Hvordan lagre turer fra Google Maps ?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Hvordan lager turer fra Google Maps ?

Legg inn av Bjerknez »

bzzlink skrev:Takk for tipset om kartplugin til wordpress og tracking apps.

Fin blogg du har laget deg, jeg lurer på å gjøre noe mer ut av min så dette kommer godt med :thumleft
Bare hyggelig :)

Jeg ser jo du er vel behandlet i wordpress selv, men det kan jo allikevel hende at vi kan lære litt av hverandre. Det som er interresant for meg er å hvite hvilken plugins andre bruker og hva dem synes om dem. :)

Skal lage et blogg innlegg selv i dag hvor jeg lister opp samt beskriver mine erfaringer. :)

Brukeravatar
norse900
Motorsykkelen din: BMW R1100RT

Legg inn av norse900 »

Et tilleggstips til SuperMortens forslag om å bruke Ctrl + Prtsc (skjermbilde). Det finnes et program i Windows som heter "Snipping Tool" (heter kanskje Utklippsverktøy på norsk?) og som en finner ved å trykke på startmenyen, og skrive inn "Snipping tool". Med dette verktøyet kan man klippe ut den delen av skjermbildet (eller et hvilket som helst bilde) uten å få med ALT.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Solo-rider
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025

Legg inn av Solo-rider »

norse900 skrev:Et tilleggstips til SuperMortens forslag om å bruke Ctrl + Prtsc (skjermbilde). Det finnes et program i Windows som heter "Snipping Tool" (heter kanskje Utklippsverktøy på norsk?) og som en finner ved å trykke på startmenyen, og skrive inn "Snipping tool". Med dette verktøyet kan man klippe ut den delen av skjermbildet (eller et hvilket som helst bilde) uten å få med ALT.

Takk så mye for dette tipset også :thumleft Blir jo litt mer å forske på for meg dette ... :D

Må bare si at Mc.siden er HEEEELT TOPP . Har fått mange gode tips her de snart 4 årene jeg har vært inne på forumet :prf
Gir anbefalinger til alle jeg treffer om forumet :-)
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

bzzlink skrev:Takk for tipset om kartplugin til wordpress og tracking apps.

Fin blogg du har laget deg, jeg lurer på å gjøre noe mer ut av min så dette kommer godt med :thumleft
Takk for det :)

Jeg synes også din blogg var oversiktlig og fin. jeg har sansen for "enkle" blogger som er oversiktlige og private blogger bør også for guds skyld skåne seg mot reklame. Har sett mange private blogger som er overfyllt av reklame og så sant man ikke driver veldig seriøst med blogging og dermed kan dra inn noen kroner på reklameintekter så tror jeg det gagner seg bedre uten reklame. Dette er jo en hobby for de fleste og da må man vel på død og liv ikke tjene inn de få hundrelappene det koster i året for et domene og et webhotell.

Dette gjelder dog ikke deg og din side. Jeg måtte bare få det ut :)

Wordpress har jo plugin til absolutt ALT (mer eller mindre) og det man ikke finner plugin til kan man finne løsninger på i forumet dems og eller ved litt egenkoding.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

En liten ting til:

Viser til innlegget jeg har laget i bloggen min her:
http://bjerknez.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

På denne måten kan man lage et kart som viser turen man har vert på ved at man laster inn GPX filen fra app'en på telefonen. I etterkant kan man lage velforklarende historier etc. som dukker opp når noen klikker på et ikon du har festet historien til. Bilder kan også legges inn slik at de som betrakter kartet får et inntrykk av hvordan det ser ut akkurat der du har satt en markør.

De som ser på kartet kan zoome ut og inn som dem vil og i det hele tatt er dette en meget elegant løsning i mine øyne. :)

Brukeravatar
norse900
Motorsykkelen din: BMW R1100RT

Legg inn av norse900 »

Bjerknez skrev:En liten ting til:

Ganske stilig å se hva som er mulig å få til (selv om jeg ikke helt ser at min egen kompetanse er tilstrekkelig for slik "high-tek" dokumentasjon)! Jeg kikket på bloggen din, men de test-bildene fra "Dokumenter turen din"-eksempelet var forhåpentligvis ikke fra Fredrikstad?? :[-o<
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

norse900 skrev:
Bjerknez skrev:En liten ting til:

Ganske stilig å se hva som er mulig å få til (selv om jeg ikke helt ser at min egen kompetanse er tilstrekkelig for slik "high-tek" dokumentasjon)! Jeg kikket på bloggen din, men de test-bildene fra "Dokumenter turen din"-eksempelet var forhåpentligvis ikke fra Fredrikstad?? :[-o<
Takk for det norse900 :)

De testbildene er nok ikek fra Fredrikstad nei, men fra konsentrasjonsleirene Auswitch og Birkenau i Polen.
Tok disse bildene når jeg var der borte i fjor sommer :)

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Re: Hvordan lagre turer fra Google Maps ?

Legg inn av ojda »

På Samsungen min bruker jeg en app som heter Spor til å tracke og overføre spor til googlemaps.'
Er det noe tilsvarende for I-Phone som enkelt tracker og overfører kjørt rute til "G-maps"?
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Voodoodoo
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013

Legg inn av Voodoodoo »

ojda skrev:På Samsungen min bruker jeg en app som heter Spor til å tracke og overføre spor til googlemaps.'
Er det noe tilsvarende for I-Phone som enkelt tracker og overfører kjørt rute til "G-maps"?
bruker motionX gps i pro utgaven. den gjør all det der og mere til.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

ojda skrev:På Samsungen min bruker jeg en app som heter Spor til å tracke og overføre spor til googlemaps.'
Har ikke prøvd "Spor" selv da denne ikke finens til iPhone, men grunnen til at jeg bruker den jeg bruker er fordi den eksporterer ruten som gpx fil som kreves av kartprogrammet jeg bruker i Wordpress.

Jeg tipper "Spor" kun kan eksportere til googles eget kartformat som er "kml" og dette er en filtype som ikke kartprogrammet i Wordpress som jeg bruker støtter.

Hvis man kun skal dokumentere ruten sin med et kjørespor på et kart så vil nok "Spor" fungere bra vil jeg tro. Poenget er at jeg vil gjøre litt mer ut av det og lage en litt "flottere" presentasjon.

Det er sant som det blir sagt at MotionX er bra saker, men den er unødvendig avansert og oppsettet er direkte rotete og litt glorete. Den suger strøm også. Vertfall på min telefon.

Det enkle er ofte det beste :)

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

Voodoodoo skrev:
bruker motionX gps i pro utgaven. den gjør all det der og mere til.

Takker. Har en kamerat, som ikke hadde råd til noe annet en I-Phone.
Så det var som hjelp til han :thumleft

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

Bjerknez skrev:
Har ikke prøvd "Spor" selv da denne ikke finens til iPhone, men grunnen til at jeg bruker den jeg bruker er fordi den eksporterer ruten som gpx fil som kreves av kartprogrammet jeg bruker i Wordpress.

Jeg tipper "Spor" kun kan eksportere til googles eget kartformat som er "kml" og dette er en filtype som ikke kartprogrammet i Wordpress som jeg bruker støtter.

Hvis man kun skal dokumentere ruten sin med et kjørespor på et kart så vil nok "Spor" fungere bra vil jeg tro. Poenget er at jeg vil gjøre litt mer ut av det og lage en litt "flottere" presentasjon.

Det er sant som det blir sagt at MotionX er bra saker, men den er unødvendig avansert og oppsettet er direkte rotete og litt glorete. Den suger strøm også. Vertfall på min telefon.

Det var nettopp det å holde det enklest mulig som var kluet.
Men takk for tips.
Det fine med "Spor" er at med kun ett tastetrykk ligger sporet i mine ruter i googles

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

ojda skrev:
Bjerknez skrev:

Det var nettopp det å holde det enklest mulig som var kluet.
Men takk for tips.
Det fine med "Spor" er at med kun ett tastetrykk ligger sporet i mine ruter i googles
Enig med deg der :)

Svar