Første gang jeg brukte det tenkte jeg "dette funka dårlig! dette returnerer jeg". Angrer på at jeg ikke gjorde akkurat det. Siden ditt eksemplar tydeligvis fungerer så er det produksjonsfeil på mitt.ole m. skrev:Da mistenker jeg at du ikke bruker det riktig, jeg har aldri opplevd at platene kommer for stramt. Så det ikke bare går an å "klinke" kjedet med det verktøyet fra Biltema, det fungerer helt utmerket. Noe sveising helt klart ikke gjør.Haavar skrev:Jeg beskriver jo i teksten hvorfor det ikke er godt nok, men jeg kan godt gjenta det for deg: Veldig lett å klinke kjedet for stramt med dette.ole m. skrev:Hva er det som er galt med verktøyet fra Biltema da, mener du?simpson skrev:At kjedelås er ett dårlig alternativ er det ikke tvil om.
Har du klinkeverktøy av en viss kvalitet og ikke Biltema, tror jeg ikke det leddet er dårligere er resten av kjede og heller ikke årsaken kjede/drevbytte når den tiden kommer.
Det kommer mer av vedlikehold, kjøremønster, kjøremiljø osv.
Er ikke klinkeverktøyet fra Biltema godt nok, nei? Hvorfor er det ikke godt nok?Haavar skrev: Enig med deg.
Man skal vite hva man driver med når man klinker et kjede.
Klinker man for "tight" og cruser på autobahn i over 200 kan dette leddet bli for varmt og større fare for havari.
Kjedebrudd kan i beste fall innebære bare veiberging. I verste fall være livsfarlig. I mellom har du feks. fare for knust motorblokk.
Er du i det minste tvil om hvordan klinking best utføres så få noen proffe til å gjøre det.
Klinkeverktøyet fra biltema er ikke godt nok. Veldig lett å klinke kjedet for stramt med dette. Spesielt billig er det heller ikke.
Mange sykler har smøreintervall på svingarm, greit å kombinere med kjedebytte.
Til simpsons og Haavars orientering, så har jeg klinket mange kjeder med verktøyet fra Biltema. Det har aldri vært noen problemer med dette for meg.
Klart det går an å klinke kjede med det, det kan du med hammer også. Noen bruker t.o.m. sveiseapparat. Jeg synes det ikke er godt nok for MEG i forhold til pris.
Hvis du synes det er godt nok så er det helt i orden. Uansett mye bedre enn kulehammer og sveiseapparat.![]()
Utfresingene i motholdet er for dype. Desverre er det litt slik med bt verktøy at kvaliteten kan være ujevn. Feks. avbitere som ikke biter av pga. slipingen ikke er nøyaktig nok osv osv.