Kan jo være greit for dem som hater denne sykkelen også, de kan jo velge å styre unna denne tråden. Eller kikke innom uten at noen blir avslørt.
Min historie med denne modellen var at jeg kjøpte en brukt 2006 modell for noen år siden. Før dette har jeg hatt et utall Japanske motorsykler helt siden 1986, og har vært innom en ny Harley :-) Var kjempefornøyd med min første BMW og kjørte en god del med en før jeg måtte selge den grunnet behov for pengene til et annet prosjekt. Hadde ingen "ikke planlagte" verkstedsbesøk men noen ting som jeg ikke kjente til ble profesjonelt tatt på servicene uten kostnad.
Så ble en ny sykkel kjøpt, dog en helt ny F800GS 2011mod selv om ønsket innerst inne var en ny R1200GS. Var også fornøyd med F800GS'en , motoren var sterk nok, sykkelen var komfortabel nok med komfortsete fra Touratech og litt større kåpe. Sykkelen var lettere å håndtere i terreng utenfor asfaltveien , men litt mindre stødig og komfortabel enn R1200GS. Hadde ingen problemer med denne sykkelen heller og har vel rost den opp i skyene flere ganger for sine gode allroundegenskaper. Da jeg kjøpte denne var ikke forandringene til R1200GS så store som i dag og tanken på ny sykkel kom ikke før BMW slapp den nye vannavkjølte R1200 modellen.
Selv om jeg hadde savnet ESA hele tiden og merket også at jeg var blitt godt vant til telelever forstillingen fra R1200GS. Hadde lyst på dette og det gjorde det ikke mer forlokkende å bytte når den nye R1200GSW kom med veldig god LED belysning og mer sofistikert elektronikk.
Det er mange mørke og svingete tunneler her på Vestlandet, og man skal ikke undervurdere godt lys når man passerer 45 år. Dette merkes spesielt godt på sidesynet i mørket.
Likevel synes jeg i utgangspunktet at drømmesykkelen ble for kostbar, og kikket derfor på den nye F800GSA. Denne hadde en enkel form for ESA, større tank og LED ekstralys. Hadde også komfortsadel og bedre vindbeskyttelse enn den tradisjonelle F800GS.
Jeg satt hele sommeren og kikket på begge brosjyrene og regnet og regnet.
Valget ble avgjort på 5 minutter da min kone satt seg ned ved siden av meg å kikket litt småinteressert i brosjyrene mine. Etter en stund kikket hun opp fra brosjyren og sa; "er du sikker på at du ikke vil ha den største ?" hun pekte samtidig på den fine R1200GS'en i brosjyren.
Selvfølgelig har jeg mest lyst på den, men jeg er usikker på om jeg skal legge ut de ekstra pengene, sa jeg.
Så sier hun; " tenk om du kjøper den andre og så tenker du hele tiden på hvordan det hadde vært med den andre"
Jo, du har jo et poeng, sa jeg og forstod at hun forsøkte å sette seg inn i tankene mine.
Så følger hun opp med; " dessuten ser jo den store mye bedre ut fro meg å sitte bakpå, kanskje jeg kommer til å sitte på mer med den"
Jo, du har nok et poeng til min kjære sa jeg og fikk stjerner i øynene. For en kone jeg har, tenkte jeg.
Dagen etter var en ny R1200GSW 2014 modell bestilt.
Når jeg kom hjem den dagen sa min kone, " jeg ser hva du har gjort og du ser veldig fornøyd ut. Gratulerer med drømmesykkelen "
Jeg har som sagt god erfaring fra både merket og forrige generasjon R1200GS. Denne nye modellen er i følge en samlet mc-presse bedre på alle områder. Både kjøreegenskaper, gearkasse, lyd, motorkarakter og komfort er forbedret. Noen av mine venner har allerede kjørt denne nye modellen en hel sesong og lovordene lar seg ikke stoppe. Jeg gleder meg stort til denne sesongen og flere planer er allerede i gang.
Det tok noen måneder før sykkelen endelig kom, men jeg er svært glad for det jeg gjorde og har endelig fått MIN DRØMMESYKKEL.
Jeg var heldig og fikk være tilstede da sykkelen kom fra transportøren, og fikk pakke den ut selv.

Sykkelen er utstyrt med alt det som finnes på orginal ekstrautstyr liste og fremstår som en teknologibombe

Jeg har kjøpt sykkelen følgende utstyrt:Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Frontlykt beskyttelse, Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker 37 L m/tilbehør, GIVI argobag 15 L, GIVI Pakksekk 30 L Krom Eksosrør , Varmeholker, Håndtak beskyttere, Forlenget forskjerm og Krasjbeskyttelse på kardang.

Det vanskeligste med å velge ekstrautstyrsliste var å velge bagasje system. Har tidligere vært fornøyd med BMW sine variokofferter men har alltid ønsket meg toppåpning og muligheter for å feste ting på koffertene. BMW hadde kun orginale aluvesker til R1200GSA og ikke til R1200GSW. Men Givi har fått en meget interessant serie med Alu-kofferter siste året. Forhandleren min forhandler disse og jeg kunne studere dem påsatt diverse andre sykler i butikken. På denne måten fikk jeg dannet meg et bilde. Jeg gikk for disse sammen med en 30 liter softbag på bagasjebrettet. Jeg har montert ekstra reservekanne til bensin og feste for multifuelflaske og drikkeflaske på koffertene. Samt en Givi Cargobag på ene kofferten som kamerabag. På andre kofferten fester jeg teltet.

Flere bilder og erfaringer skal komme etter hvert som sesongen trer i gang.