SuperMorten skrev:jongsanim skrev:katana_king skrev:Uvitende meg må komme med et litt dumt spørsmål, bær over med meg

Er det lov å kjøre forbi en kø av biler med en _MC_? Med bil er det så klart ikke lov. Ser det blir gjort med MC og praktiserer det selv, spesielt når jeg ikke trenger å bytte kjørebane, bare kjører forbi inntil gulstripa rett til høyre for gulstripa i samme retning som veiretningen går altså, og er det trangt (breie jævler eller lastebiler etc) så låner jeg litt av motgående onoen meter og så tilbake. Gjelder f.eks i Oslo mye rundt Nordstrand / Sæterkrysset / utkjøringa til RV155 (Holmlia).
Gjør det samme på samme sted (Holmlia og innover)

På den strekka er det vanligst at de har politikontroller ved bussholdeplasser eller sammensnevringen av buss/taxi fil og vanlig fil, så praktisk sett tror jeg du ikke vil få noen reaksjon der.
Det viktigste er at det ikke virker ekstremt for de som ser på. Dersom en fersk og nyutdannet politi ser deg, er det ikke sikkert at denne ser på forbikjøringen som harmløs. Vurderer denne politipersonen at du ikke kjører " aktpågivende og varsom" kan dette gi deg ubehagligheter selv om du skulle bli frikjent i ettertid.
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Dette kaller jeg Duke problemet.
Selvom de aller fleste av mine forbikjøringer er helt harmløse, så kan de oppfattes for andre som uaktløse fordi jeg ofte bare vipper den lette sykkelen kjappt ut og kjappt inn med litt gass forbi biler.
Jeg har mistet tellingen over hvor mange billister som har tutet når jeg har kjørt forbi den siste måneden. Og kun et fåtall av de gangene har jeg faktisk tenkt selv "det var en dårlig forbikjøring av meg" (ja, det skjer iblant det også).
Som noen på "Motorsyklistenes Facebook side" sa (ikke ordrett):
Nå som så mange billister begynner å kjøre med dash-kameraer, havner en fort i en eller annen lokalavis med overskriften "ekstremt uaktsom forbikjøring av mc kjører" hvor artikkelforfatter og den som tok opptaket aldri har kjørt mc og vet ikke hvor stor forskjell det er å ta en forbikjøring med mc kontra bil.
Kommentarfeltene for disse artiklene inneholder somregel at mc-føreren er en idiot og at regjeringen må gå som lar mc kjøring være lov.