PC og hardware tråden: Kjøpstips og forslag til PC på side 2

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: PC og hardware tråden

Legg inn av Kawagutten »

Det var da et rimelig alternativ :-)
Jeg ville gått for eksternt grafikkort på 1gb eller mer 450w psu og minst 70gb harddisk hvis en skal kjøre windows7 + flere til lagring ellers så er den hd rask.
Dette fordi en hjemme pc ofte blir brukt til mye forskjellig å en da slipper å bytte pc for å spille eller redigere videoer fra sist kjøretur og jeg kobler mye til en hjemmepc som skriver,scanner,ekstern harddisk,tv osv.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: PC og hardware tråden

Legg inn av PCP »

SSD er det beste som har skjedd i hardware-verden på mange år, og jeg bruker det selv i alle maskiner. Jeg skjønner det er om å gjøre og bruke minst mulig penger i dette tilfellet, og bruksmønster varierer fra person til person, men jeg ville likevel definitivt vurdert en annen SSD-disk. For en ting har ingen av de nevnte hovedkortene mSATA-port, så man vil trenge en overgang til standard SATA. Men først og fremst ville jeg gått for noe større. Den nevnte disken vil i praksis gi ca 27GB i Windows, og selv om man godt kan slå det av vil bare dvalemodus og vekslefilen stikke av med 16GB, og det blir lite igjen til systemgjenoppretting, programmer og brukerfiler.

Det er jo for all del fint mulig hvis man absolutt må. De fleste anbefaler vel uansett å slå av superfetch, redusere vekslefil, og dvale er mindre viktig med SSD, men min menig er at slike små disker veldig fort blir et irritasjonsmoment. Man må hele tiden styre med og passe på hvor man legger hva, og prioritere hva som kan få æren av å være på rask disk, eller ei.

Selv har jeg i alle fall kvittet meg med alle de små, etterhvert som prisene har falt, og jeg savner dem ikke. :vs

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: PC og hardware tråden

Legg inn av Crinos »

Wow... Det var utrolig rimelig.. Men, spørs jo hvor god PC'en er, annet enn rimelig? Kommer jo helt ann på bruken selvsagt.
Jeg er i den motsatt enden av skalaen... Krever mye av maskinen, og da blir det high-end utstyr på meg...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: PC og hardware tråden

Legg inn av Nostalgic »

Jeg sparer for øyeblikket sammen til å kjøpe en ny PC som skal brukes til redigering og annet som krever mye ytelse.

Selve PC'en har jeg ikke helt bestemt meg for om skal være AMD-basert eller Intel-basert. AMD vil være en billigere løsning, men jeg har bedre erfaring med Intel så heller kanskje mot det.

Deler til PC'en:
Intel Core i7 4770k 3.5 GHz (Prosessor)
16GB/32GB Corsair Dominator 1600MHz (RAM Minne)
Asus Maximum VI Extreme (Hovedkort)
EVGA GeForce GTX 780ti 3GB (Skjermkort)
Samsung EVO 250GB SSD (Disk til operativ system og software)
Western Digital Caviar Black 2tb 7200RPM (Lagring)
Corsair H100i (Vannkjøling)
Corsair AX1200i (Strømforsyning)
NXZT Big Phantom 820 (Kabinett)

Totale prisen på dette monsteret vil bli omtrent 17.000 :thumleft
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: PC og hardware tråden

Legg inn av AndreasB »

Elolz skrev: AMD
har ingenting i en PC å gjøre. Dårligere ytelse skal du lete lenge etter.. Intel all the way.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: PC og hardware tråden

Legg inn av Snikendeugle »

Fanboys :-)å


Jeg holder personlig til Intel fordi jeg så og si alltid har hatt det og det er enkelt å forholde seg til, men TVILER på at du hadde merket noen særlig forskjell mellom en AMD og Intel CPU i en real-life test.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: PC og hardware tråden

Legg inn av PCP »

Man vil kunne merke forskjell i spesifikke oppgaver og det ene er ikke utelukkende bedre enn det andre, men det er vel liten tvil om at Intel har ytelsestronen i dag, dessverre.

"Fanboys" kan ta litt av skylden for at hardware har blitt så kjedelig i senere år. Det er ikke så veldig lenge siden situasjonen var omvendt og AMD ytelsesmessig regelrett utklasset Intels strømslukende varmeovner. AMD var også tidlig ute med 64bit, men Microsoft viste liten interesse for dette. Onde tunger hevder det har noe med det tette samarbeidet Intel alltid har hatt med Microsoft.

Uansett var det (da som nå) slik at de aller fleste kjøpte Intel som de var vant med, til tross for at det var et langt svakere produkt. Det er begrenset hvor lenge man kan bruke absurde summer på utvikling når man er liten, og i dag har de (AMD) dessverre gitt opp toppen og det såkalte entusiastsegmentet. Det er stas å være der, men pengene ligger i mainstream og stort volum.

Det har ført til at hver nye AMD-lansering er et gjesp (med unntak av de få rødgrønne fanboysa som aldri mister troen), og fra Intel bringer hver Tic/Toc og nye modell litt lavere strømforbruk, og kanskje et ynkelig 7% ytelsesløft hvis vi er heldige, fordi de i praksis konkurrerer med seg selv...

Brukeravatar
erlend_cbr
Innlegg: 115
Registrert: 03 apr 2013, 00:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 2011

Re: PC og hardware tråden

Legg inn av erlend_cbr »

Jeg har ennå til gode og sitte på en PC over lengre tid som har vært billigere enn 12.000,- selvbygget, og fortsatt være fornøyd. Nå er jeg ganske sær på krav til ytelse, men her er min rigg:

HW:
ASUS Rampage 2 Extreme
Intel i7 3930K overclocked @ 4 GHz
Corsair Dominator 32GB DDR3 SDRAM 1866MHz
ASUS nVidia GeForce 680GTX 2GB
Corsair Force Series GS SSD 240GB 555/525MB/s
Western Digital Black 3TB

Kabinett, Strømforsyning & Kjøling:
Corsair Obsidian 800D
Corsair H100i CPU cooler
Corsair AX 860i PSU 860W
Corsair AirFlow fans, både AF og SP utgaver.

Annet:
ASUS 24" Skjerm
Logitech G19 Gaming Keyboard
Logitech MX518 mice
Logitech G940 HOTAS (joystick, pedaler, throttle)
Corsair Vengeance 2000 7.1 wireless headset
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"It's all part of the game. We know the risks. No one is making us do anything, all part of the game." - Guy Martin

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: PC og hardware tråden

Legg inn av Voodoodoo »

Siden alle legger ut slike monsterschvære pc-er kan jo jeg og legge ut noen bilder av Micromidas.
Et forsøk på å lage en kompakt og stille spillmaskin. nå er'n et par år gammel så spec-en er ikke så mye å skryte av lenger men i 2012 så var'n ganske så bra.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Spec:
Silverstone Sugo SG08 kabinett
Asus P8Z77 i Deluxe mini itx HK
16gb crucial balistix ram
2x120gb kingston hyperX ssd
1x WD 2tb HD
I5 3570 CPU
Asus GTX670 GPU
Samsung BD/DVDRW
Noctua NH12cp kjøler

Ganske bra utnyttelse av kabinettet vil jeg påstå, hele greia måler bare B22,H19,D35cm
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: PC og hardware tråden

Legg inn av Snikendeugle »

Siden vi snakker om god utnyttelse av kassa, her er et build jeg hadde for et par år tilbake :)

Orker ikke liste specs nå, kanskje i morgen!

Good times.
Har et annet setup nå, men det begynner å dra på årene det også, unntatt skjermkortet. Mer enn nok ytelse til at jeg gidder å hive penger i "pc hølet" når jeg har så mye annet jeg vil kjøpe for sykkelen :)

Bilde

Bilde

Bilde

Ble gjort om til dette senere:

Bilde


Og nåværende:

Bilde

Bilde

Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: PC og hardware tråden

Legg inn av PCP »

Imponerende liten tass Voodoodoo. :thumleft

Har en LianLi Microcube selv, som jeg styrte fært med å få stappet det jeg ville ha inn i. Skjermkort med en stor passiv kjøler osv så jeg måtte borre ut nagler og ta fra hverandre kassa for å få til. Ser ut som det kan ha blitt noe såre knoker hos deg også. :mk
erlend_cbr skrev:Jeg har ennå til gode og sitte på en PC over lengre tid som har vært billigere enn 12.000,- selvbygget, og fortsatt være fornøyd.
Siden du nevner Logitech G940 vil jeg anta at du driver med flysim? Isåfall blir jo hardwaren aldri bra nok!
Du er nok et stykke unna målgruppen til trådstarter... :P :p


Men jeg lurer på hva dere bruker 32GB RAM til, hvilke applikasjoner har glede av dette?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: PC og hardware tråden

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg bruker mye minne for Hyper-V, virtualiserte maskiner.
En god del i jobbsammenheng og en god del i selvlæring.
Minne er nærmest gratis, så hvorfor ikke gå for mye? :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: PC og hardware tråden

Legg inn av Snikendeugle »

Bedre med en ordentlig Noctua luftkjøler enn de all-in-one vannkjølerne.

De fungerer bra, men ikke like bra for pengene mot en skikkelig luftkjøler.


SSD i Raid 0 eller 1?
At folk bruker Raid 0 enda er meg helt forbi. Da snakker vi høy risiko for tap av data :)
SSD'er yter godt nok uansett.



Jeg sitter for tiden og gnur på å handle inn for et par 20-30 000 for en hyper-v host med 8x4tb enterprise hotswap Raid 5 oppsett og 64GB minne. Hovedsakelig tenkt som personlig filserver og et virtuelt labmiljø med litt mer futt i enn den bærbare maskinen jeg bruker i dag :)

Kabinettet jeg tenkte meg:

http://www.u-nas.com/xcart/product.php?productid=17617" onclick="window.open(this.href);return false;
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: PC og hardware tråden

Legg inn av Snikendeugle »

Samsung har jeg lite til overs for når det kommer til privatmarkedet... Men jeg har gode erfaringer med Intel og Corsair SSD'er :)
Intel sine er ganske dyre iforhold til ytelse, så jeg har i det siste forholdt meg til Corsair SSD.
Og KUN Western Digital disker :) Da helst ikke "Green" serien som ryker i hytt og pine... Det skal bli spennende å prøve Enterprise grade 4TB diskene dems om jeg kjører på med den serverløsningen.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: PC og hardware tråden

Legg inn av Snikendeugle »

Tjæ, fornuftig råd det, men hvor ofte ryker disker?
Det er sant at den største risikoen for flere defekte disker er ved oppbygging av ny disk, men men... Jeg har ihvertfall aldri vært borti det i flere større løsninger hvor disker har tatt kvelden.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar