Forvokst moped.... :)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Forvokst moped.... :)

Legg inn av spidair »

Jeg har oppdaget noe rart, eller ikke rart kanskje, men siden supermotarden faktisk ser ut som en litt forvokst moped har jeg oppdaget at enkelte kulehoder av noen billister faktisk TROR den er en moped og SKAL kjøre forbi meg der hastigheten er 50 km/t elelr mindre, noen ganger i HELT på tryne forbikjøringer så man begynner å stille en diasgnose på vedkommende bak rattet... Dette selv om jeg ligger klin til venstre og EIER fila mi. Dette gjør at jeg har begynt å kjøre fortere på disse strekkene når jeg har biler bak meg og ihvertfall der det er fartsdumper og 30-40 farst grense, (der disse kule hodene av en eller annen grunn "ser " sitt snitt og skal forbi, selv om bilen letter på neste fartsdump i forsøket...) rett og slett for at disse idiotene ikke skal ta meg igjen. Kanskje de forventer at motorsykler ikke skal holde fartsgrensen, noe jeg faktisk er veldig flink til? Og på grunn av at jeg faktisk holder farsgrensen så tror de at jeg sitter på en moped? Har ikke det samme problemet i 60-80-100 strekkene...

Er det flere enn meg som kjører supermotard (eller alle typer sykler..) som har opplevd det samme "problemet"? For jeg finner det merkelig hvordan billister skal angripe motorsyklister i disse hastighetene, gjerne med livet til "mopedisten" som "innsats". Alle vet hvilken vei idioten i bilen vil styre om det plutselig kom møtende trafikk under forbikjøringen, ikke sant? Og hvem det ville gått ut over... Og jeg har derfor konkludert med at det å kjøre moped må være bortimot det farligste man kan gjøre, da man ikke har krefter til å komme vekk en gang på en sånn 45km/t sak... Men dette er noe jeg finner veldig irriterende med super motarden, for den ser jo ikke større ut enn at den kan gå for en moped, ihvertfall rett bakfra, eller rett forfra.. Og jeg har begynt å holde høyere hastighet på disse strekkene enn det som er tillatt, noe som igjen vil gå ut over meg den dagen onkel har funnet laserpistolen sin..

Har ofte tenkt når sånne biler med fem nuller på, du vet sånne Audier med fire nuller i grillen og den siste nullen bak rattet seiler opp bak meg, eller lignende "glis"...( Alle som kjører tysk bil er ikke rasshøl, men så og si samtelige av rasshøla i trafikken kjører faktisk tysk bil...) å rett og slett gi på i det de skal kjøre forbi meg, men det vil jo også gå ut over meg, til syvende og sist, det også, for da må jeg øke farta... noe jeg også ubevisst gjør.. Men de skal forbi for det..

Kanskje jeg skal begynne å vingle noe helt jævelig et par ganger hver gang bilen prøver å passere... :)

Uansett en irriterende greie... :)

Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
Motorsykkelen din: BMW F650GS
Sted: Oslo

Re: Forvokst moped.... :)

Legg inn av pappan »

Har du sjekket speedoen din? At det ikke er mye misvisning? Det er i alle fall ganske irriterende å ligge bak en som ligger under fartsgrensa, uavhengig av kjøretøy. Har hatt en motard, og opplevde ikke så mye av det du nevner, men så kjørte jeg kanskje ikke like pent.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Forvokst moped.... :)

Legg inn av Kawagutten »

Hvis noen absolutt skal forbi er det lønnsomt å hjelpe de forbi ved å legge seg et hakk inn og slakke litt på gassen så de kommer fort forbi og du er mer trygg på å ikke bli truffet hvis de må inn pga møtende biler.Desverre er det idioter i trafikken og vi på mc må gjøre det som er best for oss.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Forvokst moped.... :)

Legg inn av AndreasB »

Kawagutten skrev:Hvis noen absolutt skal forbi er det lønnsomt å hjelpe de forbi ved å legge seg et hakk inn og slakke litt på gassen så de kommer fort forbi og du er mer trygg på å ikke bli truffet hvis de må inn pga møtende biler.Desverre er det idioter i trafikken og vi på mc må gjøre det som er best for oss.
Ikke bare er det lønnsomt, det er påkrevd ved lov! Noengang lest trafikkloven §12-4 om forbikjøring?
Det er forbudt å sperre noen fra å kjøre forbi.

Kode: Velg alt

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Forvokst moped.... :)

Legg inn av SuperMorten »

spidair skrev:Dette gjør at jeg har begynt å kjøre fortere på disse strekkene når jeg har biler bak meg og ihvertfall der det er fartsdumper og 30-40 farst grense
Uansett om jeg kjører bil eller mc, og får en sånn en helt oppi bak, som ikke kan holde avstand, da legger jeg inn cruisekontrollen på nøyaktig fartsgrense (gps), og lar vedkommende passere hvis han vil. Ingen skal presse meg til bot, eller i verste fall kjøre på noen.. Men det kan godt hende jeg stopper og ber han holde avstand. Det har skjedd en gang.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Forvokst moped.... :)

Legg inn av spidair »

pappan skrev:Har du sjekket speedoen din? At det ikke er mye misvisning? Det er i alle fall ganske irriterende å ligge bak en som ligger under fartsgrensa, uavhengig av kjøretøy. Har hatt en motard, og opplevde ikke så mye av det du nevner, men så kjørte jeg kanskje ikke like pent.
Nei, det har jeg ikke gjort, får ta med GPS'en og kjøre en tur og se om avviket er sånn nogenlunde linjert..

Kjører for tiden en bil der avviket er neten tolv kilometer PLUSS i 80km/t og den veien er heller ikke noe serlig... (Har kliss nye dekk på bilen, en anelse mindre diameter enn orginalen.. Avviket er linjert da, det vil si at avviket er pluss seks i 40km/t også videre...

Men det var en god ide, skal se at speedometeret, som jo hopper litt opp og ned en del, viser 50 når farten ikke er mer enn 40... :) Kanskje det er årsaken

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Forvokst moped.... :)

Legg inn av AndreasB »

GPS-Speedo skulle vært påbudt!

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Forvokst moped.... :)

Legg inn av spidair »

AndreasB skrev:GPS-Speedo skulle vært påbudt!
Jupp, ihvertfall på nye biler og sykkler... Egentlig ganske overrasket at den gamle løsningen (wire/elektrisk) ikke blir brukt som backup allerede i dag jeg... Når så og si samtelige biler kommer med GPS innebygget... Må være en eller annen form for lov eller noe som hindrer dette kanskje?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Forvokst moped.... :)

Legg inn av SuperMorten »

Gps-systemet er eid og styrt av USA. Det er vel grunn nok.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Forvokst moped.... :)

Legg inn av hakhap »

Ikke så lett med gps i tunneler tenker jeg
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
Motorsykkelen din: BMW F650GS
Sted: Oslo

Re: Forvokst moped.... :)

Legg inn av pappan »

hakhap skrev:Ikke så lett med gps i tunneler tenker jeg
Hadde i grunnen holdt med GPS kalibrering av speedo...

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Forvokst moped.... :)

Legg inn av spidair »

SuperMorten skrev:Gps-systemet er eid og styrt av USA. Det er vel grunn nok.
Nei, det er et militært system og to sivile GPS systemer nå, også europeisk (De ble vel lei av USA sin dominans..) så den grunnen holder ikke..

Og det er altså ikke snakk om GPS alene, men med GPS der signalene nåes og så falle tilbake til wire/elektrisk der signalene ikke nåes.

GPS kalibrering ville fordret minst en kalibrering i året, da dekkene slites, dekk skiftes til nye dimmensjoner etc... Siden GPS allikvel er implantert i de fleste nye biler (Og sikkert MC'er om få år også) så finner jeg det rart at de ikke bruker det systemmet og har det gamle som backup

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Sv: Forvokst moped.... :)

Legg inn av SuperMorten »

spidair skrev:
SuperMorten skrev:Gps-systemet er eid og styrt av USA. Det er vel grunn nok.
Nei, det er et militært system og to sivile GPS systemer nå, også europeisk (De ble vel lei av USA sin dominans..) så den grunnen holder ikke..
Vet eller tror du? Jeg trodde jeg visste, og får det bekreftet på Wikipedia, at Gallileo (det europeiske) under utvikling og testing og forventes å være operativt i 2019.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Forvokst moped.... :)

Legg inn av JohnnyTh »

Audi har vært lite missvising på sine speedometer. Når mitt viser 100 så viser GPS'en 98 km/t. 240km/t på speedometeret er i virkligheten 230 km/t. Andre boimerker jeg har hatt har hatt mye større feilmargin. Kanskje en grunn til at Audiførere har rykte for å kjøre forttere enn alle andre.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Forvokst moped.... :)

Legg inn av jongsanim »

Så å si "alle" kjøretøyer jeg har hatt har vist ~10% feil. Peuget og Ford, Honda (MC) og Yamaha.

Svar