@
SuperMorten - "...stoppe
for å spise..." var det jeg mente å si...
Igår hadde jeg ikke store turen, bare en liten halvveis ned Øyeren til påskemiddag på hytte med familie. De beste svingene er forsåvidt i nordenden av Øyeren, så det ble da litt svingkjøing
Men idag hadde jeg dagen for meg og flott vær
Hadde lyst til å sjekke ut denne Østsideveien nedover langs Lågen som mange var enige om var beste strekket, etter det jeg forstod av reisebeskrivelsen. Så dagens tur ble i korte trekk Østsidevegen (i Sande), Hanekleiva, Østsideveien (langs Lågen) og deretter en "reklame-skiltet" strekning før det ble Eikeren, Bingsveien fram og tilbake og tilslutt Åmot-Vikersund-Sylling.
Komplett rute
http://goo.gl/maps/TYTxL Ca 37 mil.
Kom meg avgårde sånn passe tidlig, så da var det behagelig lite trafikk. Opp Hanekleiva var spesielt fin, da syklistene foreløpig bare kjørte ned. Videre mot Hof og Hvittingfoss før GPS ble konsultert og fant ut at jeg måtte passe på å svinge av ved Passebekk og deretter sving inn på Brubakken nesten med en gang. Brubakken var grus et kort stykke til å begynne med, men så etterhvert dårlig og så god asfalt. Fin liten strekning før jeg krysset Lågen og kom inn på selve Østsideveien
Utsikt ned på Lågen fra Brubakken
.... og etterhvert god asfalt og fine svinger
Severdighet langs veien...
Et stykke nedover Østsideveien ble blikket fanget av noen alpinbakker på andre siden...
Det stod skiltet "Kjærra Fossepark" et sted så kjørte ned til elva, morsomme svinger ned dit. Men siden det tydeligvis var lenger til Fosseparken så snudde jeg opp igjen til Østsideveien.
Broen over elva der fikk jeg nå tatt et bilde av
Østsideveien nedover langs Lågen var i det hele tatt et trivelig bekjentskap med mye varierte svinger. Samtidig var den tidivis et stykke opp i åssiden, sånn at det ble luftig utsyn.
Noen av svingene syntes jeg var ganske tekniske, så jeg tenker den må kjøres noen ganger før det blir optimal fartstilpasning.
Juletre-plantasje!
Og veien svingte seg videre
...og videre med innimellom noen
virkelig fine svingkombinasjoner
Nede i Larvik snudde jeg bare, da det fristet mer å kjøre oppover igjen enn å ligge etter etter en bobil som hadde en lang hale av biler...
Østsideveien hadde jo omtrent null trafikk.
På vei tilbake 1 stk kirke som var såpass fin at jeg tok bilde av den
Ved Hvarnes var planen å ta en vei vestover som jeg mente å ha sett et "reklame-skilt" for på vei nedover. Og joda, jeg hadde oppfattet riktig!

Med andre ord
perfekt!
Var spent på om reklamen ville holde stikk, men joda det gjorde den. Smal vei, og skikkelig fine bratte bakker og svingete og smal

Ikke den beste asfalten og litt småhumpete (minte meg litt om vestsiden av Randsfjorden) men igjen perfekt for en V-Strom og tipper en GS og en Explorer hadde følt seg hjemme her også.
Veien gikk tidvis forbi gårder
Men ellers mye skog.
Og det var fortsatt endel snø igjen langs veien
Oppe på toppen (?) var et fint vann
Ned på andre siden videre mot Høyjord og Hof var det tilbake til vanlig vei med avslappede svinger.
Måtte allikevel ta en liten foto-stopp i Høyjord hvor hele kirken var pakket inn :-)
Videre mot Hof og deretter opp Eikeren. Flotte kjøreforhold og ganske liten trafikk, så det var en fin etappe.
Tok en liten stopp på bensinstasjonen på Langebru for en is og skifte til tynnere innerjakke - rene sommervarmen etterhvert :-)å
Svingte oppom Bingsveien som går over til Lyngdal/Lampeland - dvs siste biten med grusvei tok jeg to forskjellige. Først den som kommer opp ved Litmovatnet og derfra mot Sigdal på asfalt - dvs asfalt med mye lys sand som lå samlet i fine striper på asfalten. Ble dermed noe nedsatt fart og full konsentrasjon på å kjøre der det var bar asfalt. Men det er en fin vei, for først passerer en Lauvsnesvannet
Her kan du kjøpe fiskekort pr SMS-melding om du så ønsker... eller bare se på vannnet som er enda flottere når isen tiner...
Når du har kjørt enda et stykke langs veien kommer du til en flott stavkirke, og da vet du at det ennå er et stykke igjen til grusvei #2 som går tilbake til Bingen
Det er bare å kjøre på til du ser skilt til Bingen (det står også skilt om "Privat Veg - Kjøring på eget ansvar", men åpen for alle.
Her et par bilder fra denne veien
Og langs veien var det noen fine stabler med tømmer, der jeg brukte en variant til "Dagens bilde"-tråden
Og snipp, snapp, Vikersund, Sylling, var den dagen ferdig - med mye fin MC-kjøring