Nye hjelmer, tåler at man mister de i bakken fra f.eks setet. (Dette forklares i filmen etter ca. 7 min)

Anbefaler å se hele. Syntes den var interessang

SuperMorten skrev:På den annen side har du 70 år gamle HD-førere i USA som aldri har satt sine ben i en hjelm.... og de lever enda..
Tviler ikke på dine kjemikunnskaper. Det jeg skrev kommer fra shoei. Jeg velger å stole mer på det. Det er jo ikke sikkert at en hjelm er like sikker etter 10 år selv om isoporen i grunnen rundt et hus fungerer etter 100 år.MGR1 skrev:Isopor er et norskt varemerke, i utlandet kalles produktet polystyrene eller EPS. Polystyren ble oppfunnet i 1839 og egenskapene er godt kjent. Produktet har en levetid på opp mot flere hundre år, og beholder sine egenskaper i vesentlig mer enn 5 år. Motstandsdyktigheten mot fuktighet er svært god, derfor brukes polystyren f.eks. som isolasjon rundt grunnmuren på boliger, hvor det utsettes for temperaturpåkjenninger, fuktighet og trykk. Huset mitt har 25 cm isopor under og rundt hele grunnmuren. Satser på at den varer litt lenger enn 5 år :-).cannon skrev:Den viktigste beskyttelsesløsningen i hjelmen er den vi ikke ser; isoporen under skallet. Den forringes av alder og fuktighet. Det er i hovedsak derfor 5 år er anbefalt grense. Når en hjelm faller feks fra styret så bulkes skallet innover og isoporen komprimeres. Skallet spretter ut igjen og isoporen får en usynlig skade. Hjelmen er da påført en skade som reduserer evnen til å absorbere støtkreftene ved et krasj.
Selv om det hadde vært et valg, så ville jeg aldri kjørt uten...SuperMorten skrev:På den annen side har du 70 år gamle HD-førere i USA som aldri har satt sine ben i en hjelm.... og de lever enda..
Vet at solbriller derimot er påbudt i flere stater..Snikendeugle skrev:Selv om det hadde vært et valg, så ville jeg aldri kjørt uten...SuperMorten skrev:På den annen side har du 70 år gamle HD-førere i USA som aldri har satt sine ben i en hjelm.... og de lever enda..
Ut fra kostholdsprinsipp og manglende triminteresse er mange av dessa ammrikanera så tjukke i huet (og ellers)at hjelm er overflødig...SuperMorten skrev:På den annen side har du 70 år gamle HD-førere i USA som aldri har satt sine ben i en hjelm.... og de lever enda..
Avogtil har mc sjappene tilbud, du får da f.eks 1000kr i rabatt på ny hjelm om du leverer inn din gamle.Toven skrev:Kunne igrunn tenkt meg ny hjelm ettersom nåværende runder 5 år og er mye brukt. Men ser noen nevner panteordning, er dette noe mc-sjapper stadig har / hvordan fungerer dette?
Men problemet da er ofte at man feks. da må kjøpe en hjelm for over 4000,- eller 5000,- veil.pris. Åsså kan man kjøpe tilsvarende hjelm på tilbud en annenplass for 2990,- (uten innbytte)Epylypzon skrev:Avogtil har mc sjappene tilbud, du får da f.eks 1000kr i rabatt på ny hjelm om du leverer inn din gamle.Toven skrev:Kunne igrunn tenkt meg ny hjelm ettersom nåværende runder 5 år og er mye brukt. Men ser noen nevner panteordning, er dette noe mc-sjapper stadig har / hvordan fungerer dette?
Det er sant.biker7 skrev:Men problemet da er ofte at man feks. da må kjøpe en hjelm for over 4000,- eller 5000,- veil.pris. Åsså kan man kjøpe tilsvarende hjelm på tilbud en annenplass for 2990,- (uten innbytte)Epylypzon skrev:Avogtil har mc sjappene tilbud, du får da f.eks 1000kr i rabatt på ny hjelm om du leverer inn din gamle.Toven skrev:Kunne igrunn tenkt meg ny hjelm ettersom nåværende runder 5 år og er mye brukt. Men ser noen nevner panteordning, er dette noe mc-sjapper stadig har / hvordan fungerer dette?![]()
Ingen sjapper som gir bort alt for mye, vettu. :-) Sjekket ut dette på ei mc-sjappe for ikke lenge siden, og pant gjaldt da ikke på tilbudsvarer der..