Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg endelig funnet en løsning som funker optimalt for meg med tanke på og dele mc turene mine etc. på et kart etc.

Her kan dere se resultatet jeg fikk etter dagens tur hjem fra jobb med iPhone som GPS tracker og "Maps Marker Pro" som kartplugin for Wordpress:
http://bjerknez.no/?page_id=889" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette er som sagt bare for å teste så verken bilder eller tekst henger sammen, men dere får en pekepinn.

Jeg synes trackingen fungerte utmerket og spesielt etter at jeg satt "GPX Master+" til å kun oppdatere seg hver 25m. Det vil si at jeg får rettere kartstreker og ikke slike "nervøse" streker som plutselig tar seg en tur opp i skogen. Det skal også sies at jeg hadde telefonen i lommen mens jeg kjørte bil nede i en skinnveske. Som dere ser så funket dette utmerket.

Denne Spot Tracker Gen3 (som jeg skal sende i retur) kunne ikke engang ligge i baksetet i bilen før den mistet signal.

Det ENESTE problemet jeg har med å bruke iPhone til dette er at den bruker en del mer strøm. Så skal man kjøre hele dagen så bør telefonen kobles til en batteribank, men siden jeg også har dette, så skal jeg nok være sikret :)

EDIT:
Har forresten laget en liten beskrivelse av fremgangsmåte i blogge nmin:
http://bjerknez.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Legg inn av Olav K »

Denne SPOT saken er nok designet for en helt annen bruk en for å logge bil og MC turer.
Jeg er aktiv med paragliding og mange av oss bruker SPOT der, vi reiser jo mye world wide, og redningstjeneste er ikke det samme i Bir/Himalaya eller i Mexico, som her hjemme på berget, hvor vi har både HRS og Luftambulanse.
For ett par år siden forsvant en engelskmann (tror jeg det var) under flyging i Bir. Med SPOT kunne vi se han hadde landet i en dal, uten mobildekning, men vi kunne også se at han beveget seg, og en dyr redningsaksjon kunne unngås.
Hadde han ikke beveget seg, ville saken vært helt annerledes. Så den er suveren til den slags bruk.
Men for å "logge" en MC tur er det nok overkill og vel så det.
Men kan du ikke bare legge inn kjøreturen i Google maps da?
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Flanker
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

Da har det kommer en app for iOS som støtter Spotwalla, og gir live sporing med 1-10 min. intervaller. Gratis er den også! https://itunes.apple.com/no/app/swconne ... ?l=nb&mt=8" onclick="window.open(this.href);return false;

Kommer garantert til å bruke denne ja :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Olav K skrev:Denne SPOT saken er nok designet for en helt annen bruk en for å logge bil og MC turer.
Jeg er aktiv med paragliding og mange av oss bruker SPOT der, vi reiser jo mye world wide, og redningstjeneste er ikke det samme i Bir/Himalaya eller i Mexico, som her hjemme på berget, hvor vi har både HRS og Luftambulanse.
For ett par år siden forsvant en engelskmann (tror jeg det var) under flyging i Bir. Med SPOT kunne vi se han hadde landet i en dal, uten mobildekning, men vi kunne også se at han beveget seg, og en dyr redningsaksjon kunne unngås.
Hadde han ikke beveget seg, ville saken vært helt annerledes. Så den er suveren til den slags bruk.
Men for å "logge" en MC tur er det nok overkill og vel så det.
Men kan du ikke bare legge inn kjøreturen i Google maps da?
Joda, er klar over dette og jeg skrev vel også dette i tråden over :)
Da har det kommer en app for iOS som støtter Spotwalla, og gir live sporing med 1-10 min. intervaller. Gratis er den også! https://itunes.apple.com/no/app/swconne" onclick="window.open(this.href);return false; ... ?l=nb&mt=8

Kommer garantert til å bruke denne ja :-)
Jeg har egentlig gitt opp det med live tracking. Det blir for omstendelig og "rotete".
Da vil jeg helelr bruke litt tid i etterkant til å lage en skikkelig kart oversikt med bilder etc.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Var på en liten øvelseskjøringsrunde i går med en meget snill nabo og fikk for første gang kjøre en Harley :)
Det var vist en 2006mod. med 1450cc. Husker ikke hva sykkelen hette. Den virket hakket mindre enn min i størrelse selv om motoren var større. Hans hadde vist 73HK'er og min har da 76HK'er (hvis jeg husker rett). Hans sykkel veide 250kg. tørr og min veier 304kg. (husker ikke om det er med eller uten full tank).

Alt taler vel da for at en 1450cc med omtrent like mange hester men vesentlig lettere sykkel burde gå noenlunde som min, men så feil kan man ta. Denne Harley'en virket MYE "slappere" enn min. Så når det gjelder aksellerasjon og fart hadde ikke denne Harley'en hatt en nubbesjans. Ganske stor forskjell.

Den første milen så likte jeg sittestillingen på Harley'en bedre da jeg satt litt nærmere asfalten og hadde et litt høyere styre. Men etter en mil så mistet jeg blodsirkulasjonen til hendene og jeg måtte hele tiden ta dem ned for å få dem til å våkne igjen.

Jeg fikk beskjed før prøvekjøringen at Harley'en hans ikke kunne sammenlignes med min da hans var mer "ujevn" på tomgang og "ristet" mer etc. Vel.. feil igjen. Harley'en føltes mye "snillere" enn min sykkel og det var lettere og kjøre denne på lave turtall uten at man følte at stemplene skulle komme ut av skapet. Harleyen føltes rett og slett gjevnere og "snillere" enn min XVS 1300.

Lyden på Harley'en kontra min var ganske lik. Like bråkete og buldrende begge to. Jeg har dog montert en Cobra Slip'on for å få frem denne buldrende lyden. Jeg er usikker på om han har ettermontert noe der....

Ellers så var jo frembremsen på Harleyen myyyyyyye dårligere enn min. Min hugger til asap, mens frembremsen på denne Harley'en var der mest for å minske farten og hang ikke der for å brukes til nødbrems. (føltes vertfall slik).

Sykkelen hans var veldig blank og fin og den hadde vert på service vert år og den har vist full historikk der. Så jeg tror ikke det skulle være noe galt med sykkelen.

Så konklusjonen er at skulle jeg hatt denne Harleyen så hadde det blitt fordi det nettopp var en Harley. På korte turer var denne hakket mer behagelig å kjøre, da den virket snillere og at sittestillingen var bra. Desverre fungerte det ikke i lengden da jeg mistet blodsirkulasjonen til hendene/armene, hehe. Det skal jo sies (som nevnt over" at denne sykkelen er 6 år eldre enn min, men min sykkel virker langt mer "brutal" og aksellerasjonsvillig. Bremsene biter langt bedre på min og min føltes som en stor "hval" i forhold til hans når man satt på den. Han prøvesatt sykkelen min å det første han sa var "den her var en del større ja, og tyngre...".

Jeg synes det er veldig artig å prøve andre sykler og gjøre meg opp noen erfaringer. Jeg er jo rimleig fersk i gamet og da er jo alt mer eller mindre nytt for meg. Harley'en var en morsom sykkel å kjøre å vi hadde en flott ettermiddag. Det siste jeg hadde trodd var at en Harley med 150cc mer og omtrent like mange hester samt 50kg. lettere skulle være mer "brutal" enn dette, men sannheten var at den var ganske "snill". En XVS 1300 er rett og slett en meget flott sykkel fant jeg ut. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Tok samme turen i dag hvor vi kjørte verandres sykler og jo mer jeg kjører denne Harley'en, jo mer glad blir jeg i min egen sykkel. Harley'en jeg kjørte er på ingen måte noen dårlig sykkel, men min er bare så utrolig mye mer "brutal". Nå er som sagt ikke fart det viktigste i en slik sykkel og ikek kjørte vi noe fort heller, men følelsen av at man har krefter i bunn samt heftig aksellerasjon trigger meg litt.

Egentlig har jeg alltid siklet litt i smug på en Harley, men etter å ha prøvekjørt denne så ble jeg faktisk litt skuffet.

Det positive med denne Harley'en var at den virket mer "innkjørt" og "rundere" i kantene (hvis det gir noen mening). Når turtallet ble for lavt så skjedde det liksom ikek stort annet enn at stemplene gikk sagtere. Min sykkel begynner å "rykke" kraftig så fort turtallet blir litt for lavt. Så Harleyen er litt smoothere med tanke på småkjøring.

Han prøvde jo også min sykkel i dag og det første han sa etter ca. 15 minutter på sykkelen var:

- "Dæven... du hadde kjørt fra meg lett med denne ja... gikk bra!"
- "Jeg vil ha clutchen og bremsene dine!"
- "Sykkelen føltes voldsom og brutal, noe som var litt tøft..."
- "Man merker jo at dette er en ny sykkel...."

Det siste der er nok viktig å bite seg merke i. Det er tross alt 6 års forskjell på syklene, men at en 1450cc harley skulel være såpass daff trodde jeg ikke. Men igjen... det er jo ikek det som kanskje er det viktigste. :)

Veldig artig og opparbeide seg noen erfaringer, selv om grunnlaget fortsatt er tynt :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Etter stor skuffelse (nevnt tidligere) over Spot Gen3 GPS tracker så kan det endelig se ut til at jeg får tilbake pengene mine for abonementet som er betalt. makan til dårlig kundeservice har jeg ikke opplevd noen gang. Dem svarer ikke på mail i det hele tatt og det skjedde ingenting før jeg omsider tok kontakt med den norske importøren. Jeg har fem mailer som jeg har sendt og ikke en eneste en har jeg fått svar på. Brukte da kontaktskjema via nettsiden dems.

Men denne er nå sendt tilbake og jeg må bare takke draut.no for fantastisk service langt over det man kan forvente.! :)

Nå har jeg derimot kjøpt meg Garmin GPSmap 62s og denne synes jeg fungerer mye bedre. Den har ikke live tracking (så vidt jeg vet) men det har jeg gitt opp uansett. jeg er uansett for kresen til at jeg finnet et system som passer meg 100%.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg fått testet ut min nye Garmin GPSmap 62s og denne er bare helt genial for den som vil dokumentere turene sine.

prøvde den i dag på vei til jobb (i bilen, mens den lå i skjortelommen på jakken med glidelåsen igjen). Jeg har lastet GPX-dataene opp til min blogg og importert dem til "Maps Marker pro". Må vel si at denne nøyaktigheten er godkjent? Her sto den innstillt på og slavisk sette punktet langs ruten uten å ta hensyn til veier. Da vet jeg det at den også følger med meg hvis jeg bestemmer meg for en gåtur i skogen.

Slik ble resultatet etter publisering:
http://bjerknez.no/?page_id=1113" onclick="window.open(this.href);return false;

Her kan jeg selfølgelig legge til alt av ikoner og merker langs ruten, samt sette inn bilder etc. men det har jeg ikke gjort nå.

Garmin GPSmap 62s koster i skrivende stund ca. 2.300,- og man trenger i hovedsak ikek noe kart installert hvis man allikevel skal bruke sporene den lager i andre kart. Skal man faktisk bruke den som GPS på tur så bør man så klart kjøpe kart. Det koster ca. 800,- pr. kart og det er 8stk. delkart som dekker hele Norge. Men som sagt, til ren MC logging og hvis man bruker andre kart som feks. Maps Marker pro som er en plugin til Wordpress så er det ett fett :)

Den skal ha 20 timer batteritid og den bruker vanlige AA batterier, så man slipper å drasse med seg ladere og være avhengig av ekstern strøkilde. Kjøp en pakke batterier så har du hele uken på tur :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg fått beskjed om at oppkjøring del 1 (i kjøregård) blir 5.mai :)

Hvis alt er i rute så har jeg i følge kjørelærer lappen i månedskiftet mai/juni.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Ble en kjapp runde i dag og ruten ser du her :)
http://bjerknez.no/?p=1169" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Var på en liten øvelsesrunde i dag hvor jeg også hadde blåst støvet av GoProen for sesongen. Videoen holder på og laste opp (noe som tar litt tid) men link vil bli lagt inn så fort den er klar :)

GoPro'en var festet til brystet med brystsele (synes dette funker best), men kameraet var justert litt for langt ned og dermed ble lysmålingen feil. Motorsykkeltanken ble riktig eksponert mens himmel og resten av periferien ble overeksponert (for lys). Men dette får finjusteres etter hvert :)

Prøvde også min Zoom H1 opptaker ved å stappe den ned i brystlommen, men dette var ingen suksess da luftmotstanden fikk lyden av sykkelen til å forsvinne helt, så GoPro sin innebyggede mikrofon funket faktisk best denne gangen. Neste gang får jeg prøve å plassere mikrofonen et litt mindre vindfullt sted. Grunnen til at GoPro'en ga bedre lyd denne gangen var nok at jeg brukte det vanntette etuiet.

Video kommer i løpet av dagen...

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

Kjøpte du ikke en større Zoom opptaker også? Hvordan er forskjellen mellom H1?

Du bør ikke ha Zoom'en på et område hvor den tar imot vind (selvom det er bak en lomme), da mister en den ønskede effekt. Du som har sidevesker (?) kan vel legge den pent oppe i vesken nærmest eksosen, så blir det nok bra lyd :))
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Kjøpte du ikke en større Zoom opptaker også? Hvordan er forskjellen mellom H1?

Du bør ikke ha Zoom'en på et område hvor den tar imot vind (selvom det er bak en lomme), da mister en den ønskede effekt. Du som har sidevesker (?) kan vel legge den pent oppe i vesken nærmest eksosen, så blir det nok bra lyd :))
Kjører ikke med sideveskene til daglig, så må nok finne en annen løsning.

Jo, jeg hadde en langt dyrere "Roland R26" lydopptaker, men denne var såppass dyr at jeg ikke hadde turt å bruke den. Dessuten så er nok vind også et problem med denne. Kunsten er nok å finne riktig plassering av H1...
Mr. Shaaf (eller hva han kaller seg) har den jo montert opp ned i sekken mellom noen skumbiter. Selv synes jeg dette blir litt "mye" greier for lydens skyld og faktisk synes jeg GoPro'en gjør det ganske bra med det vanntette huset påsatt.

Skal se om jeg finner en bedre løsning som også er litt enklere. Det beste er jo å få plassert den på sykkelen ett sted hvor vind ikke er noe stort problem. Skal se om jeg finner plass under salen eller lignende steder.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Glemte vist og nevne at jeg i morgen skal gjennomføre oppkjøring del 1 i kjøregården. :)

Jeg pleier å være ganske rolig og behersket, men må inrømme at jeg har litt sommerfugler i magan. Det er spesielt balanseøvelsen som jeg gruer meg mest til. Kjørelærer mener jeg takler denne øvelsen fint (hun har sett meg noen dusin ganger), men selv så føler jeg terskelen er lav for å drite seg ut. Har skjedd en gang at jeg har smelt beinet i bakken og to ganger har jeg revet to kjegler. Stort sett går det fint, men det skal som sagt lite til føler jeg før det går skikkelig galt...

Så et spørsmål:
Hvor viktig er denen sikkerhetskontrollen, og blir denne vektlagt i stor grad?

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av SuperMorten »

Når jeg tok A var det 27 år siden A1 og teori osv. Sikkerhetskontroll? Jeg hadde ikke snøring når sensor spurte, så jeg tok en spansk en, og bare begynte i en ende (forfra tror jeg). Sjekket dekk, bremser og hjullager. Kjede, dekk, bremser og lager bak. Lys.

Men ihvertfall min konklusjon var at jeg lot som om jeg var selvsikker og visste hva jeg gjorde. Sensor nikket og smilte og hadde det travelt med å komme ut på veien..

Edit: Lykke til i morgen. Du har ventet lenge, og unner deg virkelig dette :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar