Tegn og signaler langs veien...

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
spidair
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Tegn og signaler langs veien...

Legg inn av spidair »

Sikkert en tråd om dette fra før, men jeg starter en ny en da jeg ikke finner noen...

Som førstereis gutt på MC har jeg null erfaring med annet enn vanlig hilsing ute på veien, men lurer på om det er noen "internasjonale" tegn eller signaler bland MC folket for foreksempel grus på veien og lignende?

LA oss si at jeg kjører på en vei og kjører forbi et sted med mye grus i veibanen. Rett etter blir jeg møtt av en på MC og vil advare ham, hva gjør jeg? Vinke opp og ned med flat hånd og med håndflaten mot bakken er jo et "internasjonalt" tegn på å sakke ned farten som de aller fleste forstår og som nok ville vært mitt første valg, men etter hva jeg har lest peker også noen med fingeren ned til møtende MC'ere av samme årsak?

Er det noen slike tegn som er standard liksom, som også folk fra andre land forstår? Eller er det fritt frem her?

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Re: Tegn og signaler langs veien...

Legg inn av Snikendeugle »

Aldri sett noen bruke noen særlige signaler (annet enn helt åpenbare), men en har jo disse:

'Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Hvis du kjører først i et følge og ser grus i veien, så kan du f.eks. gjøre pumpe-bevegelse ned med litt sprikende fingre (krafse) for å varsle de bak.

Passerer du en fartskontroll, så kan du velge å ikke hilse på de som kommer imot (fordi hilsing indikerer klar bane til neste kryss/utkjøring). Evt pumpe med flat hånd mot bakken for å indikere at farten bør ned.

Ellers har vi finger'n da, primært mot bilister :lol

Alle de andre tegnene over...nei... har aldri brukt...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

RuneMC skrev:Hvis du kjører først i et følge og ser grus i veien, så kan du f.eks. gjøre pumpe-bevegelse ned med litt sprikende fingre (krafse) for å varsle de bak.

Passerer du en fartskontroll, så kan du velge å ikke hilse på de som kommer imot (fordi hilsing indikerer klar bane til neste kryss/utkjøring). Evt pumpe med flat hånd mot bakken for å indikere at farten bør ned.

Ellers har vi finger'n da, primært mot bilister :lol

Alle de andre tegnene over...nei... har aldri brukt...

Enig her men i tillegg kan jeg blinke med bremselyset hvis det er noe drit i veien.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

RuneMC skrev: Passerer du en fartskontroll, så kan du velge å ikke hilse på de som kommer imot (fordi hilsing indikerer klar bane til neste kryss/utkjøring). Evt pumpe med flat hånd mot bakken for å indikere at farten bør ned.
Dette er eneste hilsenen jeg foretar. Enten et hyggelig vink, ellers så pumper jeg med hånden mot bakken uansett hva som er meningen å signalisere. Dette tegnet forstår alle som kjører sykkel har jeg inntrykk av. De fleste slakker hvert veldig ned

Note 3

Brukeravatar
Moby
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3

Legg inn av Moby »

I USA har jeg inntrykk av at det er vanlig å løfte venstre arm å slå pent på hjelmen for å indikere at det er politi (f.eks kontroll) i området. Hadde vært kjekt med et slikt signal i her til lands. Ikke for å motvirket politiets fine arbeid, men bare som en vennelig påminnelse til andre motorsyklister :vs
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:
RuneMC skrev: Passerer du en fartskontroll, så kan du velge å ikke hilse på de som kommer imot (fordi hilsing indikerer klar bane til neste kryss/utkjøring). Evt pumpe med flat hånd mot bakken for å indikere at farten bør ned.
Dette er eneste hilsenen jeg foretar. Enten et hyggelig vink, ellers så pumper jeg med hånden mot bakken uansett hva som er meningen å signalisere. Dette tegnet forstår alle som kjører sykkel har jeg inntrykk av. De fleste slakker hvert veldig ned

Note 3
Enig med Lorden her, det er ingen grunn til å gjøre mere komplisert enn det er.

Svar