JanK skrev:MC salg per år i italia fra 1946 til 2012, det har gått jevnt nedover de siste 5 årene: http://www.ancma.it/uploads/Statistiche ... torica.pdf
(kolonnen helt til høyre viser hvor mange av totalen som var scootere.)
Ikke overraskende troner BMW GS 1200 øverst på pallen.
Litt mer overraskende at såpass mange 'under-1000-kubikk' modeller er på lista.
Og nesten oppsiktsvekkende, tør jeg påstå, at Triumph Tiger Explorer ikke figurerer på denne lista. Det må jeg si jeg ble overrasket overrasket over . Hadde ventet en salgsboom på denne i 2013...
Ikke overraskende troner BMW GS 1200 øverst på pallen.
Litt mer overraskende at såpass mange 'under-1000-kubikk' modeller er på lista.
Og nesten oppsiktsvekkende, tør jeg påstå, at Triumph Tiger Explorer ikke figurerer på denne lista. Det må jeg si jeg ble overrasket overrasket over . Hadde ventet en salgsboom på denne i 2013...
Modellen på tredje plass er den mest overraskende sett fra mitt synspunkt. At Triumph Tiger Explorer ikke er på listen kan vel være at nr.1 er så forlokkende for mange som er ute etter en slik type sykkel. Selvfølgelig er ikke ALLE enige , men i følge listen er mange det.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Godt salg av sykler under 1000 cc kan vel tyde på at yngre mennesker har begynt å interressere seg for mc igjen ?
Nå vet ikke jeg hvor mange av modellene på lista som er mellomklasse.
Sjøl er jeg mest overraska over at en 300-kubikker er på 13. plass.
Jompa skrev:Godt salg av sykler under 1000 cc kan vel tyde på at yngre mennesker har begynt å interressere seg for mc igjen ?
Eller folk i 50-60 åra som ikke vil ha vanlig mc.
Kjenner noen som begynte med 125ccm scooter og vil ha litt større for å pendle med og klarer seg litt bedre på motorveien.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Jompa skrev:Godt salg av sykler under 1000 cc kan vel tyde på at yngre mennesker har begynt å interressere seg for mc igjen ?
Eller folk i 50-60 åra som ikke vil ha vanlig mc.
Kjenner noen som begynte med 125ccm scooter og vil ha litt større for å pendle med og klarer seg litt bedre på motorveien.
Oi, æ så ikke at det lå en 300 kubikks scooter på 3. plass.
Italia må vel kunne sies å være MC-landet framfor noen andre i Europa.
Men spesielt entusiastiske for egne MC-produsenter er de åpenbart ikke... .
I hvert fall ikke med tanke på alle produsentene og modellene de lager.
Uansett og okkesom; her er salgtallene for første halvår der nede. Ikke helt uventet topper BMW lista:
Syns jeg også. Spesielt TDM-tallene. Denne sykkelen har hatt en solid posisjon hos italienske motorsyklister i mange år.
Gledelige tall også for en gammel TDM-eier, som fortsatt har stor sans for denne modellen
Gledelige tall også for en gammel TDM-eier, som fortsatt har stor sans for denne modellen
Måtte bare innom å se på den Italienske hjemmesiden til Yamaha. Til den nette sum av € 7390,- kan man fortsatt bli eier av en splitter ny TDM 900 http://www.yamaha-motor.eu/it/prodotti/ ... io-001.jpg Det er vel i overkant av 60000 norske om jeg ikke regner alldeles feil...
kjellv skrev:Artig å se. Ser i bunnen av lista at det faktisk har vært solgt 85 Yamaha TDM900 i Italia. Her på berget har den ikke vært solgt/importert de siste to år
Syns jeg også. Spesielt TDM-tallene. Denne sykkelen har hatt en solid posisjon hos italienske motorsyklister i mange år.
Måtte bare innom å se på den Italienske hjemmesiden til Yamaha. Til den nette sum av € 7390,- kan man fortsatt bli eier av en splitter ny TDM 900 http://www.yamaha-motor.eu/it/prodotti/ ... io-001.jpg Det er vel i overkant av 60000 norske om jeg ikke regner alldeles feil...
... og det er den verd og vel så det
Drømmepriser i forhold til de norske!