Punktering

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Erik.H.M
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F

Punktering

Legg inn av Erik.H.M »

Hei.
Jeg har en Yamaha YBR 125 som jeg har punktert to ganger på nå, og lurer på hvorfor. (har punktert bak begge gangene).
Var ikke så lang tid mellom punkteringene. I følge verkstedhåndboka, så har jeg riktig dekktrykk. Lurer på om det er noe jeg gjør som fører til punktering, eller er det bare uflaks?? :scratch
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Petterh
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999

Re: Punktering

Legg inn av Petterh »

Det kan jo ligge mye rart på veien etter vinteren... Selv merker jeg at jeg har blikket mye ned i asfalten foran meg - mer enn jeg bør. Er bare litt nervøs for sand, grus, annet..

Hvor er hullene da? Under eller på siden? Ser du hullene, eller kan det være lekkasje fra ventil? Har du plugget dekket den første gangen? Kan det være samme hullet som er gått opp? Er de på siden: Er det avlange slitasjehull?

Brukeravatar
Erik.H.M

Legg inn av Erik.H.M »

Jeg kjøpte et nytt dekk etter da jeg punkterte første gang, så er ikke det samme hullet. + at selv om det er tubeless felg, så har jeg en slange inni der. Jeg hadde ikke tid til å sjekke grundig etter hull, fordi jeg skulle rekke skolen. Men ved første øyekast, så dekket helt og fint ut...
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Petterh
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999

Legg inn av Petterh »

Det er lett å søke etter "usynlige" hull. Men oppblåst dekk, påfør vann (gjerne med noe såpe) med en spruteflaske, svamp eller noe. Da ser du hvor det bobler når luften siver ut. I og med at det er et så lite hull, og nytt dekk, så kan vi i hvert fall utelukke slitasje (om noe skulle ta borti noe sted). Det kan jo da veldig godt hende at du har bare vært uheldig.

AndreasB
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000

Legg inn av AndreasB »

Petterh skrev:Det kan jo ligge mye rart på veien etter vinteren... Selv merker jeg at jeg har blikket mye ned i asfalten foran meg - mer enn jeg bør. Er bare litt nervøs for sand, grus, annet..
Kjenner meg igjen der ass, skikkelig paranoid om å kunne se etter hull, sand osv i veien rett foran meg, som stopper meg fra å se ordentlig inn i sivngen.

Brukeravatar
Erik.H.M

Legg inn av Erik.H.M »

Fant ut hva det var. Satt en veldig liten stift nede i "mønsteret" på dekket. Vet ikke helt hvordan den klarte å komme seg inn dit, men den er tatt ut nå, og dekket er på dekksenteret nå. Får det tilbake i morgen, så er det tut å kjør igjen :thumleft
- Jeremy Clarkson

Svar