Det er fullt mulig å trene på å bli en bedre fører ute i trafikken uten å presse sine egne grenser, men det er mest mental trening.
Den som hemmer enhver mc-kjører og fratar muligheten til å kjøre fort, er svinger. Alle kan kjøre fort rett frem.
Det man kan man trene på er hvordan man "retter" ut svingene, gjøre veien kortere, rett og slett. Hvis du hele tiden tenker, hvordan kan jeg "rette" ut svingen og hele tiden tenker på sporvalg, hvor man tar apex, så er mye gjort, og man kan da overføre denne mentale treningen til bane når man kommer dit..
Banedager 2014 - Hvordan begynne?
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
Sevfølgelig er dette positivt, men har lita tru på at alle forsikringselskapene vil gå med på dette, da det selvfølgelig vil medføre en god del flere større forsikrings-utbetalinger ved "grense-tøying". Hvis de derimot skulle gå med på dette, er jeg redd kasko-prisene generelt på mc vil stige drastisk..LordShaft skrev:Dette er jo kjempepositivt!!!kjellv skrev: Her er det ting i endring antakeligvis http://nmcu.org/fri-fart-p-banekurs

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
Jeg var med racedays.se ifjor. Der ble det delt inn i 3 grupper, du kan selv velge gruppe.
Gruppe 2 er fin, der er det greit tempo for folk som har kjørt litt sykkel.
Ellers ville jeg hørt med din MC forhandler om dem har leverandører som arrangerer banedag. Monsterbike har en dag på Våler og en på rudskogen.
Detta blir kalt kjøreopplæring, så veitrafikkloven gjelder her....
Gruppe 2 er fin, der er det greit tempo for folk som har kjørt litt sykkel.
Ellers ville jeg hørt med din MC forhandler om dem har leverandører som arrangerer banedag. Monsterbike har en dag på Våler og en på rudskogen.
Detta blir kalt kjøreopplæring, så veitrafikkloven gjelder her....
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
Kan anbefale senior mc. En kveld med trinn 1 til 3 på gardermoen. 1 kveld på rudskogen med sporvalg. Deretter kan du kjøre i 1 av 4 hastighetsgrupper hver torsdag på rudskogen. Her lærer du mye, og mange har valgt å gå videre med lisenskurs for roadracing. Jeg gjorde det. RR-trening er noe helt annet enn skiltsykkelkjøring på bane. Evt. Kan man gå direkte på rr lisenskurs. Trenger ikke mc-lappen. Banesykkel er mye billigere enn skiltsykkel. Rr-miljøet er fantastisk bra, og hobbyen er bare helt rå....anbefales:-)
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 13 mar 2012, 00:07
- Motorsykkelen din: Honda CBR 1100 XX 2003, Honda SH 300i 20
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
Hei.
Vær snill og les hele siden. (Ikke bare se på bildene).
http://www.seniormc.no/index.php?option ... Itemid=261" onclick="window.open(this.href);return false;
Bob
Vær snill og les hele siden. (Ikke bare se på bildene).
http://www.seniormc.no/index.php?option ... Itemid=261" onclick="window.open(this.href);return false;
Bob
Sysop
BRB BBS
E-mail:
bbengtson@wemail.no
Dear Lord
Please let me die peacefully in my sleep
like my father.
Not screaming of terror like his passengers.
BRB BBS
E-mail:
bbengtson@wemail.no
Dear Lord
Please let me die peacefully in my sleep
like my father.
Not screaming of terror like his passengers.
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
SMC School kör kurser på Rudskogen 16-17 juni & 28-29 juli. Vet om flera som har deltagit på deras kurser och som säger att de är väldigt bra.
Läs mer på http://www.svmc.se/school/" onclick="window.open(this.href);return false;
Läs mer på http://www.svmc.se/school/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Banedager 2014 - Hvordan begynne?
Jeg har vært med på senior mc sine torsdagskjøringer i 3år og synes ikke det er noe feil med tempoet der.
Det er mye morsommere å kjøre mot seg selv enn andre, så skjønner ikke de som sier det går for sakte på disse treningene. Vegtrafikkloven gjelder, men det står ingen med laserpistol i enden av langstrekka, og jeg har tilgode å se at noen blir tilsnakka for å holde høy fart.
Med sykkelen jeg har nå har jeg ca. 200 før jeg starter innbremsingen på enden av langstrekkene, hvis jeg holder et bedagelig tempo. Jeg klarer 240, men ser ikke vitsen med det, det er svinger som er morsomt ikke rett frem fart.
Det som ikke er lov er å knive med andre inn mot svinger og kjøre forbi i sving, synes man det er for kjipt, så er det bare å bli med på en RR trening isteden.
Kjøringen er delt opp i grupper og her er noe for alle
Gruppe1 er sporvalg, her kjører man sakte og bytter på å ligge bak en instruktør, slik at man ser den beste måten å ta svingene på.
Gruppe2 er røkla alt fra 125ccm varadero via BMW gs med kofferter til R1. Men man skal stå på en del for å henge med de raskeste her også.
Gruppe3 så begynner det å bli greit tempo, brorparten her skraper kneklosser i de fleste svingene, men er for uerfarne til å holde et jevnt høyt tempo som det i
Gruppe4 her går det virkelig unna og feltet består stort sett av liters R sykler, og en og annen gærning på supermotard:) Her snakker vi at man kan se noen med dekkvarmere innimellom passene.
Det er mye morsommere å kjøre mot seg selv enn andre, så skjønner ikke de som sier det går for sakte på disse treningene. Vegtrafikkloven gjelder, men det står ingen med laserpistol i enden av langstrekka, og jeg har tilgode å se at noen blir tilsnakka for å holde høy fart.
Med sykkelen jeg har nå har jeg ca. 200 før jeg starter innbremsingen på enden av langstrekkene, hvis jeg holder et bedagelig tempo. Jeg klarer 240, men ser ikke vitsen med det, det er svinger som er morsomt ikke rett frem fart.
Det som ikke er lov er å knive med andre inn mot svinger og kjøre forbi i sving, synes man det er for kjipt, så er det bare å bli med på en RR trening isteden.
Kjøringen er delt opp i grupper og her er noe for alle
Gruppe1 er sporvalg, her kjører man sakte og bytter på å ligge bak en instruktør, slik at man ser den beste måten å ta svingene på.
Gruppe2 er røkla alt fra 125ccm varadero via BMW gs med kofferter til R1. Men man skal stå på en del for å henge med de raskeste her også.
Gruppe3 så begynner det å bli greit tempo, brorparten her skraper kneklosser i de fleste svingene, men er for uerfarne til å holde et jevnt høyt tempo som det i
Gruppe4 her går det virkelig unna og feltet består stort sett av liters R sykler, og en og annen gærning på supermotard:) Her snakker vi at man kan se noen med dekkvarmere innimellom passene.