Vi "sliter" med at det er tiggere (romfolk?) ved butikken vår.. Noen tigger med kopp, andre selger "folk er folk", men det er samme gruppe/familie.. De kommer sammen, tar av seg det vanlige tøyet sitt, tar på seg fillene og det triste blikket og setter seg ned...
Som noen vet driver jeg bokhandel og lekebutikk, og jeg har selvsagt økonomisk interesse av at mine kunder fortsetter å handle hos meg, og dette sverter helt sikkert mitt synspunkt osv. Men jeg opplever at noen av kundene mine har mye sympati for tiggerne og ber om å få vekselen i mynt for å gi, andre syntes de forpester området mens en del ikke tør gå bort til parkeringsautomaten i frykt for å bli overfalt... Kan da nevne at de som selger folk er folk gjerne står så nærme førerdøren på bilen din så du nesten ikke slipper ut før du har gitt ham et smil eller et sint rist på hodet (ikke at de forstår et nei, du må gjenta deg ca 10 ganger for at de skal forstå det... De er ikke dumme, men de gjør seg til).
For 3 år siden var jeg litt mer pågående og ba dem strengt om å forflytte seg til et annet sted da områdene som omkranser forretningene er privateid, og henviste dem til fortau, og jeg sendte eposter til gårdeier om problematikken hvorpå vi fikk til svar at politiet ser på saken osv.. Men etter 6mnd til ett år med dette fikk jeg beskjed av ham at "de er også mennesker" og at vi må behandle dem med respekt.
Det er litt vanskelig å behandle folk med respekt når de sitter 60cm utenfor kontorvinduet ditt og driter i blomsterbedet der :-/
Jeg er i en situasjon hvor jeg mister kunder hvis jeg står og ser på, og jeg mister kunder hvis jeg ønsker å gjøre noe med dem..
Uansett... Dette var utluftning fra meg, og jeg er fullt klar over at mitt synspunkt er svertet av mine økonomiske interesser, men jeg er interessert i å høre litt hva folk syntes, og om det finnes noen forslag ti lhva jeg kan gjøre med situasjonen... Helst konstruktive forslag

Sorry hvis noen ble støtt av mitt syn på disse folka.