
RuneMC's blogg
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: RuneMC's blogg - ny sesong. nye turmuligheter...
Najs 

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: RuneMC's blogg - ny sesong. nye turmuligheter...
Ble en god runde idag på ca 20 mil. Det var helt passelig.
http://goo.gl/maps/PuWO1 Veien mellom Sylling og Vikersund hadde litt sand i veikanten og noen få steder litt langt ut i veien. Ingen telehiv og ellers fin asfalt.
Friskt og godt nordover fra Sylling. Føltes som å kjøre inn i et kjøleskap

Litt sand histen og pisten var det også på Bingsveien, men det er jo bare å avpasse farten etter forholdene.
Ellers fint med litt snøkledde åser fortsatt her.

...og litt på noen åkre også.

Veien over mot Lyngdal var delvis fin

...og litt mer "hårete", som gjorde at jeg ikke helt slappet av

Men nå er jo dette et fint strekk å ta i moderat hastighet med mye fin natur.
Her ved Litmovatnet

Asfaltveien fra Litmovatnet til Lyngdal var det relativt mye sand på, så igjen moderat hastighet.
Siste bilde på turen ble ved Lyngdal

Valgte å kjøre ned til Kongsberg og hjem den veien idag, etter å ha fått en grei dose sand og grus.
Ved Darbu var det dirigering og tenkte at det var pga veiarbeid, men det var nok helst pga dette:
http://www.dt.no/nyheter/bil-pa-taket-i-eiker-1.8359293
Skjønner ikke hvordan folk klarer det, men på annen side så ser jeg jo daglig de som ikke klarer å holde eget kjørerfelt...
Var forresten en slik på kveldsturen igår også, som ikke klarte å holde eget kjørefelt. Og før det så stod den i en busslomme på høyre side av veien og blinket til høyre. Den blinket fortsatt til høyre da den kjørte ut i veien igjen foran meg.
Ingen fare for det var et stykke mellom oss, men likevel...
Da var det mer positivt med taxisjåføren idag som la seg godt til høyre og ville slippe meg forbi, sånn helt uoppfordret, på veien med midtdeler rett før Hokksund
Til slutt... Det var maaange MC'er på veien idag. :-)
http://goo.gl/maps/PuWO1 Veien mellom Sylling og Vikersund hadde litt sand i veikanten og noen få steder litt langt ut i veien. Ingen telehiv og ellers fin asfalt.
Friskt og godt nordover fra Sylling. Føltes som å kjøre inn i et kjøleskap


Litt sand histen og pisten var det også på Bingsveien, men det er jo bare å avpasse farten etter forholdene.
Ellers fint med litt snøkledde åser fortsatt her.

...og litt på noen åkre også.

Veien over mot Lyngdal var delvis fin

...og litt mer "hårete", som gjorde at jeg ikke helt slappet av

Men nå er jo dette et fint strekk å ta i moderat hastighet med mye fin natur.
Her ved Litmovatnet

Asfaltveien fra Litmovatnet til Lyngdal var det relativt mye sand på, så igjen moderat hastighet.
Siste bilde på turen ble ved Lyngdal

Valgte å kjøre ned til Kongsberg og hjem den veien idag, etter å ha fått en grei dose sand og grus.
Ved Darbu var det dirigering og tenkte at det var pga veiarbeid, men det var nok helst pga dette:
http://www.dt.no/nyheter/bil-pa-taket-i-eiker-1.8359293
Skjønner ikke hvordan folk klarer det, men på annen side så ser jeg jo daglig de som ikke klarer å holde eget kjørerfelt...
Var forresten en slik på kveldsturen igår også, som ikke klarte å holde eget kjørefelt. Og før det så stod den i en busslomme på høyre side av veien og blinket til høyre. Den blinket fortsatt til høyre da den kjørte ut i veien igjen foran meg.

Da var det mer positivt med taxisjåføren idag som la seg godt til høyre og ville slippe meg forbi, sånn helt uoppfordret, på veien med midtdeler rett før Hokksund

Til slutt... Det var maaange MC'er på veien idag. :-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Busa Trond
- Innlegg: 2744
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: RuneMC's blogg - ny sesong. nye turmuligheter...
Mulig jeg prøver denne strekningen langs fjorden i morgen.RuneMC skrev:Veien mellom Sylling og Vikersund hadde litt sand i veikanten og noen få steder litt langt ut i veien. Ingen telehiv og ellers fin asfalt.
Friskt og godt nordover fra Sylling. Føltes som å kjøre inn i et kjøleskap![]()
Rart med temperaturen nå så tidlig på våren, satt ute i solveggen med kun shorts i dag men isen lå fremdeles på hagedammen som ligger i skyggen på andre siden av huset.
Re: RuneMC's blogg - ny sesong. nye turmuligheter...
@Carpa - ja, sånn kan en ettermiddagstur være, bare en kommer seg ut av sofaen :-)
@Busa Trond - var helt greit ja, men samtidig blir det jo ikke til at en slipper seg helt løs med uvisse forhold.
Nok en flott dag, enda litt mildere enn igår. Var passe med medium fleece innenfor idag.
Kort fortalt ble det tur/retur Bærums Verk med omvei om hhv Vestsideveien i Lier, Sylling-Skaret og Sollihøgda - Bærums verk.
Etter å ha sett Keith Code's film i dag tidlig var jeg ekstra bevisst på gasskontroll og ellers finne riktig linje. Har fortsatt mye å lære, men øvelse gjør mester
Spesielt Sylling-Skaret var flott idag, begge veier. Klaffet heldigvis bra i forhold til syklister som også var ute i rikt monn, så det ble veldig fin flyt Sylling - Skaret, mens på tilbaketuren var det endel biler rett før det mest svingete partiet.
Ble ikke mange bilder idag, men her er et par fra Svangstrand ved Sylling


Bakdekket (Anakee 3) begynner forresten å bli såpass slitt at jeg tenker å bytte det denne uka. Det har til nå rullet 18634 km - hvilket jeg vil si er meget bra og bekrefter inntrykket av et både sterkt og slitesterkt dekk
@Busa Trond - var helt greit ja, men samtidig blir det jo ikke til at en slipper seg helt løs med uvisse forhold.
Nok en flott dag, enda litt mildere enn igår. Var passe med medium fleece innenfor idag.
Kort fortalt ble det tur/retur Bærums Verk med omvei om hhv Vestsideveien i Lier, Sylling-Skaret og Sollihøgda - Bærums verk.
Etter å ha sett Keith Code's film i dag tidlig var jeg ekstra bevisst på gasskontroll og ellers finne riktig linje. Har fortsatt mye å lære, men øvelse gjør mester

Spesielt Sylling-Skaret var flott idag, begge veier. Klaffet heldigvis bra i forhold til syklister som også var ute i rikt monn, så det ble veldig fin flyt Sylling - Skaret, mens på tilbaketuren var det endel biler rett før det mest svingete partiet.
Ble ikke mange bilder idag, men her er et par fra Svangstrand ved Sylling


Bakdekket (Anakee 3) begynner forresten å bli såpass slitt at jeg tenker å bytte det denne uka. Det har til nå rullet 18634 km - hvilket jeg vil si er meget bra og bekrefter inntrykket av et både sterkt og slitesterkt dekk

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: RuneMC's blogg - vi snakker turblogg
I tillegg til jobbpendling ble det en liten bensinpåfyllingstur i kveldinga.
Et foto av Drammensfjorden ble det også siden det er noen sånne "omveier" båd til og fra bensinstasjonen :-)

Et foto av Drammensfjorden ble det også siden det er noen sånne "omveier" båd til og fra bensinstasjonen :-)

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: RuneMC's blogg - ny sesong. nye turmuligheter...
Øvelse gjør mester, men samtidig er det noe med det at man aldri blir utlært. Gasskontrollen kunne ofte vært enda litt smoothere eller bedre timet, sporvalget blir sjelden 100% slik man hadde planlagt det, og hvis det ble det så var kanskje ikke planen 100% perfekt ifht til svingen, osv, osv. Mulig det er litt sært, men for meg er dette "uendelige forbedringspotensialet" mye av essensen i gleden ved å kjøre MC. :-)RuneMC skrev: Etter å ha sett Keith Code's film i dag tidlig var jeg ekstra bevisst på gasskontroll og ellers finne riktig linje. Har fortsatt mye å lære, men øvelse gjør mester
Ellers kribler det litt av å lese tråden din igjen! Er jo en fantastisk sesongstart som jeg håper er et tegn på hva som skal komme videre også etter påske når jeg kommer meg ut. Så mye regn som det har vært i foregående måneder så er vel statistikken på vår side, right?


Re: RuneMC's blogg - vi snakker turblogg
@PCP - helt klart, må jo bare bli fint vær leeenge nå. Å mene noe annet, er for de som synes glasset er halvtomt istedenfor halvfullt
Gasskontroll/sporvalg/etc... jepp, vanskelig å få perfekt, men desto mer givende når det sitter 100%

Gasskontroll/sporvalg/etc... jepp, vanskelig å få perfekt, men desto mer givende når det sitter 100%
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: RuneMC's blogg - "Øket lokaldemokrati" = B*llsh*T!
Føler for å "ventilere" litt idag etter at jeg på slutten av Nytt På Nytt så en Jan Tore Sanner kom med kommentar om "Øket lokaldemokrati" - det var selvfølgelig tatt helt ut av kontekst og morsomt i Nytt på Nytt sammenheng.
MEN vi har tilfeldigvis samme parti i kommunen som i Regjeringen og da står det i sterk kontrast til etablering av fartsdump i lokalveien opp til boligfeltet der jeg bor. Jeg kom tilfeldigvis over saks-papirer som viste at kommunen hadde slike planer, men at det var avslag i fylkeskommunen. Sendte dog for sikkerhets skyld et spm til kommunen, og joda de skulle etablere fartsdump uansett.
Pris med skilting 150 000,-
Fartsdump kan være bra, men poenget er at jeg kjører her daglig i rushtiden pluss til butikken og på turer etter arbeidstid og jeg har aldri sett noen fotgjengere som skal over det "naturlige krysningspunktet" som kommunen hevder det er. Jeg har med andre ord ikke sett en fotgjenger som skal over her idet jeg har passert, på de 14 årene jeg har bodd her (!)
Jeg spurte derfor mine egne skoleelever om de visste om noen som brukte dette som "naturlig krysningspunkt" og svaret var at det vare EN elev på 13 år som de kjente til (!) Men hvis han syklet så krysset han veien 20m lenger bort der en sidevei går videre mot skolen.
Kommunen hevdet også at farten måtte ned, men det er ikke min opplevelse. Farten går tvert imot naturlig ned foran krysset med sideveien og har egentlig aldri opplevd noen som direkte råkjører der - igjen i løpet av 14 år... Nå kjører jeg forsåvidt ikke sent på kveld/natt i helgen når "rånerne" er ute på veiene, men tipper det da er enda færre som bruker det påstått "naturlige krysningspunktet".
Så det jeg tror, er at et par beboere (muligens foreldrene til eleven) har vært hysterisk bekymret og bedt om fartsdump.
Kommunen på sin side ser ingen grunn til å spørre noen av de som bor langs veien om innspill!
Her i en H-kommune er det m.a.o. svært lite å se til noe lokalt demokrati!
Virker som om dette med fartsdumper har tatt helt av i en eller annen slags inflasjon eller hysteri.
Kan jo også nevnes at ved barnehagen et stykke lenger opp i veien så krysser gangveien side og det er et fotgjengerfelt - men altså kun et fotgjengerfelt og det er ingen fartsdump der, selv om det er langt flere gående/syklende der.
Jeg sliter med å se logikken og synes kommunen sløser med penger når veien samtidig sårt trenger et nytt lag asfalt.
Kan jo også nevnes at kommunen ikke er spesielt gode til å følge opp annet vedlikehold (lapping av pottehull, brøyting om vinteren, feiing av grus, lys langs veien (Røyken er "berømt" for de skjeve lyktestolpene))
Dagens "ventilering"
MEN vi har tilfeldigvis samme parti i kommunen som i Regjeringen og da står det i sterk kontrast til etablering av fartsdump i lokalveien opp til boligfeltet der jeg bor. Jeg kom tilfeldigvis over saks-papirer som viste at kommunen hadde slike planer, men at det var avslag i fylkeskommunen. Sendte dog for sikkerhets skyld et spm til kommunen, og joda de skulle etablere fartsdump uansett.
](./images/smilies/grrr.gif)
Pris med skilting 150 000,-

Fartsdump kan være bra, men poenget er at jeg kjører her daglig i rushtiden pluss til butikken og på turer etter arbeidstid og jeg har aldri sett noen fotgjengere som skal over det "naturlige krysningspunktet" som kommunen hevder det er. Jeg har med andre ord ikke sett en fotgjenger som skal over her idet jeg har passert, på de 14 årene jeg har bodd her (!)
Jeg spurte derfor mine egne skoleelever om de visste om noen som brukte dette som "naturlig krysningspunkt" og svaret var at det vare EN elev på 13 år som de kjente til (!) Men hvis han syklet så krysset han veien 20m lenger bort der en sidevei går videre mot skolen.

Kommunen hevdet også at farten måtte ned, men det er ikke min opplevelse. Farten går tvert imot naturlig ned foran krysset med sideveien og har egentlig aldri opplevd noen som direkte råkjører der - igjen i løpet av 14 år... Nå kjører jeg forsåvidt ikke sent på kveld/natt i helgen når "rånerne" er ute på veiene, men tipper det da er enda færre som bruker det påstått "naturlige krysningspunktet".
Så det jeg tror, er at et par beboere (muligens foreldrene til eleven) har vært hysterisk bekymret og bedt om fartsdump.
Kommunen på sin side ser ingen grunn til å spørre noen av de som bor langs veien om innspill!
Her i en H-kommune er det m.a.o. svært lite å se til noe lokalt demokrati!
Virker som om dette med fartsdumper har tatt helt av i en eller annen slags inflasjon eller hysteri.
Kan jo også nevnes at ved barnehagen et stykke lenger opp i veien så krysser gangveien side og det er et fotgjengerfelt - men altså kun et fotgjengerfelt og det er ingen fartsdump der, selv om det er langt flere gående/syklende der.
Jeg sliter med å se logikken og synes kommunen sløser med penger når veien samtidig sårt trenger et nytt lag asfalt.
Kan jo også nevnes at kommunen ikke er spesielt gode til å følge opp annet vedlikehold (lapping av pottehull, brøyting om vinteren, feiing av grus, lys langs veien (Røyken er "berømt" for de skjeve lyktestolpene))
Dagens "ventilering"

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: RuneMC's blogg - "Øket lokaldemokrati" = B*llsh*T!
"De andre" har nok fortsatt betydelig innflytelse: https://www.royken.kommune.no/Politikk/Kommunestyret/RuneMC skrev: Her i en H-kommune er det m.a.o. svært lite å se til noe lokalt demokrati!
Opp til meg er det 12 (!) fartsdumper fra hovedveien... spesielt artig om vinteren.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: RuneMC's blogg - "Øket lokaldemokrati" = B*llsh*T!
Helt klart inne i en "fartsdump-hysteri" periode som jeg ser det.
Det som er synd er jo også at ift partipolitikk blir dette som å velge mellom pest eller kolera. Det er jo ingen som går inn for reduksjon av antall fartsdumper
Gml Lierbakkene er jo samme greia nesten. Har prøvd å se ekstra nøye på buss-stoppene nå i vinter etter at de 3 fotgjengerovergangene (med fartsdump) er etablert...
Jeg kan ikke med sikkerhet si at jeg har sett noen fotspor i nysnøen på nevnte bussholdeplasser - og ihvertfall langt unna "20 personer i den mest trafikkerte timen" som Statens Vegvesen har som formell regel for å opprettholde en fotgjengerovergang. (Under dette tallet anbefales fjerning pga at det ellers gir fotgjengerne falsk trygghet).
Men en ting er sikkert! De har ødelagt en fin MC-strekning med disse 40-sonene med fartsdump.
Oppsummert har jeg vel stoppet kanskje 2% av de gangene jeg har kjørt der for fotgjengere - ellers har det ikke vært en sjel å se i nærheten av fotgjengerovergangene (nå altså med opphøyd fartsdump og 40-sone i det som ellers er 60-sone).
Det som er synd er jo også at ift partipolitikk blir dette som å velge mellom pest eller kolera. Det er jo ingen som går inn for reduksjon av antall fartsdumper

Gml Lierbakkene er jo samme greia nesten. Har prøvd å se ekstra nøye på buss-stoppene nå i vinter etter at de 3 fotgjengerovergangene (med fartsdump) er etablert...
Jeg kan ikke med sikkerhet si at jeg har sett noen fotspor i nysnøen på nevnte bussholdeplasser - og ihvertfall langt unna "20 personer i den mest trafikkerte timen" som Statens Vegvesen har som formell regel for å opprettholde en fotgjengerovergang. (Under dette tallet anbefales fjerning pga at det ellers gir fotgjengerne falsk trygghet).
Men en ting er sikkert! De har ødelagt en fin MC-strekning med disse 40-sonene med fartsdump.
Oppsummert har jeg vel stoppet kanskje 2% av de gangene jeg har kjørt der for fotgjengere - ellers har det ikke vært en sjel å se i nærheten av fotgjengerovergangene (nå altså med opphøyd fartsdump og 40-sone i det som ellers er 60-sone).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: RuneMC's blogg - bytte-dekk-blogg...
Først et lite bilde fra igår, når jeg gikk opp fra garasjen på jobben - viser at det går an å finne motiv overalt, spesielt når en har med et kjekt lite kamera i jakkelomma 

Men idag (etter en tur rundt Hurumlandet) var det tid på tide å bytte bakdekket. Jeg merket langs Tyrifjorden igår at det gamle bakdekket "sporet" endel på de mange langsgående asfaltskjøtene der (det er jo asfaltert striper i kvart veibredde siden dette er satsningsvei for MC... hmmm...)
Det betyr at Anakee3 bakdekk holdt 19110 km
- og jeg kunne sikkert tynet littebitt til ut av det, men greit å bytte i tide som det heter.
Anakee3 er sterkt og stabilt, men føles litt dårligere på grus og det har ikke riktig mønster som jeg ser det for litt dypere grus som en av og til kommer borti.
Derfor valgte jeg å gå tilbake til Anakee2. At Anakee2 ikke er fullt så sterkt går fint i og med at jeg kjører stort sett solo og en annen fordel (i og med at dekksidene ikke er like stive og tykke) er at det er enklere å legge om selv. Mulig jeg er bakstreversk, men det får så være.
MC'n uten bakhjulet...

Relativt greit å få av gammelt dekk med Biltema dekk verktøy, spaker og litt ekstra såpevann
Gammelt og nytt... en viss forskjell i mønsterdybde...

Nytt dekk ble montert med hjelp av dekkverktøyet og et par dekkmonteringsverktøy. Deretter er det alltid litt kilent å få dekket til å slutte tett nok inntil felgen til at luften fra kompressoren ikke forsvinner like fort ut igjen. Men etter noen forsøk så gikk det også relativt greit idag - "POP" "POP" og dekket smalt ut mot felgkantene.
Litt knoting for å få montert dekket igjen (en ekstra arm hadde vært greit) - men endelig på MC'n
:-)å
Men nå som jeg er fiks ferdig så tiddeli-bom snør det
Får kjøre inn dekket imorgen om værgudene samarbeider


Men idag (etter en tur rundt Hurumlandet) var det tid på tide å bytte bakdekket. Jeg merket langs Tyrifjorden igår at det gamle bakdekket "sporet" endel på de mange langsgående asfaltskjøtene der (det er jo asfaltert striper i kvart veibredde siden dette er satsningsvei for MC... hmmm...)
Det betyr at Anakee3 bakdekk holdt 19110 km

Anakee3 er sterkt og stabilt, men føles litt dårligere på grus og det har ikke riktig mønster som jeg ser det for litt dypere grus som en av og til kommer borti.
Derfor valgte jeg å gå tilbake til Anakee2. At Anakee2 ikke er fullt så sterkt går fint i og med at jeg kjører stort sett solo og en annen fordel (i og med at dekksidene ikke er like stive og tykke) er at det er enklere å legge om selv. Mulig jeg er bakstreversk, men det får så være.
MC'n uten bakhjulet...

Relativt greit å få av gammelt dekk med Biltema dekk verktøy, spaker og litt ekstra såpevann
Gammelt og nytt... en viss forskjell i mønsterdybde...

Nytt dekk ble montert med hjelp av dekkverktøyet og et par dekkmonteringsverktøy. Deretter er det alltid litt kilent å få dekket til å slutte tett nok inntil felgen til at luften fra kompressoren ikke forsvinner like fort ut igjen. Men etter noen forsøk så gikk det også relativt greit idag - "POP" "POP" og dekket smalt ut mot felgkantene.
Litt knoting for å få montert dekket igjen (en ekstra arm hadde vært greit) - men endelig på MC'n

Men nå som jeg er fiks ferdig så tiddeli-bom snør det

Får kjøre inn dekket imorgen om værgudene samarbeider

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: RuneMC's blogg - turer og foto...
Selv en liten ettermiddagstur i tåkehavet kan gi deg motiv langs din ferd om du holder passelig fart til å få med deg omgivelsene...
Her fra Hernestangen - et OK badested om sommeren, selv om her på nordsiden av Verket-Svelvik så er det mye ferskvann fra Drammenselva.
Sånn sett er Holmsbu eller lenger syd på Hurumlandet å foretrekke.

Her fra Hernestangen - et OK badested om sommeren, selv om her på nordsiden av Verket-Svelvik så er det mye ferskvann fra Drammenselva.
Sånn sett er Holmsbu eller lenger syd på Hurumlandet å foretrekke.

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: RuneMC's blogg - turer og foto...
Kone og barn avsted til Trøndelag og far i huset har fått beskjed om at han bare kan bli hjemme og kjøre MC (istedenfor å sitte i sofaen hos svigers og murre fordi han ikke får kjørt...) Montro hva man skal gjøre en Palmesøndag med fint kjørevær da

Forberedelsene begynte tidlig - kun lett frokost for å kunne ta to vafler på Smia. Deretter kjapp vask av MCn før jeg satte avgårde på følgende lille rute:
[img]http://mcsiden.no/gallery/image.php?image_id=4972[/img]
Finfine forhold spesielt Vestsideveien i Lier som er en rolig kose-etappe med noen fine svinger og deretter mer tempo Sylling - Vikersund.
Idag valgte jeg motorveien fra Åmot til Hokksund for å ikke bruke for mye tid til Smia. Veien langs Eikeren var fin med lite trafikk. Da jeg passerte Eidsfoss så jeg en blå Tiger på venstre side (og har nå fått bekreftet at det var Busa Trond sin).
Opp mot Hanekleiva var det endel spredte syklister, men greie å passeres. Nedover derimot var det "pepret" godt med syklister og et par større puljer. Kom meg forbi det meste av de også uten å ta noen sjanser, men de fremstre 3 som lå et stykke foran hovedfeltet fikk jeg ikke tatt før de skarpeste svingene begynte og tenkte da at det var greiest å bremse opp og ligge litt bak de. Fikk god anledning til å studere de utrolig tynne hjulene de kjører på. Her snakker vi gutta som bytter skruer i drikkevanssbeholderen for å spare 9 gram... (har litt inside-info fra en sånn sykkelist på jobben...) for ikke å snakke karbondeler... Men jammen etter å ha ligget bak de fremste en stund så tok hovedfeltet oss igjen og et par stykker suste forbi meg
Komplett galskap - plutselig var jeg noe a la en følge-MC midt i et lokalt Tour de Sande
Uansett når veien rettet seg ut nok til at jeg fikk oversikt til å ta trygg forbikjøring igjen, så viste jeg dem at en MC fortsatt går mye fortere
Litt artig opplevelse for meg. Vet ikke om syklistene syntes det samme eller om jeg var et hår i deres private trenings-suppe
Ble bare en kort stund på Smia rundt kl 14. Nok til å hilse på Knut Morten og referere sykkelhistorien, mens jeg spiste et par vafler og tok en kaffe.
Et par bilder fra Smia


Opp Hanekleiva ble jeg liggende bak en Harley, så gikk ikke så fort som det kunne gått, men valgte å holde meg bak. Tok av og kjørte Herstadveien for variasjon. Fin, smal og kupert vei. Bør tas rolig første gang for et par steder er det vanskelig å se hvilken retning veien går over neste bakketopp og om det kommer trafikk imot, men absolutt en morsom vei.
Etter Eikeren og Vestfossen (som ser ut til å få oppgraderte veier og ny stor rundkjøring) tok jeg av mot Skotselv i Hokksund. Deretter Skotselv til Åmot fortsatt på småveiene og ikke E35
I Åmot svingte jeg til side akkurat ved trafikklyset og tok bilde av Kongsfoss - og la merke til at det faktisk er et kunstnersenter der også: http://www.modum.kommune.no/kongsfoss-k ... 13103.html Men ikke åpent idag.

Videre Vikersund - Sylling var like fin andre veien. En litt større gjeng motorsyklister så det ut som tok gruppefoto i Holmenvika (badeplass ikke langt før Sylling).
Snipp, snapp, sn..
Neida, etter tanking på Liertoppen og litt mat hjemme hadde jeg fortsatt lyst til å kjøre litt til, så satte kursen mot Holmenkollen.
Tror det kan ha vært Gammelgutt jeg hilste på i Grodalen opp mot Heggedal. Riktig MC, LED på håntaksbeskytterne etc, jepp, tror det må ha vært ham.
Ikke for mye trafikk opp Holmenkollen idag, selv om det var noe, så fikk tatt noen svinger med flyt og andre med krypkjøring etter biler...
Holmenkollen kapell og Range Rover - to typiske Holmenkollen objekter

Øresetertjern rett før Tryvannstårnet er fortsatt islagt

Om få uker inntar Russen stedet...
Bogstadvannet og litt av marka retning vestover

Bilde tatt rett ovenfor Kragstøtten. Her ser vi rett ned på Telenor Arena/Fornebulandet midt i bildet

En del av Oslo, bilde tatt sørøstover på vei ned.

Tok en sving om Røa og Bærums Verk på turen tilbake, men Bærums Verk lå allerede i skygge for sola, så da ble det retur hjem og snipp, snapp, snute for denne gang



Forberedelsene begynte tidlig - kun lett frokost for å kunne ta to vafler på Smia. Deretter kjapp vask av MCn før jeg satte avgårde på følgende lille rute:
[img]http://mcsiden.no/gallery/image.php?image_id=4972[/img]
Finfine forhold spesielt Vestsideveien i Lier som er en rolig kose-etappe med noen fine svinger og deretter mer tempo Sylling - Vikersund.
Idag valgte jeg motorveien fra Åmot til Hokksund for å ikke bruke for mye tid til Smia. Veien langs Eikeren var fin med lite trafikk. Da jeg passerte Eidsfoss så jeg en blå Tiger på venstre side (og har nå fått bekreftet at det var Busa Trond sin).
Opp mot Hanekleiva var det endel spredte syklister, men greie å passeres. Nedover derimot var det "pepret" godt med syklister og et par større puljer. Kom meg forbi det meste av de også uten å ta noen sjanser, men de fremstre 3 som lå et stykke foran hovedfeltet fikk jeg ikke tatt før de skarpeste svingene begynte og tenkte da at det var greiest å bremse opp og ligge litt bak de. Fikk god anledning til å studere de utrolig tynne hjulene de kjører på. Her snakker vi gutta som bytter skruer i drikkevanssbeholderen for å spare 9 gram... (har litt inside-info fra en sånn sykkelist på jobben...) for ikke å snakke karbondeler... Men jammen etter å ha ligget bak de fremste en stund så tok hovedfeltet oss igjen og et par stykker suste forbi meg


Uansett når veien rettet seg ut nok til at jeg fikk oversikt til å ta trygg forbikjøring igjen, så viste jeg dem at en MC fortsatt går mye fortere

Litt artig opplevelse for meg. Vet ikke om syklistene syntes det samme eller om jeg var et hår i deres private trenings-suppe

Ble bare en kort stund på Smia rundt kl 14. Nok til å hilse på Knut Morten og referere sykkelhistorien, mens jeg spiste et par vafler og tok en kaffe.
Et par bilder fra Smia


Opp Hanekleiva ble jeg liggende bak en Harley, så gikk ikke så fort som det kunne gått, men valgte å holde meg bak. Tok av og kjørte Herstadveien for variasjon. Fin, smal og kupert vei. Bør tas rolig første gang for et par steder er det vanskelig å se hvilken retning veien går over neste bakketopp og om det kommer trafikk imot, men absolutt en morsom vei.
Etter Eikeren og Vestfossen (som ser ut til å få oppgraderte veier og ny stor rundkjøring) tok jeg av mot Skotselv i Hokksund. Deretter Skotselv til Åmot fortsatt på småveiene og ikke E35
I Åmot svingte jeg til side akkurat ved trafikklyset og tok bilde av Kongsfoss - og la merke til at det faktisk er et kunstnersenter der også: http://www.modum.kommune.no/kongsfoss-k ... 13103.html Men ikke åpent idag.

Videre Vikersund - Sylling var like fin andre veien. En litt større gjeng motorsyklister så det ut som tok gruppefoto i Holmenvika (badeplass ikke langt før Sylling).
Snipp, snapp, sn..
Neida, etter tanking på Liertoppen og litt mat hjemme hadde jeg fortsatt lyst til å kjøre litt til, så satte kursen mot Holmenkollen.
Tror det kan ha vært Gammelgutt jeg hilste på i Grodalen opp mot Heggedal. Riktig MC, LED på håntaksbeskytterne etc, jepp, tror det må ha vært ham.
Ikke for mye trafikk opp Holmenkollen idag, selv om det var noe, så fikk tatt noen svinger med flyt og andre med krypkjøring etter biler...
Holmenkollen kapell og Range Rover - to typiske Holmenkollen objekter


Øresetertjern rett før Tryvannstårnet er fortsatt islagt

Om få uker inntar Russen stedet...
Bogstadvannet og litt av marka retning vestover

Bilde tatt rett ovenfor Kragstøtten. Her ser vi rett ned på Telenor Arena/Fornebulandet midt i bildet

En del av Oslo, bilde tatt sørøstover på vei ned.

Tok en sving om Røa og Bærums Verk på turen tilbake, men Bærums Verk lå allerede i skygge for sola, så da ble det retur hjem og snipp, snapp, snute for denne gang

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: RuneMC's blogg - turer og foto...
Fin liten runde RuneMc men med hele dagen fri, hvorfor ikke en mere "vågal expedisjon"?
Som alltid, fulgt av mye bra bilder
Som alltid, fulgt av mye bra bilder

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: RuneMC's blogg - turer og foto...
Tja, du sier noe... har vel litt med at jeg liker litt mer sommerlige temperaturer for skikkelige langturer, pluss greit å ta en sondering på veistandard osv på de kjente strekkene først, men vi får se - det kommer noen langdager senere i Påsken også :-)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#