Rust og skifte av lager osv
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Rust og skifte av lager osv
Hei, jeg skal skifte lager på swingarmen til min lettsykkel, ser noenlunde slik ut: http://www.ebay.com/itm/YAMAHA-DT-125-D ... 88&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false; bare rustet fast i selve swingarmen. Skal også skifte kulelager på bakjulet, men kulelageret og trommelen til trommelbremsene i tillegg til ett rør er rustet fast i den lange bolten som går gjennom hjulet. Så hvordan går jeg frem her, jeg har sprayet en slags rustløser på begge delene to ganger for en dag siden, prøvde å slå/trekke delene løs (holdt ikke på lenge) men de satt bom fast. Så hvordan går jeg frem her? Hva burde jeg gjøre? Og hvordan rustløsere/fjernere burde jeg bruke?
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Rust og skifte av lager osv
Har du fått løs støvtettingene ytterst ?
Hvis ikke, prøv å vri dem løs med vannpumpetang.
Nylonforingene burde gi seg ganske lett.
Om de ikke løsner kan du bruke en laang dor e.l.
Stikk doren gjennom den ene foringa, bend litt sidelengs sånn at røret inni flytter seg til siden,
Og slå løs foringa på motsatt ende. Den andre foringa blir da lett å slå løs.
Ikke bruk slegge når du setter på nye deler, plasthammer evt vanlig hammet og et trestykke
til å slå på.
Og husk å smøre svingarmsbolten med mye fett før du setter den på plass.
Gikke det bra med hjullagrene ?
Hvis ikke, prøv å vri dem løs med vannpumpetang.
Nylonforingene burde gi seg ganske lett.
Om de ikke løsner kan du bruke en laang dor e.l.
Stikk doren gjennom den ene foringa, bend litt sidelengs sånn at røret inni flytter seg til siden,
Og slå løs foringa på motsatt ende. Den andre foringa blir da lett å slå løs.
Ikke bruk slegge når du setter på nye deler, plasthammer evt vanlig hammet og et trestykke
til å slå på.
Og husk å smøre svingarmsbolten med mye fett før du setter den på plass.
Gikke det bra med hjullagrene ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Rust og skifte av lager osv
Hjullageret ser ok ut. Jeg skal prøve noe av det du foreslå, her er noen bilder just in case du lurte på hvordan det ser ut, ett bilde sier mer en tusen rod: 

Som du kan se på bilde nr 1 så er kulelageret og ett rør rustet fast i akslingen. På bilde nr2 er en annen type ring rustet fast, så asklingen går ingen vei. Jeg kan vri akslingen slik at trommelen går rundt.
Som du kan se på bilde nr 1 så er kulelageret og ett rør rustet fast i akslingen. På bilde nr2 er en annen type ring rustet fast, så asklingen går ingen vei. Jeg kan vri akslingen slik at trommelen går rundt.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Rust og skifte av lager osv
Har du demontert akslingen og bremseskjoldet ?
Eller har det vært sånn i årevis ?
Akslingen kan du vel slå forsiktig ut av røret, uten å maltraktere gjengene. Sett på muttern og bruk tre som mellomlegg.
Selv om lagrene ser bra ut kan du like godt bytte dem når du først holder på.
Eller har det vært sånn i årevis ?
Akslingen kan du vel slå forsiktig ut av røret, uten å maltraktere gjengene. Sett på muttern og bruk tre som mellomlegg.
Selv om lagrene ser bra ut kan du like godt bytte dem når du først holder på.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Rust og skifte av lager osv
Jeg demonterte alt sammen i oktober i fjor, men etter det så har alt rustet sammen, jeg fikk hjulet løs med litt lirking (Hjulet kan trekkes av bakfra) så med hjulet av så trakk jeg i akslingen og hele greia gikk ut som en hel delJompa skrev:Har du demontert akslingen og bremseskjoldet ?
Eller har det vært sånn i årevis ?
Akslingen kan du vel slå forsiktig ut av røret, uten å maltraktere gjengene. Sett på muttern og bruk tre som mellomlegg.
Selv om lagrene ser bra ut kan du like godt bytte dem når du først holder på.
Re: Rust og skifte av lager osv
Viss du varmer hylsa med en varmepistol eller propanbrenner så vil den utvide seg og slippe bolten,
må være litt rask så ikke bolten oppnår samme temp og utvideer seg like mye til du skal slå den ut.
må være litt rask så ikke bolten oppnår samme temp og utvideer seg like mye til du skal slå den ut.
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Rust og skifte av lager osv
Jeg slo løs på den, men den rikket seg ikke, så jeg vurderer å sende den til eksperter.
- tor2502
- Innlegg: 545
- Registrert: 19 mar 2013, 00:23
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
- Bosted: Holmestrand
Re: Rust og skifte av lager osv
I service manualen til Vrod står det at det skal presses ut med en 5tons presse, jeg leverte inn hjulene og baksving til lazyboys, siden jeg ikke har utstyr for dette i garasjen min.
prøvde å slå de ut med en rørstubb/skrallekopp , de rikka seg ikke og jeg slo ganske hardt.
enkelte ting er bedre å få proffe til å gjøre. -just my 2cents-
prøvde å slå de ut med en rørstubb/skrallekopp , de rikka seg ikke og jeg slo ganske hardt.
enkelte ting er bedre å få proffe til å gjøre. -just my 2cents-
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF