for "racing" uten at oljen nødvendigvis har ekte racing egenskaper, som feks lavere viskositet. Som du ser av linken så er man nede i 0-området på viskositet, og det er det vel ikke mange som bruker i en "racingolje" fra bensinstasjonen?
Poenget er at flere ting som er bra for racing ikke nødvendigvis er bra for driftsikkerhet, økonomi, garanti, slitasje, etc for en veisykkel. Og mange av egenskapene som er ønskelig i racing er verdiløse for hverdagsbruk. Se også linken i artikkelen om viktigheten av hyppige filterskift. Mange tenker motsatt og kjører flere oljeskift på 1 filter. Bruk heller pengene på biff:-) Og forøvrig er temaet ganske mye mer komplekst. Se neste link for interesant lesning om oljemytene. At the end of the day....man må finne sin egen oljereligion, men helst basert på kunnskap.....

http://www.drivenracingoil.com/news/dro ... the-myths/" onclick="window.open(this.href);return false;