Motløs og desperat

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
TurtleJuice
Innlegg: 11
Registrert: 14 des 2012, 14:44
Motorsykkelen din: Bandit 600

Motløs og desperat

Legg inn av TurtleJuice »

Har problemer med begge bremsekalippere på fronthjulet. Sykkelen er en 97' suzuki bandit 600. De henger noe så forferdelig og dette skjedde rett etter jeg tok av og på hjulet for å lakkere felgen. Hva kan jeg ha gjort galt? Den ene kalipperen byttet jeg ut idag, men fortsatt samme problem med den også.
Bør vel ikke nødvendigvis være problemer med sylinderene inni kalipperene?

Har slitt lenge med dette problemet nå, og sesongen begynner å nerme seg...

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Motløs og desperat

Legg inn av DrGreve »

TurtleJuice skrev:Har problemer med begge bremsekalippere på fronthjulet. Sykkelen er en 97' suzuki bandit 600. De henger noe så forferdelig og dette skjedde rett etter jeg tok av og på hjulet for å lakkere felgen. Hva kan jeg ha gjort galt? Den ene kalipperen byttet jeg ut idag, men fortsatt samme problem med den også.
Bør vel ikke nødvendigvis være problemer med sylinderene inni kalipperene?

Har slitt lenge med dette problemet nå, og sesongen begynner å nerme seg...
Mange ganger er det en fjærplate i bunnen av kallipperen som skal presse klossene litt tilbake. Har du byttet klosser nylig og ikke montert dette korrekt?
Hvis så er tilfelle, så kan det være at sylindrene trenger rengjøring. Ta en tynt, langt flatjern og prøv å presse sylindrene tilbake. Pass på at du ikke presser i kantene av klossene, for da bryter du stykker av de..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Motløs og desperat

Legg inn av DrGreve »

Et annet alternativ kan være at du rett og slett har overfyllt systemet med bremsevæske?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Motløs og desperat

Legg inn av ejs »

:scratch

er du hundre % sikker på at hjulet er montert riktig.?
Dersom hjulet gikk fritt før,og ikke noe annet ble skrudd på ,da er vel feil montering eneste svar...

:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Motløs og desperat

Legg inn av MLeikarnes »

Jeg bruker en skrutvinge og en gammel bremsekloss til å skrue inn stemplene, har på litt WD-40 eller lignende og børster litt av dem med en kobberbørste først. Har fungert hver gang mine har låst seg, enten etter å ha stått lenge uten skive i, eller lignende. Kan gjerne presse inn stemplene, for så å pumpe de ut igjen og presse dem inn igjen for å moe opp stemplene.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Motløs og desperat

Legg inn av NickNei »

Hadde nok sjekket nivå i bremsevæskebeholderen. Så er det et lite hull som bremsevæsken skal utjevne trykket med i beholderen, det kan være tett, da klemmer det bra. Kan skje hvis det er litt møkk i beholderen og du f.eks har dyttet klossene og stemplene lit tilbake og fått rørt litt i bremsevæska. Det har jeg vært borti selv.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Motløs og desperat

Legg inn av RuneMC »

Ville nok dobbeltsjekket monetering av bremseklosser/kalipere som det nevnes. Ellers lett at bremseklossene glir litt innover når kaliperne er av - bruker en litt bred skrutrekker som jeg stikker imellom klossene og vrir for å tvinge de fra hverandre - de vil bevege seg sakte fra hverandre, så bare hold presset oppe noen sek. Det siste er jo helt nødvendig når en f.eks. setter på nye bremseklosser eller nye bremeseskiver som er tykkere enn de nedslitte som man bytter ut.

Bremsevæske (den vanligste typen) vil ellers trekke til seg fukt over tid, så det kan bli for mye væske i systemet av den grunnen også. Bytte annethvert år er vel anbefalt for å unngå det (vann i bremsevæsken kan også begynne å koke ved hard oppbremsing og vips har man ikke bremsekraft lenger).

Siste sjekkpunkt (evt første) er også å sjekke stemplene bak bremseklossene - møkk/rust her kan gjøre at de ikke vil gli tlbake.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Ove
Innlegg: 36
Registrert: 28 des 2012, 16:31
Motorsykkelen din: yamaha FZS 1000
Sted: Rogaland

Re: Motløs og desperat

Legg inn av Ove »

Kan du ha bytta plass på avstandshylser / shims så hjulet ikke er sentrert i gaffelen?
viss det mangler noe her eller noe bytter plass kan det bli feil klaringer mellom skiver og kalipere.

siggi69
Innlegg: 42
Registrert: 02 feb 2011, 16:21
Motorsykkelen din: FJR1300, Cb750f2, Ariel VB500
Sted: Sola

Re: Motløs og desperat

Legg inn av siggi69 »

Er du sikker på at du har fått speedo driveren skikkelig på plass i sporet? Har du ikke det vil denne presse felgen mot skivene. Tror problemet ditt ligger på hvordan felgen er montert, jeg ville sjekket der før bremsekaliberene.
Skiftet du hjullager samtidig som du lakka felgen?

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Motløs og desperat

Legg inn av gorbys »

Vil tro det er hjulet som er montert feil, på min gs er det en avstandshylse på akslingen, i tillegg til noen spacere som må ligge på korrekt side, hvordan er oppsettet ditt?
Dersom noe av dette kommer i feil rekkefølge på sykkelen min så passer ikke kalipperene over skivene...

TurtleJuice
Innlegg: 11
Registrert: 14 des 2012, 14:44
Motorsykkelen din: Bandit 600

Re: Motløs og desperat

Legg inn av TurtleJuice »

Tusen hjertelig takk for svar folkens :prf

Fikk tid til å skikke på den ene kalipperen idag. Følgte tipset til MLeikarnes og fikk gang på sylinderene. Var innom biltema og kjøpte en tube med bremsesylinderfett, og dette ser ut til å fungere. Så jeg ser omsider lys i enden av tunnelen, og kan puste litt lettet ut. Kalipperen henger litt enda, men er sikker på at den bare trenger mer smøring.

Ellers har jeg dobbelsjekket at spacers og hjullager sidder som det skal :thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Motløs og desperat

Legg inn av cannon »

Har du lakkert anleggsflatene til bremseskivene? I såfall må denne lakken bort. Kalippere bør bløtlegges i zalovann uten å koble fra bremseslanger. Klosser og alle smådeler demonteres og legges i bøtta. Skrubb alt med tannbørste. Skyll og tørk. Ny runde med bremserens og tannbørste. Test at stemplene glir lett. Skal la seg trykke tilbake med fingerkraft. Hele prosedyra bør gjøres minst 1 gang i året. Da får du velfungerende bremser med veldig god feeling i bremsehendel.

Svar