Når begynner våren?
- Petterh
- Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Når begynner våren?
Hei på dere!
Jeg tok lappen i fjor høst, så jeg har ikke hatt så lang erfaring med føre. Det jeg lurer på er når folk anser det som trygt å finne frem sykkelen etter vinteren. Det har jo vært mildt så lenge nå (Oslo). Er det da så lite frost i bakken at det bare er å finne frem sykkelen når det blir litt tørt på veien? Eller trenger jeg være skeptisk til å kulde i bakken kan gjøre det glatt ennå...?
Petter
Jeg tok lappen i fjor høst, så jeg har ikke hatt så lang erfaring med føre. Det jeg lurer på er når folk anser det som trygt å finne frem sykkelen etter vinteren. Det har jo vært mildt så lenge nå (Oslo). Er det da så lite frost i bakken at det bare er å finne frem sykkelen når det blir litt tørt på veien? Eller trenger jeg være skeptisk til å kulde i bakken kan gjøre det glatt ennå...?
Petter
- Kawagutten
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Re: Når begynner våren?
Er det sol og fine veier er det bare ut å kjøre :-) men kanskje ta det litt med ro og ikke presse på for mye.Blir en ekstra vask av sykkelen men alt for å få kjørt litt 

X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Farene nå er vel når sola går ned, og temperaturen faller.
Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Kawagutten
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Eller skyggepartier som det tar lengre tid før det tørker opp og hvis asfalten er hvit av salt.SuperMorten skrev:Farene nå er vel når sola går ned, og temperaturen faller.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- jongsanim
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Har ikke opplevd noe særlig glatte veier på lang tid i Oslo nå, heller ikke i skyggepartier osv. Jeg venter med min nye sykkel til det nærmer seg konsekvent 6+ (nå er det ned mot 1-2 om natten) og ingen sludd/snø på værvarselet :)
- Petterh
jongsanim skrev:Har ikke opplevd noe særlig glatte veier på lang tid i Oslo nå, heller ikke i skyggepartier osv. Jeg venter med min nye sykkel til det nærmer seg konsekvent 6+ (nå er det ned mot 1-2 om natten) og ingen sludd/snø på værvarselet :)
Så det kan være lurt å vente til det ikke er under 6*C om natta? Er det 10*C og sol en dag, så kan det vel være at jeg lar sykkelen strekke litt på bena læll

- Voodoodoo
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Våren har tydeligvis kommet til indre Telemark også. Spottet denne på rv360 i dag:

Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- hakhap
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bruker du telefon når du kjører? det er en big no noVoodoodoo skrev:Våren har tydeligvis kommet til indre Telemark også. Spottet denne på rv360 i dag:

- jongsanim
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
hmm, nei, kanskje ikke minst 6 om natta. Har bare sett for meg at det bør være 6+ "hver dag" og ikke under 3-4 om natta, og ingen nedbør..Petterh skrev:jongsanim skrev:Har ikke opplevd noe særlig glatte veier på lang tid i Oslo nå, heller ikke i skyggepartier osv. Jeg venter med min nye sykkel til det nærmer seg konsekvent 6+ (nå er det ned mot 1-2 om natten) og ingen sludd/snø på værvarselet :)
Så det kan være lurt å vente til det ikke er under 6*C om natta? Er det 10*C og sol en dag, så kan det vel være at jeg lar sykkelen strekke litt på bena læll
Bare pur ren gjetting og synsing fra min side dog

- Petterh
Takk for alle svar. Da tar jeg det litt på gefühlen, og ser an temperatur og føre :-)
-
- Motorsykkelen din: Bandit 600
Er vel ikke frosten som er problemet, grusen er den store synderen på denne tiden av året 

- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Og i hovedstaden, våte trikkeskinner..TurtleJuice skrev:Er vel ikke frosten som er problemet, grusen er den store synderen på denne tiden av året
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
- gsx750_80
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Kontakt:
Det er kanskje ikke riktig vår enda, men i Trondheimsområdet har det stort sett vært mulig å kjøre mc
i minst to måneder nå.
Jeg tok sykkelen ut igjen i starten av januar, og har kjørt ca 500 km siden. Så lenge det er over 2 grader C i følge yr. no, så kjører jeg, når det måtte passe forøvrig.
I går gikk turen til Trondheim, og jeg så anslagsvis 20-30 på mc i løpet av noen timer.
i minst to måneder nå.
Jeg tok sykkelen ut igjen i starten av januar, og har kjørt ca 500 km siden. Så lenge det er over 2 grader C i følge yr. no, så kjører jeg, når det måtte passe forøvrig.
I går gikk turen til Trondheim, og jeg så anslagsvis 20-30 på mc i løpet av noen timer.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- hakhap
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Vår er det vel når temperaturen ikke går under 0 på hele døgnet og det er etter 15 februar (metereologiske vår)
Men nå klør det veldig å få komme ut å lufte Shadowen
Men nå klør det veldig å få komme ut å lufte Shadowen
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Våren er definitivt kommet til Bergen.... Hadde 12 grader i dag, 4 på natten. Så var ute å tok første turen min i år 

-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Våren begynner 1. mars - okkesom og uansett!
Så nå er'e bare å vente på at all snøen forsvinner. Og det bør skje kjapt
Så nå er'e bare å vente på at all snøen forsvinner. Og det bør skje kjapt

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Vår? Går og venter på vinteren ennå jeg.Petterh skrev:Hei på dere!
Petter
Her i Moldeområdet kom det 20 cm snø i november en gang, og forsvant igjen i løpet av ei uke. Skogbrannfare har det vært siden nyttår.
Her har mc-sesongen vært godt i gang ei stund, ser sykler ute hver dag.
Jeg tror nok at jeg skal vekke TDMen fra vinterdvale en av dagene jeg også. Ta den med på jobb og få tatt 40 000 km service slik at jeg også er klar for ny sesong...

-
- Kontakt:
Upassende av meg å poste et slikt bilde nå AJ?
Her i Bergen var det bare 12 grader i dag
[attachment=-1]uploadfromtaptalk1393874835923.jpg[/attachment]
Note 3

Note 3
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Nei, neiLordShaft skrev:Upassende av meg å poste et slikt bilde nå AJ?

Litt misunnelig, men det får så være... Men unner dere absolutt muligheten og gleden av en tidlig sesongstart

Finværet og kjøremulighetene dukker nok opp her også etterhvert

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bringisen
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Ja, det er virkelig vårstemning i byen vår for tidenLordShaft skrev:Upassende av meg å poste et slikt bilde nå AJ?
Note 3

Men jeg er litt redd for saltet ennå, om jeg skulle komme ut for fuktige partier.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
-
- Kontakt:
Det er ingen ting å vente på.... Det er nesten ikke salt igjen på veiene pga mye regn og lange mildeværs perioder.
Er du bekymret for saltet spyler du bare av sykkelen din etter endt tur. Kom deg ut å nyt været, er strålende meldinger for i morgen.
Er du bekymret for saltet spyler du bare av sykkelen din etter endt tur. Kom deg ut å nyt været, er strålende meldinger for i morgen.
-
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Første tur i kveld. tok en tur rundt holmen. + 8 grader, litt småkaldt på hendene ellers ok. blir nok en tur i morgen og, før regnværet overtar. satser på at våren forblir :-)LordShaft skrev:Det er ingen ting å vente på.... Det er nesten ikke salt igjen på veiene pga mye regn og lange mildeværs perioder.
- Bringisen
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Må se på detLordShaft skrev:Det er ingen ting å vente på.... Det er nesten ikke salt igjen på veiene pga mye regn og lange mildeværs perioder.

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- MLeikarnes
- Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Vinteren ja... når den ikke har kommet enda så kan den like så godt hoppe over å komme... Sålenge marka er frosset så går det fint å kjøre traktor i skogen uten snøkjellv skrev: Vår? Går og venter på vinteren ennå jeg.
Her i Moldeområdet kom det 20 cm snø i november en gang, og forsvant igjen i løpet av ei uke. Skogbrannfare har det vært siden nyttår.
Jeg tror nok at jeg skal vekke TDMen fra vinterdvale en av dagene jeg også. Ta den med på jobb og få tatt 40 000 km service slik at jeg også er klar for ny sesong...

På lørdag kjørte det sikkert nærmere 50 sykler forbi hjemme til og fra Atlanterhavsveien! Så jeg og pappa måtte også ta en tur, ble over Atlanterhavsveien og rundt Averøya til Sveggsundet og hjem igjen over Atlanterhavsveien igjen! Pappa dro ut Tigeren og jeg tok K1100'n.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Herlig...MLeikarnes skrev:Vinteren ja... når den ikke har kommet enda så kan den like så godt hoppe over å komme... Sålenge marka er frosset så går det fint å kjøre traktor i skogen uten snøkjellv skrev: Vår? Går og venter på vinteren ennå jeg.
Jeg tror nok at jeg skal vekke TDMen fra vinterdvale en av dagene jeg også. Ta den med på jobb og få tatt 40 000 km service slik at jeg også er klar for ny sesong...![]()
På lørdag kjørte det sikkert nærmere 50 sykler forbi hjemme til og fra Atlanterhavsveien! Så jeg og pappa måtte også ta en tur, ble over Atlanterhavsveien og rundt Averøya til Sveggsundet og hjem igjen over Atlanterhavsveien igjen! Pappa dro ut Tigeren og jeg tok K1100'n.
Averøya rundt med kaffestopp på benken ved bensinstasjonen på Kårvåg... Det ser jeg veldig fram til ja

Vestsida av Averøya er blitt fantastisk herlig etter at siste asfalten ble lagt!