Spørsmål om ryggskinne

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
Motorsykkelen din: BMW F650GS
Sted: Oslo

Re: Spørsmål om ryggskinne

Legg inn av pappan »

JohnnyTh skrev: Jeg oppgraderte ryggplate i rukka armas jakka mi med D3O ryggskinne. Rukka selger disse til sine eldre jakker. Den som var der oprinnelig var ikke mye å skryte av. Det samme ble gjort med kona si jakke. Husker ikke helt hvilket merke det er.
Hvor fikk du tak i den oppgraderingen?
Har gammel armasjakke selv jeg gjerne skulle ha "oppgradert"

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Spørsmål om ryggskinne

Legg inn av Kawagutten »

Folk er som regel flinke til å beskytte hode og rygg og tenker ikke så mye på det som er vanlig å ta i mot med som knær og hofter.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Spørsmål om ryggskinne

Legg inn av Flanker »

Kawagutten skrev:Folk er som regel flinke til å beskytte hode og rygg og tenker ikke så mye på det som er vanlig å ta i mot med som knær og hofter.
... Og håndflatene. Mye dårlige hansker der ute! Mitt neste par kommer garantert til å ha SuperFabric e.l. i håndflata.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Spørsmål om ryggskinne

Legg inn av jhn »

Jeg anser hjelm og ryggskinne som det viktigste utstyret, hansker og sko, not so much.
Skinnfrie og brukne fingre og ankler kan man hanskes med ganske greit.
De derre 2-3 mm tykke plastlinjalene man finner i jakkene er som regel ikke mye verdt, det har jeg egenhendig testet.
Jeg flagret ut av veien en gang med en linjal på ryggen. Jeg landet ganske flatt på ryggen på en liten spiss stein. Det blei et hull i jakka, hull i skinna og ryggsøyla brukket i 2.
Hadde jeg hatt den skinna jeg nå bruker, ville det mest sannsynlig gått mye bedre.
Den jeg bruker nå er Halvarson Track, tror den heter det ... om jeg ikke husker feil var det testvinner for 5-6 år siden. Det er en ganske myk og behagelig skinne, ca 1 cm tykk.
Den er jeg fornøyd med, og kjører aldri uten.
Jeg legger ikke merke til at den er på. :prf

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Spørsmål om ryggskinne

Legg inn av Bringisen »

jhn skrev:Jeg anser hjelm og ryggskinne som det viktigste utstyret, hansker og sko, not so much.
Skinnfrie og brukne fingre og ankler kan man hanskes med ganske greit.
De derre 2-3 mm tykke plastlinjalene man finner i jakkene er som regel ikke mye verdt, det har jeg egenhendig testet.
Jeg flagret ut av veien en gang med en linjal på ryggen. Jeg landet ganske flatt på ryggen på en liten spiss stein. Det blei et hull i jakka, hull i skinna og ryggsøyla brukket i 2.
Hadde jeg hatt den skinna jeg nå bruker, ville det mest sannsynlig gått mye bedre.
Den jeg bruker nå er Halvarson Track, tror den heter det ... om jeg ikke husker feil var det testvinner for 5-6 år siden. Det er en ganske myk og behagelig skinne, ca 1 cm tykk.
Den er jeg fornøyd med, og kjører aldri uten.
Jeg legger ikke merke til at den er på. :prf
Jeg er enig. Har samme skinne selv og bruker også brystbeskytter fra samme fabrikant.
Det er faktisk fatale skader man kan få i brystet ved en slik smell. Noen mener det er for mye å ta på seg, men jeg merker ikke så mye til den. Dessuten varmer den godt når det er kaldt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Spørsmål om ryggskinne

Legg inn av Svolp »

Nå er vell ryggskinner i utgangspunktet laget for og beskytte mot slag/stump og ikke for og "stive" av ryggen?
Min halvarsson ryggskinne som har vært best i test mange ganger kan jeg jo flekse med ei hånd hele veien rundt..

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1657
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Spørsmål om ryggskinne

Legg inn av pingvin »

Flanker skrev:... Og håndflatene. Mye dårlige hansker der ute! Mitt neste par kommer garantert til å ha SuperFabric e.l. i håndflata.
+1, rimelig sikkert at henda kommer i kontakt med asfalten når velter, sett folk som måtte amputere henda fordi alt var skarpt bort ned til beina så ikke var noe å redde.

Og et par skikkelige hansker koster noen hundrelapper mer enn billige så akkurat der har man råd å kline til litt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Spørsmål om ryggskinne

Legg inn av JohnnyTh »

pappan skrev:
JohnnyTh skrev: Jeg oppgraderte ryggplate i rukka armas jakka mi med D3O ryggskinne. Rukka selger disse til sine eldre jakker. Den som var der oprinnelig var ikke mye å skryte av. Det samme ble gjort med kona si jakke. Husker ikke helt hvilket merke det er.
Hvor fikk du tak i den oppgraderingen?
Har gammel armasjakke selv jeg gjerne skulle ha "oppgradert"
Kjøpt på Louis i Tyskland.

http://www.louis-moto.co.uk/index.php?t ... r=20019411" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Spørsmål om ryggskinne

Legg inn av detvarvondtdet »

Bruker selv en "Bullfighter thunder black" jakke med uttakbare innlegg og polstringer. Ryggskinna jeg bruker er med en vestløsning, pluss magebelte. Jeg syntes selv at ryggaskinna med vest+belte sitter mye "tettere" en den innebygde/uttakbare ryggskinna. Jeg kan forestille meg at den innebygde polstringen fort vil flytte mye mer på seg i en evt velt en hva ryggskinna vil.


http://www.bullfighter.no/products/bull ... nder-black

Svar