Kjølevæske

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Kjølevæske

Legg inn av TBI81 »

Dette med kjølevæske er jo begynt å bli en hel vitenskap (farge er ikke nødvendigvis koblet til innhold - i hvertfall ikke i alle land ifølge nettstudiet jeg tok i gårkveld etter et lite "fargebomkjøp")..
Var i går å kjøpte meg noen liter med rød kjølevæske for motorer med aluminum basert på etylenglykol. Kjølevæsker basert på etylenglykol må etter hva jeg skjønner ikke blandes med kjølevæsker basert på propylenglykol (for da blir det graut).

Jeg kjøpte den røde fordi det stod i haynes'en at busaen liker etylenglykol. Da jeg tappet av den gamle så jeg derimot at den som var på var blå (muligens grønn - mørk og brukte grønn bøtte så litt vanskelig å si). Har flushet systemet en 5-6 ganger med et par varmganger innimellom og håper jo at alt av gammalt gruff er borte, men vet jo at det kan være vanskelig å lure ut alt.

Jeg håper jo at den gamle væsken var etylenglykolbasert, da det etter manualen er det busaen skal ha, men er usikker pga fargen. Den smakte søtt så det heller vel mot etylenglykol? Liker ikke grøt i fredstid, og enda mindre i busaen, så kom gjerne med innspill. Det er jo uansett ikke akkurat snakk om å blande propylenglykol med etylenglykol, men læll ..
:mk

Gamlegruffet:
20140414_190029 (338x600).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Voodoodoo
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013

Re: Kjølevæske

Legg inn av Voodoodoo »

Vært borti nøyaktig samma problem.
På min og var det grønt "kawablod" og det blir jo heilt feil.
kjørte en 5-6 runder med skyll&fyll så nå regner jeg med det skal være i orden.
Skal plukke av radiatorlokket i ettermiddag og sjekke konsistensen.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bytta kjølevæske på bilen for et drøyt år siden. Og da så væska ut som guffa i bøtta di ;-) .
Spylte gjennom systemet et par ganger til det bare kom klart vann fra tappeåpningene. Helte deretter på rød kjølevæske i rett blandingsforhold. Så lufting fra dertil monterte lufteskruer til alle luftbobler ble borte og det strømmet kun boblefri væske fra utluftingsventilen . Siden har væskenivået holdt seg på rett nivå i ekspansjonsbeholderen. Og fargen er den samme, like rød og fin som da jeg byttet.

Husker også at jeg fikk tilbake Tiger 1050'en jeg hadde med rød kjølevæske etter en hovedservice på verkstedet. Var blå/grønn væske på den da jeg kjøpte sykkelen. Ingen misfarging på den nye rød væsken og nivået holdt seg stabilt så lenge jeg eide sykkelen

TBI81

Legg inn av TBI81 »

Nå er busablodet rødt å fint slik det skal være! Står å kjøler seg ned nå for inspeksjon og evt påfylling. Tok to ekstra flusherunder for å være sikker (med en skikkelig varmgang).

Rensa ekspansjonstanken også, var litt gammalt gruff der også. Klarte i den sammenheng å dekorere store deler av kjøkkenet med vanish som jeg brukte som rensemiddel. Fylte på vanish og varmt vann. Ristet litt. Pakket på lokket og gikk ut i garasjen igjen. Skummer godt den vanishen så der ble det trykk gitt. Kom tilbake til fin hvit stripe fra vasken, via tak og gulv helt til veggen.. Som om ikke vasken der er nok populær som 'delevasker' hos min bedre halvdel som det er. Kremt .. :knegg

Nyvæska:
20140415_110009 (338x600).jpg
20140415_111317 (338x600).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

TBI81

Legg inn av TBI81 »

Her ser man såvidt det som var i ekspansjonstanken før rens:
20140414_192056 (338x600).jpg

Svar