Togmannen skrev:Anaxim skrev:Nei, 0.5 på mila er da ikke så lite (?). Jeg kjører en Fazer 600. Har vært nede i 0.45 ved pen kjøring. "Madame" ligger stort sett på 0.36 uansett, med en F800ST. Synes forresten det er absurd at min sykkel skal bruke nesten like mye som bilen, som veier 4-5 ggr. mer.
Egentlig ikke. Du kan ikke få både effekt og bensingjerrighet, og for de fleste mc-motorer er effekt målet. Er vel ca 100 hk i den 0,6l motoren du har mellom bena, dvs en 1,8 l bil skulle hatt 300.. Da blir ikke motoren så gjerrig.
Og forøvrig har en glatt bil ganske liten luftmotstand i forhold til en "ruglete" mc med mye turbulens. Vekt i seg selv har nesten ingenting med drivstofforbruk å gjøre. Forøvrig gjør kawan mila på 0,3 i litt inspirert kjøring, har hatt den under før jeg fikk drevet den om. Men kun 70 hester da :)
Jeg tror du tar feil her Togmannen.
Regnestykket ditt om effekt, vekt og ccm holder ikke helt.
Jeg har en 1000 ccm på ca 100 hk med et forbruk på ca 0,5-0,6.
En S 1000 RR med 190 hk har vel også et forbruk på halvliteren ca.
En Rocket III , med 2300 ccm og 140 hk bruker sikkert omtrent det samme den også.
Det er vanskelig å se noen logisk sammenheng mellom forbruket i en bil og en mc, men MC-produsentene ser ikke ut til å prioritere å redusere forbruket.
At vekt nesten ikke betyr noe, må være feil ... det strider mot alt man har lært, hørt og lest om forbruk.
Det krever en viss mengde energi for å flytte ett kilo, det er en kjent sak.