RuneMC's blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Re: RuneMC's blogg - turer og foto...

Legg inn av ojda »

Joda,, det skal jo innrømmes at det var endel "fin sand" i annsamlinger i hjulsporene enkelte steder
å det ble også noen trøkker i ryggsøylen fra tælahiv :sorry Men sånt hører med til våren :roll
Syns nå i allfall jeg da :-k
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Ble en tur på noen mil i ettermiddag/kveld og tok noen foto fra Drammen ved broen Ypsilon
Bilde

Fint blitt langs elva
Bilde

Retning sydover mot Drammen havn
Bilde

Artig foto-objekt denne blanke skulpturen
Bilde

Siste foto idag fra syd for Hyggen ved Drammensfjorden
Bilde
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
L-NA
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Legg inn av L-NA »

:-) Hyggelig med våren, og RuneMC sine turbilder er tilbake :thumleft

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

L-NA skrev::-) Hyggelig med våren, og RuneMC sine turbilder er tilbake :thumleft

:thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

ojda skrev:
L-NA skrev::-) Hyggelig med våren, og RuneMC sine turbilder er tilbake :thumleft

:thumleft
Enig!
Bildene hans blir bare bedre og bedre :prf !

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Takk, takk, hyggelig at det faller i smak :-)
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Fikk lyst til å ta en tur/retur Hvaler idag. Ikke ofte jeg kjører på østsiden av Oslofjorden og nedover, så tenkte det kunne være interessant å sjekke ut hva slags veier som finnes.
Vel E6 har jeg forsåvidt kjørt med bil, men den er jo bare rett fram og kjedelig.

Tok først gjennom Oslofjordtunnelen og så om Drøbak og videre på småveiene. Var vel innom 110, 116, 118 og 119 bl.a. så absolutt ikke korteste vei til målet. :-)

Her et sted rett syd for Larkollen tror jeg... var forresten et lite stykke fint naturreservat som het Vardåsen rett før Larkollen. Merket meg det siden det er et sted i Asker som heter Vardåsen også.
Bilde

Veien etter Drøbak og Hvitstenveien var egentlig et av turens høydepunkt. Smal, kupert vei med mange fine svinger og ikke minst lite trafikk.

Ellers vil jeg si at Engelsviken var et av de fineste stedene på turen. Her kan jeg godt tenke meg at det er trivelig å være om sommeren. Fin trehusbebyggelse og fortsatt et snev av fiskehavn.
Bilde

Slik utsikt liker vi...
Bilde

Fin havn
Bilde

Utsikt vestover mot andre siden av Oslofjorden - det bør vel bli mot Tønsberg-området...
Bilde

Kjørte også nedom Hankø, som virket rimelig "sterilt" i sammenligning. Velfriserte hager og store hus, men lite "sjel", var intrykket jeg fikk... men kan jo være at tiden på året har noe å si også.
Exit Hankø-området...
Bilde

Deretter var det egentlig en god del kjedelig vei videre nedover mot Hvaler. Mange rette strekk. Noe svinger etterhvert, men da var tydeligvis eliten av søndagskjørere ute og kjørte - for anledningen forfremmet til Laaaangfreeedags kjørere :lol
Eksempel - siste tunnelen ut til Hvaler har gjennomsnittsmåling - fair enough... På samme skiltet som det står at det er gjennomsnittsmåling så står også fartsgrensen 80. Hva kjører så disse elite-søndagskjørerne i - jo 60 blank på speedometeret :doh Og det gjentar seg på tilbaketuren - bortsett fra at da er det ikke vanlig 80-skilt men slikt stor LED-tavle - likevel kjører de i 60 :oh :doh Forsåvidt bare et eksempel, ellers gikk det jevnt i 10-20 km/t under fartsgrensene som var 40-60-50-40-60- osv...

Uansett kom etterhvert fram til ytterst på Hvaler, Skjærhalden heter det visst, og der var det et sant kaos av biler og folk. Kjørte litt på bortsiden og der var det forsåvidt fin strandpromenade, men totalintrykket som festet seg, var av et ganske overkommersialsert sted.
Bilde av strandpromenaden
Bilde

Tilbake stort sett samme veier, bortsett fra at jeg tok en liten bit langs E6 for å kutte ned på tiden.

Konklusjonen er at som turmål er Engelsviken mye bedre enn Skjærhalden, og attpåtil er det en kortere tur :thumleft
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

Men smakte du på fiskesuppa på Skjærhalden da? Den er ekstremt god.
Bilde
Jeg var der i fjor med Guzzimann og da var det ikke mye folk der. Synes det var et trivelig sted, men kjøreturen utover var den flotteste opplevesen med mye fin skjærgårdsnatur.
Godt å høre at andre synes det er drøyt med 80 km gjennom den siste tunnelen..
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Er nok altfor dårlig til å stoppe på turene mine, så smakte ikke på noen lokale spesialiteter - men god sjømat er jo topp. Tror det var for mye folk der idag til at det hadde vært en god idé uansett.

Tilbake kjørte jeg forbi et par 60-biler i tunnelen da det passet med langt rett strekk uten biler imot, så da fikk jeg nå holdt 80 i snitt :knegg
Ellers prøvde jeg å ta det moderat og bruke den relativt sakte farten til å se meg ekstra omkring... men blir det sakte og rykkete kjøring på bilisten foran - da er jeg ikke av de mest tålmodige. :-J
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Re: Sv: RuneMC's blogg - turer og foto...

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev:Er nok altfor dårlig til å stoppe på turene mine
:lol "peker på bildene dine"
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

@SuperMorten - "...stoppe for å spise..." var det jeg mente å si... *mas

Igår hadde jeg ikke store turen, bare en liten halvveis ned Øyeren til påskemiddag på hytte med familie. De beste svingene er forsåvidt i nordenden av Øyeren, så det ble da litt svingkjøing :banansplit

Men idag hadde jeg dagen for meg og flott vær :jada:
Hadde lyst til å sjekke ut denne Østsideveien nedover langs Lågen som mange var enige om var beste strekket, etter det jeg forstod av reisebeskrivelsen. Så dagens tur ble i korte trekk Østsidevegen (i Sande), Hanekleiva, Østsideveien (langs Lågen) og deretter en "reklame-skiltet" strekning før det ble Eikeren, Bingsveien fram og tilbake og tilslutt Åmot-Vikersund-Sylling.
Komplett rute http://goo.gl/maps/TYTxL Ca 37 mil.

Kom meg avgårde sånn passe tidlig, så da var det behagelig lite trafikk. Opp Hanekleiva var spesielt fin, da syklistene foreløpig bare kjørte ned. Videre mot Hof og Hvittingfoss før GPS ble konsultert og fant ut at jeg måtte passe på å svinge av ved Passebekk og deretter sving inn på Brubakken nesten med en gang. Brubakken var grus et kort stykke til å begynne med, men så etterhvert dårlig og så god asfalt. Fin liten strekning før jeg krysset Lågen og kom inn på selve Østsideveien

Utsikt ned på Lågen fra Brubakken
Bilde

.... og etterhvert god asfalt og fine svinger
Bilde

Severdighet langs veien...
Bilde

Et stykke nedover Østsideveien ble blikket fanget av noen alpinbakker på andre siden...
Bilde

Det stod skiltet "Kjærra Fossepark" et sted så kjørte ned til elva, morsomme svinger ned dit. Men siden det tydeligvis var lenger til Fosseparken så snudde jeg opp igjen til Østsideveien.
Broen over elva der fikk jeg nå tatt et bilde av
Bilde

Østsideveien nedover langs Lågen var i det hele tatt et trivelig bekjentskap med mye varierte svinger. Samtidig var den tidivis et stykke opp i åssiden, sånn at det ble luftig utsyn.
Noen av svingene syntes jeg var ganske tekniske, så jeg tenker den må kjøres noen ganger før det blir optimal fartstilpasning.
Bilde

Juletre-plantasje!
Bilde

Og veien svingte seg videre
Bilde

...og videre med innimellom noen virkelig fine svingkombinasjoner :prf
Bilde

Nede i Larvik snudde jeg bare, da det fristet mer å kjøre oppover igjen enn å ligge etter etter en bobil som hadde en lang hale av biler...
Østsideveien hadde jo omtrent null trafikk.

På vei tilbake 1 stk kirke som var såpass fin at jeg tok bilde av den
Bilde

Ved Hvarnes var planen å ta en vei vestover som jeg mente å ha sett et "reklame-skilt" for på vei nedover. Og joda, jeg hadde oppfattet riktig!
Bilde
Med andre ord perfekt! :prf

Var spent på om reklamen ville holde stikk, men joda det gjorde den. Smal vei, og skikkelig fine bratte bakker og svingete og smal :thumleft Ikke den beste asfalten og litt småhumpete (minte meg litt om vestsiden av Randsfjorden) men igjen perfekt for en V-Strom og tipper en GS og en Explorer hadde følt seg hjemme her også.

Veien gikk tidvis forbi gårder
Bilde

Men ellers mye skog.
Bilde

Og det var fortsatt endel snø igjen langs veien
Bilde

Oppe på toppen (?) var et fint vann
Bilde

Ned på andre siden videre mot Høyjord og Hof var det tilbake til vanlig vei med avslappede svinger.
Måtte allikevel ta en liten foto-stopp i Høyjord hvor hele kirken var pakket inn :-)
Bilde

Videre mot Hof og deretter opp Eikeren. Flotte kjøreforhold og ganske liten trafikk, så det var en fin etappe.
Tok en liten stopp på bensinstasjonen på Langebru for en is og skifte til tynnere innerjakke - rene sommervarmen etterhvert :-)å

Svingte oppom Bingsveien som går over til Lyngdal/Lampeland - dvs siste biten med grusvei tok jeg to forskjellige. Først den som kommer opp ved Litmovatnet og derfra mot Sigdal på asfalt - dvs asfalt med mye lys sand som lå samlet i fine striper på asfalten. Ble dermed noe nedsatt fart og full konsentrasjon på å kjøre der det var bar asfalt. Men det er en fin vei, for først passerer en Lauvsnesvannet
Bilde

Her kan du kjøpe fiskekort pr SMS-melding om du så ønsker... eller bare se på vannnet som er enda flottere når isen tiner...
Bilde

Når du har kjørt enda et stykke langs veien kommer du til en flott stavkirke, og da vet du at det ennå er et stykke igjen til grusvei #2 som går tilbake til Bingen
Bilde

Det er bare å kjøre på til du ser skilt til Bingen (det står også skilt om "Privat Veg - Kjøring på eget ansvar", men åpen for alle.
Her et par bilder fra denne veien
Bilde

Bilde

Og langs veien var det noen fine stabler med tømmer, der jeg brukte en variant til "Dagens bilde"-tråden
Bilde

Og snipp, snapp, Vikersund, Sylling, var den dagen ferdig - med mye fin MC-kjøring :thumleft :prop:
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Den smale fra Hvarnes er "min" vei. Dette er den jeg bruker å legge inn når jeg er på kveldsturene mine. Flott vei, både til V-Strom og RT'n. :prf

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

@SuperMorten - aha, ja RT'n er jo også allsidig når jeg tenker meg om. Er jo han Kawanor som tidligere har kjørt en sånn på rimelig offroad-veier, selv om han nå kjører GS.
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

Det er flere fine veier i nærheten f.eks. fra Høyjord forbi Snopa vannet(kalt Snappen) og fra Kvelde forbi Åsrumvannet til Kodal så Løkeveien og Dalenveien til Sem.Kan sikkert finne frem flere hvis det er ønskelig.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

Kawagutten skrev:Det er flere fine veier i nærheten f.eks. fra Høyjord forbi Snopa vannet(kalt Snappen) og fra Kvelde forbi Åsrumvannet til Kodal så Løkeveien og Dalenveien til Sem.Kan sikkert finne frem flere hvis det er ønskelig.
Det er noen "gullskatter du sittter på her, så ja. Det er helt klart ønskelig :yeyeye
Det er såklart ikke noe dårlig alternativ å gjennta suksessen fra Lørdagen,
med en flott fellestur på noen av disse smykkeveiene :-)å Men først
får du få kroppen på skinner igjen :[-X Prompeputer lånes selvfølgelig
ut ved behov :thumleft

Svar