Girproblem med XJ750 Seca
Girproblem med XJ750 Seca
Hei, etter at jeg prøvde å skifte olje på XJen får jeg ikke den i andre gir enn første. Mulig det har sammenheng med at jeg dummet meg ut når jeg skiftet olje. Jeg bytta filter men glemte å ta ut bunnplugget og fylte da på alt for mye olje på sykkelen. Den ble kun startet og kjørt et kort stykke på første gir. Oppdaget da at indikatoren for nøytral ikke fungerte. Innså da at jeg hadde glemt å tappet av all den gamle oljen. Tømte da sykkelen for olje og fylt på med rett mengde 15/40 olje, men nå får jeg ikke sykkelen i andre gir. Er den noen som har noen tips for å få girkassa til å funger?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Girproblem med XJ750 Seca
Hei og velkommen hit
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men er helt sikker på at du vil få svar i løpet av kort tid. :-)

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men er helt sikker på at du vil få svar i løpet av kort tid. :-)
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Girproblem med XJ750 Seca
Prøver du å få den i 2. med motoren i gang/ute og kjører? Noen sykler har såkalt "positiv neutral finder" som gjør at man ikke kan legge inn 2.gir så lenge motoren ikke er igang.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Girproblem med XJ750 Seca
Forsøker å gire når jeg kjører. Det går fint å gire ned til første samt å sette den i fri, men jeg får ikke girsjaltern til å gire opp fra fri og til andre
- Erman
- Innlegg: 399
- Registrert: 04 mai 2010, 13:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
- Bosted: Oslo
Re: Girproblem med XJ750 Seca
Min Seca er mulig å sette i nøytral mens sykkelen står stille. Regner nesten med at din ikke har det heller.
Høres ut som en merkelig greie, men XJene er rare sykler, så det overrasker meg ikke.
Har du prøvd å trille sykkelen i nøytral og dunke den opp i 2. gir?
Høres ut som en merkelig greie, men XJene er rare sykler, så det overrasker meg ikke.
Har du prøvd å trille sykkelen i nøytral og dunke den opp i 2. gir?
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
Re: Girproblem med XJ750 Seca
Det ligger en løs bit bak skiftemekanismen som ser ut til å stamme fra primary chain guiden. Kan være at det er biter fra denne som har kilt seg i skiftemekanismen og gjør giringa umulig. Er det sånn at jeg må ut med hele motoren og kløve det helt for å komme til dette - eller finns det andre mulige altrnativer?
- Erman
- Innlegg: 399
- Registrert: 04 mai 2010, 13:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
- Bosted: Oslo
Re: Girproblem med XJ750 Seca
Først av alt: OIDA
Hvis det er sort gummi/hardplastbit, kan det være fra en av de tre guidene til timingkjede, evt. primærkjedet som du skriver. For å bytte disse, bør du ta ut motoren, da det mest sannsynlig er tid for totaloverhaling.
Girkassa kommer du til ved å skru av dekselet på venstre side. Mulig du må løsne boldene på motoren og vippe den litt i ramma slik at du kommer til.
Da vil det se ut som bildet her:

Hvis det er sort gummi/hardplastbit, kan det være fra en av de tre guidene til timingkjede, evt. primærkjedet som du skriver. For å bytte disse, bør du ta ut motoren, da det mest sannsynlig er tid for totaloverhaling.
Girkassa kommer du til ved å skru av dekselet på venstre side. Mulig du må løsne boldene på motoren og vippe den litt i ramma slik at du kommer til.
Da vil det se ut som bildet her:

2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100