Jeg skal få laget ei foring til gearskifteakslingen i geardekslet, for at hullet er slitt og akslingen
slarker. Trur at gearakiftet blir både lettere og mer presist visst akslingen er taitere.
I går var jeg innom yrkesskolen for å høre om de kunne ta jobben med å bore opp dekslet og lage ei hylse, og til slutt montere den med lett presspasning.
Joda, sa læreren, det får vi til, men hva slags materiale skal hylsa være av ?
Jeg ble svar skyldig.
Og hva skal man bruke ?
Stålaksling med minimalt av bevegelse, minimalt med smøring og maks forurensing av støv, sand og
kjedefett.
Foring til gearskifte
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Foring til gearskifte
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 58
- Registrert: 04 mai 2013, 15:58
- Motorsykkelen din: Honda Goldwing 2008
- Bosted: Lillestrøm
Re: Foring til gearskifte
Foring laget av bronse er vel førstevalget for de som har tilgang på dette ..? 

- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Foring til gearskifte
Trenger ikke noe spesielt materiale der,bare å fore opp med det som passer som er hardere enn godset :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Foring til gearskifte
Sett inn et forseglet kulelager.
- MGR1
- Innlegg: 648
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Foring til gearskifte
Bronse er best som lagermateriale til dette formålet.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Foring til gearskifte
På en CBR1000F jeg hadde, var det nålelager (som gikk tørt og kneip, så jeg trodde kassa hadde havarert). Men det er det vel ikke plass til. Tror det er en bronseforing/legering som brukes. Må være mjukere enn stålet i akselen.
Og smør gjerne med tørrteflon.
Og smør gjerne med tørrteflon.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.