får ikke trykk i bremsene etter å ha hatt av hjulet

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

får ikke trykk i bremsene etter å ha hatt av hjulet

Legg inn av bergenser83 »

Byttet hjullager fremme isted. Når jeg satte på hjul brukte jeg et skrujern for å få litt mer plass til bremseskiver.mellom klosser. Nå får jeg ikke trykk på bremsene. Har trykket hundrevis.av.ganger og forsøkt å lufte uten å få.trykk. Det kommer ikke noe.olje ut.nippelen når.jeg lufter. Har også forsøkt å bruke vakuum med en medisinsk sprøyte. What to do? Trenger sykkelen til jobb i morgen
Beklager mange punktum. Skriver på mobil

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: får ikke trykk i bremsene etter å ha hatt av hjulet

Legg inn av Barbarozza »

1 . Har du satt kalipper på plass med skiva i mellom ?

2. Ta av lokket på bremsevæskebeholderen, pass på at du har riktig dot merking så du ikke blander feil bremseveske.

Husk å ta ut gummimembran på toppen (hvis du har) Fort å glemme den

Fyll på til det nesten renner over.

3. Åpne lufteskrue, pump EN gang, hold hendelen inne og steng lufteskrua, slipp hendel. Tilslutt kommer det bremsevæske gjennom, men det virker som du slipper opp hendel uten å lukke lufteskrue...

Alternativt. få tak i en presse og pump bremseveska andre veien. Men litt klinete er det, liker best å suge ut andre veien eller manuelt pumpe som beskrevet.

Sprøyta di lager antagelig ikke nok sug og vakum, det lekker ved tuppen av lufteskrua di :)

Og få tak i en kompis, nabo eller lignende...10 ganger så lett når man er 2
Memento mori

Brukeravatar
Bikes4life
Innlegg: 43
Registrert: 24 jul 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E

Re: får ikke trykk i bremsene etter å ha hatt av hjulet

Legg inn av Bikes4life »

bergenser83 skrev:Byttet hjullager fremme isted. Når jeg satte på hjul brukte jeg et skrujern for å få litt mer plass til bremseskiver.mellom klosser. Nå får jeg ikke trykk på bremsene. Har trykket hundrevis.av.ganger og forsøkt å lufte uten å få.trykk. Det kommer ikke noe.olje ut.nippelen når.jeg lufter. Har også forsøkt å bruke vakuum med en medisinsk sprøyte. What to do? Trenger sykkelen til jobb i morgen
Beklager mange punktum. Skriver på mobil
Regner med at du ikke gjorde stemplene i caliperen rene før du valgte å presse klossene innover. Ser du på stemplene når du trykker på hendelen, ser du antagelig at disse kommer litt ut for så å gå tilbake til samme posisjon når du slipper hendelen ut igjen. Skjer dette er det fordi du har trykt all skiten inn i pakningene, og overhaling er nærstående.

Står det bra til med caliperne og stempler, henger muligens stempelet i bremsepumpa. Ikke uvanlig når man drar bremsehendelen i bunn, og stempelet får litt lengre vandring enn normalt arbeidsområde.
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: får ikke trykk i bremsene etter å ha hatt av hjulet

Legg inn av bergenser83 »

Bremsene ble.totaloverhalt for 4-5 mnd siden. Nye klosser. Plukket ned calipper, renset og nye pakninger. Hel slange og overhaling av hendel. Fungerte å trykke bremsevæske inn luftenippel. Bremsene tar faktisk bedre enn tidligere. Men de ligger på. Tok en liten tur og merker jeg ikke triller godt og.at skiven blir varm. Funderer på om det minste stempelet har ligget "uvirksomt " tidligere og at den nå virker men er treg på retur

Svar