Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Epylypzon skrev:
JohnnyTh skrev:
Epylypzon skrev:
JohnnyTh skrev:Han her kjørte 50 000km på samme drev og kjede. Rundt jorden.
http://www.advrider.com/forums/showthre ... 89&page=11" onclick="window.open(this.href);return false;

Han hadde en 1200GS, men valgte -etter å ha prøvd litt- en F800GS for RTW.
Ser ikke ut som det er noe stort problem med kjede. Han har satt på en Scott oiler, det hjelper sikkert.

Ser mange har byttet ut en større BMW med F800gs før slike langturer. Mange av disse gjør ikke annet en å dra på slike turer. Selvsagt er sikkert en 1200 bedre på lette etapper, men det hjelper lite hvis den gjør det mye vanskeligere i krevende terreng.
Når jeg blir pensjonist, så blir det helt sikkert en F800gs. Jeg har noen planer som jeg trenger lang tid på å bearbeide kona før det blir noe.

Mener du at GS800 er pensjonistsykkel? :P
Vel, la oss si det sånn at det blir en fin sykkel når jeg blir pensjonist :)
Jaja :P Hadde vært artig å prøvd noen runder på ei litt svingete bane mot GTR`en :thumleft
Nå kjører jeg aldri på bane, for man kommer jo ingensted. Men kunne vært morro å prøvd. Måtte nok hatt en dyktigere fører enn meg. Tenkte du på en bane sånn som dette? Spol til 1:20
http://youtu.be/WaxQJg7xcuk" onclick="window.open(this.href);return false;
Denne videoen er Niel's første motogymkhana, jeg har sett andre videoer av ham som er enda mer imponerende, men fant de ikke.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Epylypzon skrev:
JohnnyTh skrev:
Epylypzon skrev:
http://www.advrider.com/forums/showthre ... 89&page=11" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser ikke ut som det er noe stort problem med kjede. Han har satt på en Scott oiler, det hjelper sikkert.

Ser mange har byttet ut en større BMW med F800gs før slike langturer. Mange av disse gjør ikke annet en å dra på slike turer. Selvsagt er sikkert en 1200 bedre på lette etapper, men det hjelper lite hvis den gjør det mye vanskeligere i krevende terreng.
Når jeg blir pensjonist, så blir det helt sikkert en F800gs. Jeg har noen planer som jeg trenger lang tid på å bearbeide kona før det blir noe.

Jaja :P Hadde vært artig å prøvd noen runder på ei litt svingete bane mot GTR`en :thumleft
Nå kjører jeg aldri på bane, for man kommer jo ingensted.
Hehe, utrolig bra sagt :D
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Epylypzon
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Kontakt:

Legg inn av Epylypzon »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Epylypzon skrev:
JohnnyTh skrev:
Epylypzon skrev:

Nå kjører jeg aldri på bane, for man kommer jo ingensted.
Hehe, utrolig bra sagt :D
På bane kan vi kun tenke på vår kjøring, istedenfor å risikere førerkort/andre liv langs veien
Nei, tenkte mer på noe ala vålerbanen. Men vi kan godt ta en svingette vei, eller en grusvei, eller en traktorvei.
Det eneste jeg vet GTR en er bedre på er rett frem
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

[quote="Epylypzon]
På bane kan vi kun tenke på vår kjøring, istedenfor å risikere førerkort/andre liv langs veien
Nei, tenkte mer på noe ala vålerbanen. Men vi kan godt ta en svingette vei, eller en grusvei, eller en traktorvei.
Det eneste jeg vet GTR en er bedre på er rett frem[/quote]

Skjønner ikke helt hva du er ute etter. Må du bevise at en F800 er raskere enn en GTR under gitte forutsetninger? Det tror jeg ikke du trenger. De aller fleste forstår at på en traktorvei, det meste av grusvei og sikkert mange baner så er den det. Men siden du utfordrer så skal jeg vel kunne velge bane. Hva med Nurnbergerringen? Eller så vet jeg om en lang grusvei i Romania. Vi kan ta første mann herfra til enden av den grusveien. Mulig du har rett i at GTR'en kun er bedre på rett frem, men jeg tviler sterkt.

Brukeravatar
Epylypzon
Kontakt:

Legg inn av Epylypzon »

JohnnyTh skrev:[quote="Epylypzon]
Skjønner ikke helt hva du er ute etter. Må du bevise at en F800 er raskere enn en GTR under gitte forutsetninger? Det tror jeg ikke du trenger. De aller fleste forstår at på en traktorvei, det meste av grusvei og sikkert mange baner så er den det. Men siden du utfordrer så skal jeg vel kunne velge bane. Hva med Nurnbergerringen? Eller så vet jeg om en lang grusvei i Romania. Vi kan ta første mann herfra til enden av den grusveien. Mulig du har rett i at GTR'en kun er bedre på rett frem, men jeg tviler sterkt.[/quote][/quote]

Det jeg er ute etter å bevise er at -GS800 langt ifra er noe pensjonistsykkel.
Hvis den er det, hvordan kunne jeg da kun bli frakjørt av 1 GSXR1000 blandt R1/6, GSXR600/750/1000, CBR600, VFR ++ på vålerbana. Samtidig kan jeg hive på knasthjul å kjøre rød/svart turer på adventure days osv.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

Skjønner ikke helt hva du er ute etter. Må du bevise at en F800 er raskere enn en GTR under gitte forutsetninger? Det tror jeg ikke du trenger. De aller fleste forstår at på en traktorvei, det meste av grusvei og sikkert mange baner så er den det. Men siden du utfordrer så skal jeg vel kunne velge bane. Hva med Nurnbergerringen? Eller så vet jeg om en lang grusvei i Romania. Vi kan ta første mann herfra til enden av den grusveien. Mulig du har rett i at GTR'en kun er bedre på rett frem, men jeg tviler sterkt.[/quote][/quote]

Jeg tror Epylypzon tenker på at en sykkel som knapt veier 200 kg er litt lettere å håndtere rundt krappe banesvinger enn en sykkel som veier nesten 300 kg.
Dessuten har vel du vært ganske opptatt av dette med hvem som er raskest før i tråden. Dog var det da snakk om på Tyske motorveier.
Nå har ikke jeg kjørt GTR nok til å ha fasiten her men har lest at det ikke er den sykkelen som svinger lettest. Den liker vel seg best nettopp på Tyske motorveier.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Bringisen skrev:
Skjønner ikke helt hva du er ute etter. Må du bevise at en F800 er raskere enn en GTR under gitte forutsetninger? Det tror jeg ikke du trenger. De aller fleste forstår at på en traktorvei, det meste av grusvei og sikkert mange baner så er den det. Men siden du utfordrer så skal jeg vel kunne velge bane. Hva med Nurnbergerringen? Eller så vet jeg om en lang grusvei i Romania. Vi kan ta første mann herfra til enden av den grusveien. Mulig du har rett i at GTR'en kun er bedre på rett frem, men jeg tviler sterkt.
[/quote]

Jeg tror Epylypzon tenker på at en sykkel som knapt veier 200 kg er litt lettere å håndtere rundt krappe banesvinger enn en sykkel som veier nesten 300 kg.
Dessuten har vel du vært ganske opptatt av dette med hvem som er raskest før i tråden. Dog var det da snakk om på Tyske motorveier.
Nå har ikke jeg kjørt GTR nok til å ha fasiten her men har lest at det ikke er den sykkelen som svinger lettest. Den liker vel seg best nettopp på Tyske motorveier.[/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]
Det er noen faktorer som avgjør hvilken sykkel som vil være raskest rundt en bane. Det ene er vekt kontra bremse-effekt. En lett sykkel kan bremse senere og på den måten forlenge en rett strekke (holde høyest fart lengst mulig), men bremse-effekt er ulik sykler imellom og kan utligne forskjellen.
Vekt har lite å si i selve svingen, da man ikke kjemper mot vekt, men sentrifugalkraft. Her har dekktype/størrelse/anleggsflate mer å si.
Hvor man velger å ta apex er avgjørende i forhold til aks ut av svingradien. En med kraftig moment/hk vil få slipp hvis han gir jernet for tidlig i svingen, men når han er ferdig med radien har han full utnyttelse av momentet. En med mindre moment kan utnytte dette ved å ta en høyere apex og på den måten starte aksperioden tidligere, altså forlenge langstrekket og unngå slipp på grunn av mindre moment, enkelt forklart.
Konklusjon, hvis samme fører kjører begge sykler helt likt i forhold til sporvalg, innbremsing, apex og aks-fase, tror jeg en GS800 kommer til kort mot en GTR med kraftigere moment, mer hk og større toppfart uten at jeg har studert moment/hk/vekt syklene imellom :)
Sist redigert av DrGreve den 11 mar 2014, 14:32, redigert 2 ganger totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Epylypzon skrev:
[/quote]

Hvis den er det, hvordan kunne jeg da kun bli frakjørt av 1 GSXR1000 blandt R1/6, GSXR600/750/1000, CBR600, VFR ++ på vålerbana. Samtidig kan jeg hive på knasthjul å kjøre rød/svart turer på adventure days osv.[/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]

Det jeg sa var vel at jeg skulle kjøpe meg en når jeg ble pensjonist. Tror ikke jeg har tid til å dra på de turene jeg har lyst til før jeg blir pensjonist. Du må ikke ta alt i verste mening. Tror du ikke at det finnes pensjonister som kjører fra deg på Vålerbanen?

Brukeravatar
Epylypzon
Kontakt:

Legg inn av Epylypzon »

JohnnyTh skrev:
Epylypzon skrev:
Hvis den er det, hvordan kunne jeg da kun bli frakjørt av 1 GSXR1000 blandt R1/6, GSXR600/750/1000, CBR600, VFR ++ på vålerbana. Samtidig kan jeg hive på knasthjul å kjøre rød/svart turer på adventure days osv.[/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]

Det jeg sa var vel at jeg skulle kjøpe meg en når jeg ble pensjonist. Tror ikke jeg har tid til å dra på de turene jeg har lyst til før jeg blir pensjonist. Du må ikke ta alt i verste mening. Tror du ikke at det finnes pensjonister som kjører fra deg på Vålerbanen?[/quote][/quote][/quote][/quote]

Nei kanskje ikke :P Jeg VET at det finnes mange pensjonister der ute som kjører ifra meg :thumleft Blandt annet en av lederne på ene svart turen på adventure days. Han kjørte forøvrig en KTM 640 adventure.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Bringisen skrev:
[/quote]

Nå har ikke jeg kjørt GTR nok til å ha fasiten her men har lest at det ikke er den sykkelen som svinger lettest. Den liker vel seg best nettopp på Tyske motorveier.[/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]

Er jo viktig at en sykkel har bra topphastighet. Dvs for meg er det det. Det som er litt kjedelig er jo at man må til Tyskland før man får muligheten til å benytte seg av disse hastighetene. Det er vel eneste grunnen til at vi har pratet om Tyske motorveier. Det finnes jo ingen veier i Norge eller Skandinavia man kan utnytte toppfarten i de fleste sykler i dag. Ikke engang en 800gs kan utnytte toppfarten i Norge.

Ser du sier du ikke har kjørt GTR nok. Hvor mye har du egentlig kjørt en GTR? Det er ganske kjent at den ikke er den som svinger lettest, men jeg tror det kommer an på hva man har kjørt før. For min del som kommer fra gammel sportstourer så synes jeg den er veldig svingvillig. Mulig den liker seg best på Tyske motorveier, men det har den ikke sagt noe til meg om. Jeg synes den trives like godt på Norske veier. Ikke mange stedene det ikke går an å oppnå fartsgrensene her til lands.
Personlig så har jeg ikke behov for å kjøre så fryktelig fort på Norske svingete veier. Liker meg bedre med litt kosekjøring sånn som her
[video]https://www.youtube.com/watch?v=23vT-4lJfJs[/video]
Vil jeg ha fart så får jeg ta meg en utenlandstur.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

DrGreve skrev:
Bringisen skrev:
Nå har ikke jeg kjørt GTR nok til å ha fasiten her men har lest at det ikke er den sykkelen som svinger lettest. Den liker vel seg best nettopp på Tyske motorveier.[/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]
Det er noen faktorer som avgjør hvilken sykkel som vil være raskest rundt en bane. Det ene er vekt kontra bremse-effekt. En lett sykkel kan bremse senere og på den måten forlenge en rett strekke (holde høyest fart lengst mulig), men bremse-effekt er ulik sykler imellom og kan utligne forskjellen.
Vekt har lite å si i selve svingen, da man ikke kjemper mot vekt, men sentrifugalkraft. Her har dekktype/størrelse/anleggsflate mer å si.
Hvor man velger å ta apex er avgjørende i forhold til aks ut av svingradien. En med kraftig moment/hk vil få slipp hvis han gir jernet for tidlig i svingen, men når han er ferdig med radien har han full utnyttelse av momentet. En med mindre moment kan utnytte dette ved å ta en høyere apex og på den måten starte aksperioden tidligere, altså forlenge langstrekket og unngå slipp på grunn av mindre moment, enkelt forklart.
Konklusjon, hvis samme fører kjører begge sykler helt likt i forhold til sporvalg, innbremsing, apex og aks-fase, tror jeg en GS800 kommer til kort mot en GTR med kraftigere moment, mer hk og større toppfart uten at jeg har studert moment/hk/vekt syklene imellom :)[/quote][/quote][/quote][/quote]

Jeg vet ingenting om moment/hk/vekt forholdet til en 800gs. Det er sikkert mer hk i den enn det er i en GTR. Jeg aner ikke og tar det ikke så tungt. Hvis man valgte en GTR for å kjøre på bane så måtte man vært ganske kjukk i nøtta tror jeg.
GTR'en er jo tunet ned fra De opprinnelige 180hk (?) som det er i ZZR1400. Så skal man kjøre på bane så er det vel bedre å velge seg en ZZR. eller finne igjen de opprinnelige hestene.

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev: ... Liker meg bedre med litt kosekjøring sånn som her
[video]https://www.youtube.com/watch?v=23vT-4lJfJs[/video]
Vil jeg ha fart så får jeg ta meg en utenlandstur.
Sånne veier liker jeg ... passe dårlig, trang og uoversiktlig etter min smak :prf
Hvor er dette? Jeg mener å kjenne igjen dette veistykket fra flere videoklipp

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Mener jeg drar kjensel på den veien der...
Er ikke dette utover mot Kalvåg ett sted?

Brukeravatar
poulet_cavalier
Motorsykkelen din: R1200GS

Legg inn av poulet_cavalier »

DrGreve skrev: Vekt har lite å si i selve svingen, da man ikke kjemper mot vekt, men sentrifugalkraft. Her har dekktype/størrelse/anleggsflate mer å si.
Dette er ikke helt riktig. Sentrifugalkraft eksisterer ikke (en tenkt kraft som nettopp er en funksjon av massefart/treghet.). Sentripetalkraft er en reell kraft: dvs. kraften som må til for å få noe til å endre retning og gå i en sirkel (eller deler av en sirkel).

Se: http://scienceblogs.com/dotphysics/2009 ... d-origins/

Det er lettere å svinge med en lett sykkel enn en lastebil (og dermed inviterte jeg vel til sammenligning av GS og anleggsmaskiner :P :p )
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

DrGreve skrev: ....
Bare for å kverulere litt .... hvor stor sentrifugalkrafta blir avhenger vel av vekta?
DrGreve skrev: Konklusjon, hvis samme fører kjører begge sykler helt likt i forhold til sporvalg, innbremsing, apex og aks-fase, tror jeg en GS800 kommer til kort mot en GTR med kraftigere moment, mer hk og større toppfart uten at jeg har studert moment/hk/vekt syklene imellom :)
Da står vi igjen med en ren akselerasjons-konkurranse, gjør vi ikke? Og den er det ikke mange som krangler om resultatet av.
Men en del av poenget til eventyr-forkjemperne er jo at en GTR f.eks. er for tung og uhåndterlig til å ta samme sporvalg som en GS når svingene blir trange nok

Svar