Import av tung MC
- Petterh
- Innlegg: 118
- Registrert: 20 feb 2014, 10:29
- Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
- Bosted: Oslo
Import av tung MC
Hei og hopp!
Jeg har fått øynene opp for en sykkel som heter Yamaha Raider http://www.ebay.com/itm/Yamaha-Raider-2 ... otorcycles.
Den er en amerikansk modell, og så vidt jeg vet finnes den ikke i Norge. Har aldri sett noen på finn.no. Det jeg lurer på er om det finnes begrensninger på hva som er lov til å importere, og om det er derfor den ikke har kommet seg til Norge...? Det er en 1854cc, 89HK, 320kg Skikkelig monster, egentlig. Det er vel også noe med før eller etter 2003? Den eldste jeg fant på ebay er fra 2008. De begynte å produsere de i 2006.
Jeg har fått øynene opp for en sykkel som heter Yamaha Raider http://www.ebay.com/itm/Yamaha-Raider-2 ... otorcycles.
Den er en amerikansk modell, og så vidt jeg vet finnes den ikke i Norge. Har aldri sett noen på finn.no. Det jeg lurer på er om det finnes begrensninger på hva som er lov til å importere, og om det er derfor den ikke har kommet seg til Norge...? Det er en 1854cc, 89HK, 320kg Skikkelig monster, egentlig. Det er vel også noe med før eller etter 2003? Den eldste jeg fant på ebay er fra 2008. De begynte å produsere de i 2006.
- Kimshans
- Innlegg: 60
- Registrert: 27 sep 2012, 23:26
- Motorsykkelen din: BMW R1200R 2012 mod.
- Bosted: Porsgrunn
Re: Import av tung MC
Se på mobile24.no. Mulig du finner noe i Tyskland. Ville kanskje tro det er enklere, når den allerede er i EU.
Har importert ett par biler fra Tyskland, og det var ihvertfall ikke noe hokus-pokus. Ville tro MC ikke er så veldig annerledes.
Har importert ett par biler fra Tyskland, og det var ihvertfall ikke noe hokus-pokus. Ville tro MC ikke er så veldig annerledes.
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Import av tung MC
Er det ikke noe herk med godkjenning av sykler fra USA etter et bestemt produksjonsår?
Noe med papirer og godkjenning som ikke funker..
Noe med papirer og godkjenning som ikke funker..
- Petterh
- Innlegg: 118
- Registrert: 20 feb 2014, 10:29
- Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
- Bosted: Oslo
Re: Import av tung MC
Jo, det er noe rundt 2003, men jeg vet ikke helt betydningen av det. Det er visst lettere om sykkelen er 2003 eller eldre, men er visst ikke umulig om den er nyere...
Jeg trodde Mobile24 bare hadde biler, men ser nå at det er sykler der også, ja. Jeg er nok mest interessert i USA. Både fordi jeg vet at sykler der borte er rasende billig, og fordi jeg kjenner en som tar inn noen sykler derfra nå og da.
Jeg trodde Mobile24 bare hadde biler, men ser nå at det er sykler der også, ja. Jeg er nok mest interessert i USA. Både fordi jeg vet at sykler der borte er rasende billig, og fordi jeg kjenner en som tar inn noen sykler derfra nå og da.
Re: Import av tung MC
Du må ha CoC dokumenter, det er det bare Yamaha som kan gi deg.
Men det krever en del ombygging som Yamaha må gjøre, bytte eksosanlegg til orginalt europeisk, alle lykteglass, trolig software i styringssystemet osv.
Du kan jo forhøre deg med Yamaha om de er villige tilå gi (neppe gratis) deg dette på denne sykkelen. Regn med at det koster deg 50.000 inkl deler.
Uten CoC: Glem det
Men det krever en del ombygging som Yamaha må gjøre, bytte eksosanlegg til orginalt europeisk, alle lykteglass, trolig software i styringssystemet osv.
Du kan jo forhøre deg med Yamaha om de er villige tilå gi (neppe gratis) deg dette på denne sykkelen. Regn med at det koster deg 50.000 inkl deler.
Uten CoC: Glem det
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Import av tung MC
Import av US sykkel registrert etter 17 Juni 2003 er "mission impossible" i Norge. Vær obs om du kommer over sykler i EU også da sykler som er importert fra US ikke tillates re importert til nyt EU land.
Står bra info her: http://nmcu.org/files/Godkjenning%20av% ... 20MC_0.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Her er et skrekkeksempel på hvor gæærn't det kan gå: http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6" onclick="window.open(this.href);return false;
Har henta 5 sykler i tyskland sjøl og om en er litt kritisk så er det mange gode kjøp å gjøre.
Står bra info her: http://nmcu.org/files/Godkjenning%20av% ... 20MC_0.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Her er et skrekkeksempel på hvor gæærn't det kan gå: http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6" onclick="window.open(this.href);return false;
Har henta 5 sykler i tyskland sjøl og om en er litt kritisk så er det mange gode kjøp å gjøre.

Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- Petterh
- Innlegg: 118
- Registrert: 20 feb 2014, 10:29
- Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
- Bosted: Oslo
Re: Import av tung MC
Jeez Louise! Det var.... langt mer omfattende enn jeg kunne sett for meg
Da blir det nok ingen Raider på Petter...
Får vel holde et lite øye med Harleyer fra før juni 2003, da. Skal man først importere, så er det vel lurest å ta noe som er dyrt i Norge.

Får vel holde et lite øye med Harleyer fra før juni 2003, da. Skal man først importere, så er det vel lurest å ta noe som er dyrt i Norge.
- tor2502
- Innlegg: 545
- Registrert: 19 mar 2013, 00:23
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
- Bosted: Holmestrand
Re: Import av tung MC
Neida det er ikke "mission impossible", bare litt mere kronglete, importerte en HD 2006 fra usa.Voodoodoo skrev:Import av US sykkel registrert etter 17 Juni 2003 er "mission impossible" i Norge.
men det er som helt sikkert nevnt i andre tråder på forumet litt mere kronglete å få godkjent.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Import av tung MC
HD er et unntak, prøv å importer en japse/italiener fra US...
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Import av tung MC
Hvorfor er dette mer kronglete?tor2502 skrev:Neida det er ikke "mission impossible", bare litt mere kronglete, importerte en HD 2006 fra usa.Voodoodoo skrev:Import av US sykkel registrert etter 17 Juni 2003 er "mission impossible" i Norge.
men det er som helt sikkert nevnt i andre tråder på forumet litt mere kronglete å få godkjent.
- tor2502
- Innlegg: 545
- Registrert: 19 mar 2013, 00:23
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
- Bosted: Holmestrand
Re: Import av tung MC
Tror det er en handelsblokkade mellom EU og USA som lager dette problemet, mc før 17/6-03 skal gå helt greit, med min HD 06 var det en lang vei å gå problemet var coc, siden dette var en cvo utgane var den egentlig ikke typegodkjent i Europa selv om det er en helt vanlig vrod som har type godkjennelse.Hvorfor er dette mer kronglete?
det var veldig mye frem og tilbake.
Nå hadde jeg flinke folk til å hjelpe meg med dette som hadde kontakter på de riktige plassene.
Når det gjelder japse/italiener vet jeg ikke så veldig mye , men jeg kjøpte en honda cbr600 -94 i -99 som var importert fra California til Norge det var ikke noen problemer å få den godkjent og registrert, men jeg fikk sykkelen ferdig regga.
i hvertfall på min HD måtte følgende skiftes
- speedometer til km/t
- e-merket frontlykt/blinklys/bremselys
- e-merket exsos anl.
- frontpulley 30-tenner(org står det 28) , nytt belte 150 tenner
- koble ut konstant lys i blinklys foran
Men jeg husker at jeg snakket med masse personer rundt omkring før den ble kjøpt alle rådet meg til å ikke forsøke å gå den veien.
Husker den første gangen vi sendte papirene ned til HD i dannmark kom de tilbake på FAX med "NEI" skrevet med tusj
på skrå over en forside.
Men Lazyboys og andre hjelpere skal ha en stor takk for at dette gikk igjennom tilslutt etter mye frem og tilbake.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Import av tung MC
Problemet er at forhandlere ikke vil åpne for det. De har laget et rigid krav om typegodkjenning og støtter seg på et eu direktiv som var gyldig fra 17.06.2003.
I enkelte land deriblant Sverige mener jeg man har klart å lage unntaksregel som gjør at en kan importere fra US men sykkelen kan da ikke eksporteres til annet land i EØS.
Det merkelige er at for bil så har man klart å få til unntaksregler i Gnore men for mc er det no-go.
I enkelte land deriblant Sverige mener jeg man har klart å lage unntaksregel som gjør at en kan importere fra US men sykkelen kan da ikke eksporteres til annet land i EØS.
Det merkelige er at for bil så har man klart å få til unntaksregler i Gnore men for mc er det no-go.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Import av tung MC
Dette er jo gull for importører og forhandlere. De slipper at folk importerer selv, og alle MÅ handle innenlands :)
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Import av tung MC
Tja. Det er jo veldig enkelt å handle innafor EU da ettersom alle sykler har et individuelt e typegodkjenningsnummer og en bare trenger vanlig drop-in for visning. Allt uten dette Dvs. Før jun 2003 skal ha enkeltgodkjenning og det er det som regel laaaaang kø på. Heldigvis jobber det folk med hjerne og evne til å bruke den på enkelte trafikkstasjoner. Det gjelder bare å finne de rette.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- tor2502
- Innlegg: 545
- Registrert: 19 mar 2013, 00:23
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
- Bosted: Holmestrand
Re: Import av tung MC
Det vil jeg jo ikke si, dette med 17/6-03 gjelder jo bare fra usa, det finnes jo masse markeder for sykler i Europa, da er denne datoen ikke noe problem.SuperMorten skrev:Dette er jo gull for importører og forhandlere. De slipper at folk importerer selv, og alle MÅ handle innenlands :)
sykler før 17/6-03 er det jo ikke noe problem å ta inn fra usa.
min er en 2006, tok den inn på slutten av 2011 den var kjørt 7000miles (11200km) alså på 4 år kun kjørt 11'
det er et helt enormt marked der borte på sykler, og man kan være heldig å finne perler som bare har vært kosekjørt.
Hvis jeg noen gang skal ha en HD igjen vil jeg prøve å hente fra det markedet, spurte forresten kona om jeg fikk lov til å kjøpe en til(roadking cvo) , da snudde hun bare å gikk ut av garasjen gitt.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF