Geso's skriblerier
Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.
Kan anbefale Rain-X, Clear View ol for å holde regn borte fra visiret. Visiret blir glatt, så regnet seter seg ikke så lett på visiret, men visiret må behandles jevnlig :)
Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.
Biltema har noe liknende, Rainoff, billigere og lettere og påføre.
Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.
Har hørt stoffet ikke er bra for ripefrie visier. De er ikke ripefrie heller forresten 

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.
Visste ikke at vi var skrudd sammenGeso skrev:Leser ivrig i turbeskrivelsene til dere andre her på forumet, og innser at jeg har mye å lære.
Lurer i grunnen på hvordan andre mennesker er skrudd sammen. Det er tydelig at andre kan kjøre både 50 og 100 mil på dagen.

Men egentlig er det bare å sette seg på sykkelen og legge inn et passe gir og la den tusle av gårde. Utrolig hvordan kilometrene ruller på.
Fin tur den opp langs Glomma, og det er ikke så dumt på vestsida heller.
Har ofte ei lita glipe nederst på visiret, hjelper mye på duggen.
Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.
Fog City er jo et alternativ vist man er plaga me dug på innsia av visiret.
Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.
Nå er ferien godt i gang, og vi koser oss i Pollti land ytterst på Tjøme.
Har hatt ett par småturer rundt i nærområdet, og nå starter vi straks på årets lengste tur:
Planlegger å reise Suleskarvegen, ned til Lysebotn, og deretter ett eller annet sted.
(Antageligvis via indre sørlandet tilbake, men det er ikke bestemt)
Avreise er foreløpig satt til fredagen 24 juli klokken 0800?!
(Litt avhengig av værmeldingen i det aktuelle området)
Mvh
Geir
Har hatt ett par småturer rundt i nærområdet, og nå starter vi straks på årets lengste tur:
Planlegger å reise Suleskarvegen, ned til Lysebotn, og deretter ett eller annet sted.
(Antageligvis via indre sørlandet tilbake, men det er ikke bestemt)
Avreise er foreløpig satt til fredagen 24 juli klokken 0800?!
(Litt avhengig av værmeldingen i det aktuelle området)
Mvh
Geir
Er ikke så flink, men veldig ivrig!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.
Dere har absolutt noe å glede dere til. Vi var der i fjor og her er noe av bildene fra turen... :)Geso skrev:Nå er ferien godt i gang, og vi koser oss i Pollti land ytterst på Tjøme.
Har hatt ett par småturer rundt i nærområdet, og nå starter vi straks på årets lengste tur:
Planlegger å reise Suleskarvegen, ned til Lysebotn, og deretter ett eller annet sted.
(Antageligvis via indre sørlandet tilbake, men det er ikke bestemt)
Avreise er foreløpig satt til fredagen 24 juli klokken 0800?!
(Litt avhengig av værmeldingen i det aktuelle området)
Mvh
Geir
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.
Ragnhild skrev: Visste ikke at vi var skrudd sammen![]()
Men nå vet du det Ragnhild !

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.
Så så mor. Ro deg ned nå skal Sjonkel Pollti forklare dette med rød olje mens høggere armen ligger ømt rundt de Ragnhilske skuldre og de uskyldige lyseblå er rettet mot melketank kløften og den svarte lille sjelen tenker ut akrobatiske After Bar øvelser.
Ånkli flått rød olje er som regel cracket full syntetisk olje beregnet på automat gearkasser eller til bruk som 2 takts olje. Annen full syntetisk olje har annen farge avhengig av hvor de selges i verden, men er den ikke rød er den ikke crakket. Unntaket fra regelen er feks sagkjedeolje, den kan være rødlig i farven men den er ikke cracket.
Viskositeten på den er som vann. Det er klart for de fleste og at den ikke er brukandes som smøring av motorsykkelkjeder. Det er ånkli viteskapelig testet ut på Hadeland selv om det står svart på hvitt på beholderen at Hawkeåilærn skal ha SAE 80 til 90 olje.
Ånkli flått rød olje er som regel cracket full syntetisk olje beregnet på automat gearkasser eller til bruk som 2 takts olje. Annen full syntetisk olje har annen farge avhengig av hvor de selges i verden, men er den ikke rød er den ikke crakket. Unntaket fra regelen er feks sagkjedeolje, den kan være rødlig i farven men den er ikke cracket.
Viskositeten på den er som vann. Det er klart for de fleste og at den ikke er brukandes som smøring av motorsykkelkjeder. Det er ånkli viteskapelig testet ut på Hadeland selv om det står svart på hvitt på beholderen at Hawkeåilærn skal ha SAE 80 til 90 olje.

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.
Åja, men Crack?
Er ikke det farlig?
Er liksom snakk om Crack på minst annahver amerikansk detektime
Var litt godt med den armen
urr 
Er ikke det farlig?
Er liksom snakk om Crack på minst annahver amerikansk detektime

Var litt godt med den armen


Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.
Om cracket olje er farlig eller ikke strides de lærde om. Cracket olje er antagelig ille for naturen, den gir større miljøskader enn ucracket olje. Vanlig olje gir store skader i naturen ved oljesøl men små skader på lang sikt, om det blir noen skader i det hele tatt. Se på Torrey Canyon ulykken. 100 000 tonn råolje i havet ved et økologisk sensitivt område . Korttids skadene var enorme, men langtidsskadene viste seg nesten å være en berikelse for det marine livet. Etter Braemar ulykken så er det ikke registrert skader av betydning. Det var 100 000 tonn til i havet det og som kun gav korttids skader for fuglelivet og ikke var det særlig store skader heller.
Den naturlige oljeforurensingen er mange ganger større enn den menneskeskapte og det er i seg selv et tankekors.
Men nå må du pitle deg ut på kjøkkenet. Brosmenattmat hadde smakt.
Den naturlige oljeforurensingen er mange ganger større enn den menneskeskapte og det er i seg selv et tankekors.
Men nå må du pitle deg ut på kjøkkenet. Brosmenattmat hadde smakt.

Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.
Cracket olje, rød olje, brun olje, syntetisk olje, halvsyntetisk olje, mineralolje osv.
Spørsmålet er da: hvilken type olje skal Xj'n ha? (Må vist etterfylle noen dråper)
Geir
Spørsmålet er da: hvilken type olje skal Xj'n ha? (Må vist etterfylle noen dråper)
Geir
Er ikke så flink, men veldig ivrig!
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.
Såpass ny sykkel er det vel greit med syntetolje..kan nok bruke hva du vil av MC olje-10-40w opp til20-50w og allt i mellom....alt på markedet holder spec greit bare det er for MC pga våtklutch...
selv bruker jeg biltema syntetolja og den funker greit på klutchen og på oljeforbruk.
selv bruker jeg biltema syntetolja og den funker greit på klutchen og på oljeforbruk.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Geso's Yamaha XJ900 Diversion.
En av de tingene man skal være oppmerksom på når det gjelder overgang til syntetisk motorolje er at den syntetiske olja renser mye bedre enn "vanlig" olje.
I en motor som har vært brukt noen år på "gammeldags" olje vil det som regel ha samlet seg en god del avleiringer. Disse avleiringene vil løse seg opp og bli med oljestrømmen til oljefilteret når man begynner med en olje som har gode renseegenskaper. Det som i den forbindelse KAN skje, er at disse avleiringene ikke blir tilstrekkelig oppløst, og at de kan tette oljekanaler i motoren på sin vei mot filteret. Og da er man ganske nærme et havari.
Og Pollti: Racingolja fra Silkolene er rød som husholdningssaft når den er ny. Men den er sikkert cracket så det holder. :-
I en motor som har vært brukt noen år på "gammeldags" olje vil det som regel ha samlet seg en god del avleiringer. Disse avleiringene vil løse seg opp og bli med oljestrømmen til oljefilteret når man begynner med en olje som har gode renseegenskaper. Det som i den forbindelse KAN skje, er at disse avleiringene ikke blir tilstrekkelig oppløst, og at de kan tette oljekanaler i motoren på sin vei mot filteret. Og da er man ganske nærme et havari.
Og Pollti: Racingolja fra Silkolene er rød som husholdningssaft når den er ny. Men den er sikkert cracket så det holder. :-
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")