Sliter litt med å finne ut av maks tillatt totalvekt på sykkelen min. Jeg ser i vognkortet, men der er ingen vekter oppgitt. Og jeg har ikke tilgang på sykkelen akkurat nå heller - ikke at det har hjulpet - alle klistremerker er jo fjernet :-p
Noen som vet hvor jeg kan finne ut av det? Eller finne ut av det for meg? :)
Honda Shadow Black Spirit. 2013. Vt750c2b.
Er litt kjedelig å invitere noen til å sitte på, for så å bli for tung..
Tillatt totalvekt
- MysteryShadow
- Innlegg: 227
- Registrert: 09 jul 2013, 22:09
- Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012
Tillatt totalvekt
MysteryShadow
Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -
Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap
Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -
Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Tillatt totalvekt
Er ikke det nyttevekten (som skal stå i vognkortet) + en fører på 75 kg 

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- MysteryShadow
- Innlegg: 227
- Registrert: 09 jul 2013, 22:09
- Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012
Re: Tillatt totalvekt
Står ingenting om vektCarpa skrev:Er ikke det nyttevekten (som skal stå i vognkortet) + en fører på 75 kg

Men nå kom jeg på at jeg ser i del 2 av vognkortet. Kanskje del 1 gir mer fornuftige svar...?
MysteryShadow
Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -
Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap
Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -
Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: Tillatt totalvekt
Du får opplysningen samme sted som eu kontroll dataene for bil, skriv inn regnr. og trykk på flere opplysninger.
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... trollfrist
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... trollfrist
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
- MysteryShadow
- Innlegg: 227
- Registrert: 09 jul 2013, 22:09
- Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012
Re: Tillatt totalvekt
Der ja, da fant jeg ut av det. Takk takk :)omaas skrev:Du får opplysningen samme sted som eu kontroll dataene for bil, skriv inn regnr. og trykk på flere opplysninger.
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... trollfrist
MysteryShadow
Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -
Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap
Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -
Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Tillatt totalvekt
For en tid tilbake (Januar) var jeg på informasjons møte med representanter fra Vegvesenet ang. opplæring og kjøring til bil sertifikat. Dette er noe alle 16 åringer bli invitert til sammen med foreldre eller foresatte. Her spurte jeg da samtidig ang totalvekt på sykkel, og forhold omkring dette med lærekjøring, totalvekt på sykkel kommunikasjon etc.
Svaret jeg fikk var litt overraskende. iflg. representant fra Vegvesenet, så er det i utgangspunktet ikke lov å drive opplæring på sykkel bare med kommunikasjon mellom elev og opplærings ansvarlig. ihht lovverket så skal begge sitte på samme sykkel. Men pga. totalvekt (som er 105 på Honda Varadeo som kjøreskolen bruker, og CBR'n som guttungen har) så blir dette vanskelig, og helst umulig å gjennomfører. Derfor er det gitt en generell dispensasjon (mulig han sa forskrift ??) som tillater at opplæringsansvarlig skal ha kommunikasjon og tilsyn (enten stå ved siden av og se på, eller kjøre sykkel (ikke bil) sammen med elev).
Men så sa han også at enkelte oppkjøringer foregikk med at sensor satt bak på med eleven, og når da Sensor har en egen vekt som er høyere en sykkelen tillate total vekt...??. Dette ser vi litt gjennom fingrene med, og i slike situasjoner har det (iflg møte holder) ikke vert gitt noen reaksjoner på i Norge. Og vi anbefaler at det blir gitt opplæring på denne måten, fremfor å bruke to sykler..
Dette opplyste også læresjåfør om, hor de praktiserer å kjøre to på sykkelen med bare 105 kg som total vekt.....
:-)å
.....still a bit confused but on a higher level...???...
...og så til tekst i trådtittel... ja det står i vognkortet. Jeg har det ikke her, men sjekket det tidligere i denne forbindelse som jeg her beskriver... :-)
Svaret jeg fikk var litt overraskende. iflg. representant fra Vegvesenet, så er det i utgangspunktet ikke lov å drive opplæring på sykkel bare med kommunikasjon mellom elev og opplærings ansvarlig. ihht lovverket så skal begge sitte på samme sykkel. Men pga. totalvekt (som er 105 på Honda Varadeo som kjøreskolen bruker, og CBR'n som guttungen har) så blir dette vanskelig, og helst umulig å gjennomfører. Derfor er det gitt en generell dispensasjon (mulig han sa forskrift ??) som tillater at opplæringsansvarlig skal ha kommunikasjon og tilsyn (enten stå ved siden av og se på, eller kjøre sykkel (ikke bil) sammen med elev).
Men så sa han også at enkelte oppkjøringer foregikk med at sensor satt bak på med eleven, og når da Sensor har en egen vekt som er høyere en sykkelen tillate total vekt...??. Dette ser vi litt gjennom fingrene med, og i slike situasjoner har det (iflg møte holder) ikke vert gitt noen reaksjoner på i Norge. Og vi anbefaler at det blir gitt opplæring på denne måten, fremfor å bruke to sykler..
Dette opplyste også læresjåfør om, hor de praktiserer å kjøre to på sykkelen med bare 105 kg som total vekt.....

.....still a bit confused but on a higher level...???...

...og så til tekst i trådtittel... ja det står i vognkortet. Jeg har det ikke her, men sjekket det tidligere i denne forbindelse som jeg her beskriver... :-)
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Tillatt totalvekt
Vegvesen rep'en er ikke oppdatert på eget regelverk. Det er nå lov å kjøre egen sykkel forbåde elev og ledsager uavhengig av nyttelast osv. Se http://www.vegvesen.no/Forerkort/Forero ... otorsykkel" onclick="window.open(this.href);return false; og Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m. http://lovdata.no/forskrift/2004-10-01-1339/" onclick="window.open(this.href);return false;§2-2. Forskriftsendring fra 1. jan 2013.L-NA skrev:For en tid tilbake (Januar) var jeg på informasjons møte med representanter fra Vegvesenet ang. opplæring og kjøring til bil sertifikat. Dette er noe alle 16 åringer bli invitert til sammen med foreldre eller foresatte. Her spurte jeg da samtidig ang totalvekt på sykkel, og forhold omkring dette med lærekjøring, totalvekt på sykkel kommunikasjon etc.
Svaret jeg fikk var litt overraskende. iflg. representant fra Vegvesenet, så er det i utgangspunktet ikke lov å drive opplæring på sykkel bare med kommunikasjon mellom elev og opplærings ansvarlig. ihht lovverket så skal begge sitte på samme sykkel. Men pga. totalvekt (som er 105 på Honda Varadeo som kjøreskolen bruker, og CBR'n som guttungen har) så blir dette vanskelig, og helst umulig å gjennomfører. Derfor er det gitt en generell dispensasjon (mulig han sa forskrift ??) som tillater at opplæringsansvarlig skal ha kommunikasjon og tilsyn (enten stå ved siden av og se på, eller kjøre sykkel (ikke bil) sammen med elev).
Men så sa han også at enkelte oppkjøringer foregikk med at sensor satt bak på med eleven, og når da Sensor har en egen vekt som er høyere en sykkelen tillate total vekt...??. Dette ser vi litt gjennom fingrene med, og i slike situasjoner har det (iflg møte holder) ikke vert gitt noen reaksjoner på i Norge. Og vi anbefaler at det blir gitt opplæring på denne måten, fremfor å bruke to sykler..
Dette opplyste også læresjåfør om, hor de praktiserer å kjøre to på sykkelen med bare 105 kg som total vekt.....:-)å
.....still a bit confused but on a higher level...???...![]()
...og så til tekst i trådtittel... ja det står i vognkortet. Jeg har det ikke her, men sjekket det tidligere i denne forbindelse som jeg her beskriver... :-)
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.