Momentnøkkel

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Solo-rider
Innlegg: 869
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Momentnøkkel

Legg inn av Solo-rider »

Har tenkt å være flink å bruke momentnøkkel når jeg skifter tennplugger.
Det gjelder jo å få et godt moment når disse skal settes fast.

Denne gir jo et godt moment vil jeg tro.... (KRAFT X ARM = Godt moment.... ??


Bilde
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Ove
Innlegg: 36
Registrert: 28 des 2012, 16:31
Motorsykkelen din: yamaha FZS 1000
Bosted: Rogaland

Re: Momentnøkkel

Legg inn av Ove »

Rekker nesten bort til naboen sine tennplugger med denne :lol

Brukeravatar
phantom
Innlegg: 82
Registrert: 13 mai 2011, 10:35
Motorsykkelen din: yamaha xvs 1100a

Re: Momentnøkkel

Legg inn av phantom »

joda, den skulle duge tenker jeg.
OBS!! pass bare på å ha noen ekstra sylindertopper på lur. :[-X

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Momentnøkkel

Legg inn av Kawagutten »

Kanske den er for stor.Trenger du en mindre kan du låne en av meg :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: Momentnøkkel

Legg inn av AndreasB »

Er det ikke bedre å bruke en momentnøkkel ?:P

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Momentnøkkel

Legg inn av Snikendeugle »

Eeeeller bare ta det på feelingen med en vanlig nøkkel. Fungerer somregel det.

Ihvertfall ikke gjør som denne karen:

synd bildene i tråden er borte, men postene lenger ut er konge :-)å
http://vfrworld.com/forums/showthread.p ... -my-advice" onclick="window.open(this.href);return false;
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Solo-rider
Innlegg: 869
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Momentnøkkel

Legg inn av Solo-rider »

Kawagutten skrev:Kanske den er for stor.Trenger du en mindre kan du låne en av meg :-)
Den gir jo godt moment da.... :P :p

Vel vel.. Er kanskje litt stor ... Momentet til pluggene er er 14Nm

Mangler momentnøkkel til de lavere momenter 10- 50Nm

Har disse:Bilde
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Momentnøkkel

Legg inn av Kawagutten »

Har to stk som dekker hverandre fra 4- 120Nm
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Solo-rider
Innlegg: 869
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Momentnøkkel

Legg inn av Solo-rider »

Kawagutten skrev:Har to stk som dekker hverandre fra 4- 120Nm
Ja det er nok det området som er aktuelt for mc og da er det greit med 2 stykk som dekker hverandre :thumleft

Jeg må bare innrømme at i det lavere området (som en kanskje mest trenger korrekt moment) har jeg "syndet" :roll
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Momentnøkkel

Legg inn av tagesk »

Bilde

Der produsenten spesifiserer et moment, der er det ofte fordi ett hardt materiale møter et mykt.
En tennplugg i stål mot en topp i magnesium, for eksempel.
Drar du til for hardt, da stripper du gjengene.

14 Nm er IKKE MYE !

Bildet viser hvordan man oppnår 7 Nm.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Momentnøkkel

Legg inn av tagesk »

Solo-rider skrev:Har tenkt å være flink å bruke momentnøkkel når jeg skifter tennplugger.
Det gjelder jo å få et godt moment når disse skal settes fast.
NEI.
Det gjelder ikke å få "godt" moment, det gjelder å få riktig moment.
Det er noe annet.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Solo-rider
Innlegg: 869
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Momentnøkkel

Legg inn av Solo-rider »

tagesk skrev:Bilde

Der produsenten spesifiserer et moment, der er det ofte fordi ett hardt materiale møter et mykt.
En tennplugg i stål mot en topp i magnesium, for eksempel.
Drar du til for hardt, da stripper du gjengene.

14 Nm er IKKE MYE !

Bildet viser hvordan man oppnår 7 Nm.

[TaSK]
Ja bildet der det vises hva 7 Nm har du vel vist før.Og bildet+ det du skriver om moment gode ting å ha i tankene når en setter fast med lave momenter. :thumleft RIKTIG moment og ikke godt moment er tingen :D
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Momentnøkkel

Legg inn av Voodoodoo »

En god momentnøkkel er nesten et must til mc-mek. veldig greit å få det strammet etter boka. Bruker i tillegg blå locktite på alle bolter.

Handla meg denne via ebay:

Bilde

En fryd å jobbe med :prf
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Momentnøkkel

Legg inn av LordShaft »

Voodoodoo skrev:En god momentnøkkel er nesten et must til mc-mek. veldig greit å få det strammet etter boka. Bruker i tillegg blå locktite på alle bolter.

Handla meg denne via ebay:

Bilde

En fryd å jobbe med :prf
Prisen på denne ble voodoo

Note 3

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Momentnøkkel

Legg inn av Voodoodoo »

1800,- inkl. Frakt&mva. Kjøpt ny i eske fra ei pantesjappe i OC. Koster vel rundt 6' pluss mva. her hjemme.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Momentnøkkel

Legg inn av simpson »

tagesk skrev:Bilde

Der produsenten spesifiserer et moment, der er det ofte fordi ett hardt materiale møter et mykt.
En tennplugg i stål mot en topp i magnesium, for eksempel.
Drar du til for hardt, da stripper du gjengene.

14 Nm er IKKE MYE !

Bildet viser hvordan man oppnår 7 Nm.

[TaSK]
Dette vil jeg i beste fall kalle pølsevev :knegg
Du har moment på alt av bolter uavhening av materiale som kombineres.
På Ducati f.eks er det moment på ALLE skrueforbindelser hvis du ser i verkstedmanualen.
Det kommer helt an på hva forbindelsen skal holde.
Og mange tror det er lurt å smøre gjenger for at de ikke skal sette seg. Jepp veldig lurt, da dette kan øke momentet til over 40% mer en du skulle ha.
Hvis det ikke er oppgitt annet er det alltid snakk om tørre gjemger.
Jeg tipper at 60-70 av alle bolter og muttere er overtourquet hvis folk ikke vet hav de driver med.
Dette gjelder hobbymekanikere på bil såvell som sykkel.
En bolteforbindelse holder bedre med rette moment enn en som er trekt for mye eller for lite.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Momentnøkkel

Legg inn av cannon »

Noen bolter er viktigere enn andre med tanke på moment. Feks toppen, der riktig moment og likt moment på mange bolter er viktig. Bolter til rådelager og veivlager tilsvarende. For en del andre bolter er det mindre nøye, og da bruker jeg egen feeling. 14nm er omtrent 1,4 kgfm, dvs 1,4 kilo trykk på en 1 meters vektstang. Hvis man bruker en vanlig halvtoms skralle og holder ytterst på håndtaket så kan trykket ganges med mellom 3 og 4 i forhold til 1 meter vektstang, altså ca 5 kg. Ganske enkelt å trene seg til en god nok feeling i fingrene for de ikke-kritiske boltene.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Momentnøkkel

Legg inn av tagesk »

simpson skrev: Dette vil jeg i beste fall kalle pølsevev :knegg
Du har moment på alt av bolter uavhening av materiale som kombineres.
På Ducati f.eks er det moment på ALLE skrueforbindelser hvis du ser i verkstedmanualen.
Det er fordi Ducati er laget i Italia, og der kan man ikke forvente at noen forstår hva det betyr å trekke til en bolt :-)

Uansett - i dag som alt monteres med robot eksiterer det naturligvis komplette oversikter over momentet til enhver skrue og bolt, og det er den Ducati har publisert.
Men skrur du en M13 av stål ned i stål trenger du ikke momentnøkkel for å vite når den sitter. Uavhengig av hva den skal bære.

I dag er imidlertid stadig mer av syklene laget av aluminium og andre (myke) lettmetall. Da blir det stadig viktigere å passe på.
Kanskje Ducati har rett: Venner du deg til alltid å sjekke hvilket moment en bolt skal ha, da risikerer du ikke å glemme at én ikke skal trekkes godt til (før man stripper gjengene).

Ellers er det veldig viktig det du sier om at momentet er en indirekte måte å måle hvor fast ett emne skal sitte inntil et annet.
Derfor forutsettes det alltid, med mindre det står eksplisitt i manualen, at momentet trekkes med helt tørre gjenger.
Olje, kobberpasta eller Locktite legger alt til rette for å trekke av gjengene.
Det er sjeldent lurt å være smartere enn produsenten; de har sine grunner til det de gjør.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Momentnøkkel

Legg inn av simpson »

tagesk skrev:
simpson skrev: Dette vil jeg i beste fall kalle pølsevev :knegg
Du har moment på alt av bolter uavhening av materiale som kombineres.
På Ducati f.eks er det moment på ALLE skrueforbindelser hvis du ser i verkstedmanualen.
Det er fordi Ducati er laget i Italia, og der kan man ikke forvente at noen forstår hva det betyr å trekke til en bolt :-)

Men skrur du en M13 av stål ned i stål trenger du ikke momentnøkkel for å vite når den sitter.


[TaSK]
M13? :vs
Det må være fra Italia, for det finnes vel ikke andre steder :scratch
Men uansett, det finnes faktisk inetrnasjonale industristardarderer om hvor mye ALLE bolter skal trekkes med.
Så om du vet at bolten sitter, er det allerede oppe og vedtatt hvilket moment denne bolyen skal ha.
Boltetrekking er vitenskap og det er en grunn til at det finnes boltetrekkerkurs hvor du blir en setrifisert boltetrekker :knegg

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Momentnøkkel

Legg inn av Jompa »

M13 finnes, likeså m7, m9, m11 m15 og flere. Men ikke veldig vanlig.
Alle metriske gjengedimensjoner finnes også med forskjellige stigninger.
F eks finnes m10 med 0,8 mm, 1,0 mm og 1,25 mm stigning.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Momentnøkkel

Legg inn av Voodoodoo »

Så Tagesk du mener at locktite legger til rette for å trekke av gjenger?

Finner det da veldig rart at locktite spesifikt sier at en ikke skal endre moment ved bruk av locktite.

Nederst side 2: http://www.henkelna.com/us/content_data ... _Guide.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Momentnøkkel

Legg inn av simpson »

Jompa skrev:M13 finnes, likeså m7, m9, m11 m15 og flere. Men ikke veldig vanlig.
Alle metriske gjengedimensjoner finnes også med forskjellige stigninger.
F eks finnes m10 med 0,8 mm, 1,0 mm og 1,25 mm stigning.
Kanskje det finnes på vidda også i tillegg til Italia men det er ikke ISO standard.
Skal ta det tilbake om du kan finne M13 :[-o<
http://diy-ski.dyrstad.nu/artikkler/gjenger.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Momentnøkkel

Legg inn av Jompa »

Ok, fant ikke M13.
Men både M11, 17 og flere, her er ISO-standarden:

http://www.tribology-abc.com/calculators/metric-iso.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Momentnøkkel

Legg inn av simpson »

Jompa skrev:Ok, fant ikke M13.
Men både M11, 17 og flere, her er ISO-standarden:

http://www.tribology-abc.com/calculators/metric-iso.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg kan ISO standarden på Metriske gjenger og det var derfor jeg stusset når M13 ble nevnt.
Men da er vi jo enige :lol

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Momentnøkkel

Legg inn av tagesk »

Voodoodoo skrev:Så Tagesk du mener at locktite legger til rette for å trekke av gjenger?
Finner det da veldig rart at locktite spesifikt sier at en ikke skal endre moment ved bruk av locktite.
Nederst side 2: http://www.henkelna.com/us/content_data ... _Guide.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg sier bare at medmindre noe annet er spesifisert, er momentet oppgitt med tørre gjenger.

Legg merke til at du baserer deg på informasjon fra den som vil selge deg et produkt.
Det betyr ikke at det feil, men at du bør skaffe deg alternative kilder til informasjon.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar