Overflatebehandling av "pølsekokere"
- Kmann
- Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Overflatebehandling av "pølsekokere"
Har strippa aluboksene mine for gamle skrytemerker fra forrige eier, de er ikke veldig vakre lenger egentlig. Lurer på hva jeg skal gjøre med de. Nå er ikke alufargen den peneste, og utsatt for vær og vind blir de ikke bedre. Noe man kan gjøre, behandle de med, pusse , gnikke, eller rett og slett pulverlakkere? Noen som har erfaring med noe, eller gode tips ?
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
- Flanker
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Kontakt:
Re: Overflatebehandling av "pølsekokere"
Nå er jeg på tynn is, men er ikke Autosol et vidundermiddel for å polere det meste av metall?
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Jeg trodde det var bare for krom..?Flanker skrev:Nå er jeg på tynn is, men er ikke Autosol et vidundermiddel for å polere det meste av metall?
Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Flanker
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Kontakt:
Mulig. Er vel det som man tradisjonelt har brukt produktet til, men et kjapt søk på nett frembrakte følgende:SuperMorten skrev:Jeg trodde det var bare for krom..?Flanker skrev:Nå er jeg på tynn is, men er ikke Autosol et vidundermiddel for å polere det meste av metall?
Autosolo removes corrosion, tarnish and discoloration from chrome, aluminium, stainless steel, brass and copper. For car, bike, boat and home. Reduces blueing on exhausts. Restores and polishes to a brilliant finish.
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Ja nei da såFlanker skrev:Mulig. Er vel det som man tradisjonelt har brukt produktet til, men et kjapt søk på nett frembrakte følgende:SuperMorten skrev:Jeg trodde det var bare for krom..?Flanker skrev:Nå er jeg på tynn is, men er ikke Autosol et vidundermiddel for å polere det meste av metall?
Autosolo removes corrosion, tarnish and discoloration from chrome, aluminium, stainless steel, brass and copper. For car, bike, boat and home. Reduces blueing on exhausts. Restores and polishes to a brilliant finish.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
1. Vask dem rene og fjern alle ujevnheter på overflaten.
2. Kjøp apraylakk på Biltema av type grunning og spray på.
3. Kjøp en sølvgrå metallic sprayboks og lakker overflaten.
I værste fall blir det ikke veldig pent og du må kjøpe nye (noe du kanskje må vurdere allerede før du starter), men det kan være verdt forsøket og koster ikke stort mer enn hva de to sprayboksene koster.
Grunnen til rådet er fordi jeg har gitt madammens lyslykt i aluminium den samme behandlingen og det ble egentlig ganske bra.
Hvordan dette vil funke på dine kofferter skal jeg ikke holdes ansvarlig for dog :)
2. Kjøp apraylakk på Biltema av type grunning og spray på.
3. Kjøp en sølvgrå metallic sprayboks og lakker overflaten.
I værste fall blir det ikke veldig pent og du må kjøpe nye (noe du kanskje må vurdere allerede før du starter), men det kan være verdt forsøket og koster ikke stort mer enn hva de to sprayboksene koster.
Grunnen til rådet er fordi jeg har gitt madammens lyslykt i aluminium den samme behandlingen og det ble egentlig ganske bra.
Hvordan dette vil funke på dine kofferter skal jeg ikke holdes ansvarlig for dog :)
Autosol er fin å polere aluminium med. Har brukt det mye.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Kmann
- Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Takker for tips, da prøver jeg autosol :)
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
- Andreas
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Hvis de ikke er lakkert, så er de sikkert eloksert. Firma som elokserer vokser ikke på trær, men de finnes. Får man boksene eloksert på nytt så får de en skikkelig fin, matt finish som er meget motstandsdyktig mot slitasje, vær og vind. Men dette kan koste litt...
Som nevnt så fungerer Autosol veldig bra på alu, men det kan kanskje bli for blank til slike kofferter? Jeg ville prøvd å pusse de med en slik "negerkuse". Finnes på Biltema:
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe- ... stk-20978/" onclick="window.open(this.href);return false;
På ren aluminium så får du da slik finish:

Jeg ville ikke ha brukt 1.komp spraylakk. Mye styr og søl for noe som ikke kommer til å tåle noen ting. Blir fort stygt, ihvertfall på utsatte komponenter som store sidekofferter.
Som nevnt så fungerer Autosol veldig bra på alu, men det kan kanskje bli for blank til slike kofferter? Jeg ville prøvd å pusse de med en slik "negerkuse". Finnes på Biltema:
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe- ... stk-20978/" onclick="window.open(this.href);return false;
På ren aluminium så får du da slik finish:

Jeg ville ikke ha brukt 1.komp spraylakk. Mye styr og søl for noe som ikke kommer til å tåle noen ting. Blir fort stygt, ihvertfall på utsatte komponenter som store sidekofferter.