Nå har Ducati kommet med nok en verdensnyhet innen MC-teknologi!
Dainese D-Air airbagsystem, integrert i Multistrada.
http://www.ducati.com/news/ducati_annou ... 7/index.do" onclick="window.open(this.href);return false;
D-Air systemet til Dainese er ingen nyhet og det er vell flere produsenter som har prøvd noe liggnende regner jeg med..? Men dette er første gangen en MC-produsent leverer en serieprodusert sykkel med airbag system, integrert i sykkelen :-)
Mye snakk om sikkerhetsutstyr osv om dagen. Det skulle vell hjelpe å dette av sykkelen med ekstre polstring oppblåst rundt seg? Man tro om dette utstyret blir like vanlig som ABS om 5-10år?
Ducati + airbag = sant
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Re: Ducati + airbag = sant
Feil.
Goldwing har hatt airbag i mange år allerede, siden 2006.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Andreas
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Montert på sykkelen ja, her er selve airbaggene integrert i jakka. Med sensorsystem på sykkelen som trådløst kommuniserer med jakka. Hjelper ikke med airbag på styret når man har forlatt sykkelen og er på vei innover skauen!Jompa skrev:Feil.
- Snikendeugle
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
En sykkel kan jo trille ganske langt og fint mens føreren ruller et par 10-20 ganger rundt på asfalten allerede :>
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Bringisen
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Genialt slik jeg ser det i første omgang, flott med produsenter som tør å være innovative :-#
Hvis denne airbagen er solid og tåler skarpe gjenstander er den enda mer genial. Goldwing har jo hatt en airbag på sykkelen, men airbag på kroppen synes jeg høres mer reelt ut. Som du sier så hjelper det lite med airbag på sykkelen når kroppen er et annet sted.
Hvis denne airbagen er solid og tåler skarpe gjenstander er den enda mer genial. Goldwing har jo hatt en airbag på sykkelen, men airbag på kroppen synes jeg høres mer reelt ut. Som du sier så hjelper det lite med airbag på sykkelen når kroppen er et annet sted.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Ser for meg turen på butikken med en annen jakke, smeller i en bil i utkjørselen og garderobeskapet med airbag jakka går i lufta inne 

Sikkert en fin sak dette, alt som kan redusere skader ved en ulykke er positivt.
Håper den også på en eller annen måte beskytter nakke/hals med noe som "blåses"
opp under hjelmen.
Ellers er jeg litt overrasket over at enkelte her ikke ser noen nytte med airbag montert
på sykkel. Det var ikke mye jeg lærte i fysikken, men ved en smell vil jeg vel tro jeg går framover,
treffer jeg en airbag montert på sykkel først vil jeg tro dette reduserer både farten på meg og
redusere antall runder og meter før det blir stopp i ett eller annet.
Håper den også på en eller annen måte beskytter nakke/hals med noe som "blåses"
opp under hjelmen.
Ellers er jeg litt overrasket over at enkelte her ikke ser noen nytte med airbag montert
på sykkel. Det var ikke mye jeg lærte i fysikken, men ved en smell vil jeg vel tro jeg går framover,
treffer jeg en airbag montert på sykkel først vil jeg tro dette reduserer både farten på meg og
redusere antall runder og meter før det blir stopp i ett eller annet.
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Hahaha.... ser for meg scenarioetOve skrev:Ser for meg turen på butikken med en annen jakke, smeller i en bil i utkjørselen og garderobeskapet med airbag jakka går i lufta inne

Fra spøk til revolver.
Airbag er udiskutabelt en positiv greie når det kommer til sammenstøt. De som mener noe annet, klarer jeg ikke å ta veldig seriøst.
Men her en liten utfording. Hva om Airbag ikke løser seg ut, om det er feil på produktet eller ting er blitt gammelt hvordan skal en da tilnærme seg pasient som kanskje har akutt behov for hjelp?
Der har vært flere ulykker i biler, der airbag har løst seg ut i trynet eller bakhodet til helse og brannpersonell menst de har jobbet med pasient. Derfor kom det slike poser en skal tre over rattet om airbagen ikke er løst ut av sammenstøtet.
Jeg tror dette er kommet for å bli, men kunne godt tenkt meg å sett en del testing av disse produktene.
Vil tro det kan redde liv ja, men får mange følger slik som Lordshaft nevner.
Men bil med løse gjenstander syndes vel og ofte med vil jeg tro, inkludert meg selv.
Helsepersonell og førstemann til uhell har nok sett skrekkeksempler på slikt.
Litt off topic kanskje.
Men bil med løse gjenstander syndes vel og ofte med vil jeg tro, inkludert meg selv.
Helsepersonell og førstemann til uhell har nok sett skrekkeksempler på slikt.
Litt off topic kanskje.
- Andreas
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Det var et veldig godt spørsmål. Problemet er kanskje også hvordan redningspersonell skal se at de har med en airbagjakke å gjøre. De burde vell kanskje ha noen merking av noe slag..? Du som brannmann og MC-entusiast vil vell se slikt, men det gjør sikkert ikke alle dine kolegaer. Kanskje en mail til Dainese med spørsmål om dette hadde vært interresant? Både hvordan man evt skal forholde seg til en "ublåst" jakke og en eventuell merking for å vise at den inneholder airbag.LordShaft skrev:Hahaha.... ser for meg scenarioetOve skrev:Ser for meg turen på butikken med en annen jakke, smeller i en bil i utkjørselen og garderobeskapet med airbag jakka går i lufta inne![]()
![]()
Fra spøk til revolver.
Airbag er udiskutabelt en positiv greie når det kommer til sammenstøt. De som mener noe annet, klarer jeg ikke å ta veldig seriøst.
Men her en liten utfording. Hva om Airbag ikke løser seg ut, om det er feil på produktet eller ting er blitt gammelt hvordan skal en da tilnærme seg pasient som kanskje har akutt behov for hjelp?
Der har vært flere ulykker i biler, der airbag har løst seg ut i trynet eller bakhodet til helse og brannpersonell menst de har jobbet med pasient. Derfor kom det slike poser en skal tre over rattet om airbagen ikke er løst ut av sammenstøtet.
Jeg tror dette er kommet for å bli, men kunne godt tenkt meg å sett en del testing av disse produktene.
Med Ducati sitt system, så får man kjøpt enten en komplett jakke med innebygde airbagger, eller en vest med airbaggene, som man kan bruke utenpå andre MC-jakker. D-Air jakker direkte fra Dainese kan også brukes. De kommuniserer med sykkelen med et sim-kort. Følger med en til passasjer og en til fører.