Men i fjor kjøpte jeg meg ny og kraftigere startmotor, det jeg så etter at starteren var kjøpt var at den trekker 300CCA
PC545 batteriet er oppgitt til 150CCA, men kan levere 545 CCA på et 5 sekunders peak.
Batteriet er nytt fra i fjor, og i år er det så godt som dødt.. Det er aldri nok juice til å starte motoren, den forsøker å dra rundt, men er så vidt den får nok sirkulasjon på stemplene. Hiver jeg på en start booster, starter den som bare det og jeg kan kjøre uten problemer.
Om jeg har kjørt en stund, kan jeg til og med stoppe for noen minutter, for så å starte igjen med elstarten.
Men har jeg en stopp på noen timer, så blir det fort langt værre å starte med elstarteren.
Kan den kraftigere starteren ha "drept" batteriet, som ellers har fått lov til å leve et fint liv igjennom vinteren.
Strømtap har selvfølgelig slått meg, men det er liksom ikke så alt for mye av dibbedutter. Står ikke tenninga på, er det kun startersolenoiden som har kontakt med batteriet på pluss siden, men ikke på minus siden før man trykker inn starterknappen. (fulfører kretsen)
Starteren er en 1.7Kw starter som også er giret slik at den roterer 50% fortere enn originale startere. Original starter er vell på 800 watt om jeg ikke tar grusomt feil.
Jeg kunne ha valgt en 2.8Kw starter som roterer med normal hastighet, men jeg tenkte at høyere hastighet på startkransen = mer lettstartet sykkel :)
Sykkelen har en EVO maskin som er gjort litt ekstra med.. 1680 cc, porta topper, kvassere kam, høy komp etc.
For ordens skyld.. Om jeg setter batteriet til lading over natta, og så forsøker å starte sykkelen, har den fremdeles ikke nok strøm til å starte. Men kommer som sagt med en gang via litt ekstra boost.
Skikkelig irriterende problem...