:-) skal sette opp en rund tur med flere gode veier i Vestfold når jeg kommer på veien igjen.Fikk en tur på ca 16 mil idag og dagens redning var et sitteunderlag fra Coop sammenbrettet :-)ojda skrev:Det er noen "gullskatter du sittter på her, så ja. Det er helt klart ønskeligKawagutten skrev:Det er flere fine veier i nærheten f.eks. fra Høyjord forbi Snopa vannet(kalt Snappen) og fra Kvelde forbi Åsrumvannet til Kodal så Løkeveien og Dalenveien til Sem.Kan sikkert finne frem flere hvis det er ønskelig.![]()
Det er såklart ikke noe dårlig alternativ å gjennta suksessen fra Lørdagen,
med en flott fellestur på noen av disse smykkeveiene :-)å Men først
får du få kroppen på skinner igjenPrompeputer lånes selvfølgelig
ut ved behov
RuneMC's blogg
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: RuneMC's blogg - turer og foto...
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: RuneMC's blogg - fra runde rundt Tinnsjøen 21 april
Mandag 21.ste april også kjent som 2.dre Påskedag var det igjen flott vær og tenkte jeg selv måtte ta en tur rundt Tinnsjøen for å nyte synet av snøkledde fjell i kontrast med det vårgrønne lavlandet.
Ruten ble Røyken - Kongsberg (via gml-veien, minst mulig E134) - Jondalen - Gransherad - Rjukan - og så ned 364 langs østsiden av Tinnsjøen før repetisjon av Jondalen og deretter Lampeland - Bingen - Åmot - Vikersund - Sylling og hjem.
Lite biler på vei oppover så Jondalen var en nytelse. Tok kun igjen en bil akkurat idet svingene sluttet. Gransherad var enda bedre og igjen lite trafikk bortsett fra et par biler imot som kuttet svinger
og en jeg tok igjen på slutten. Ellers lite trafikk i min retning.
På vei innover mot Rjukan passerer man fergen Ammonia, som jeg vurderte om jeg skulle stoppe for å ta bilde av, men der var det laserkontroll (for de som kom kjørende fra Rjukan), så bare fortsatte mot Rjukan.
Gaustatoppen spesielt flott nå med snø i kontrast mot lavlandet

Litt Påsketrafikk imot

Veien over til Tuddal var skiltet stengt, men bommen er etter avkjøringen til Gaustablikk Høyfjellshotell - hvilket vil si at en kommer et godt stykke opp innunder Gaustatoppen.

Nord og ned mot Rjukan

Litt zoom...

Og videre opp går det... Vanligvis stopper jeg motoren i oppoverbakke, men det hener jag lar den gå på tomgang med ett ben i bakken og andre på bakbremsen mens jeg tar bilde... det siste krever mest balanse :-)

Da jeg vel kom opp til bommen, så var den faktisk åpen. Åpen for at skiturister skal kunne kjøre til parkering 3km innover og stenges kl 17:00 stod det på et skilt.
Vel, jeg var jo ikke skiturist men visste at det var en fin utsiktsplass litt ovenfor...

Selve Gaustatoppen

Det var delvis is i kjørebanen nedover, pluss at å kjøre et par km lenger gir egentlig ikke noe bedre motiv, så fant at det var like greit å snu her.


Her har jeg kommet ned i lavlandet igjen og er på vei mot nordenden av Tinnsjøen. Her var det fantastisk lite trafikk


Videre mot Austbygdi, retning østover.

Retning sydover

Det var litt snøkledde fjell å se på veien sydover langs Tinnsjøen også. Veien var forøvrig som den pleier... ikke de store telehivene, men småhumpete.

Tok også av på en hyttevei rett ved et vann og tok en pause i vannkanten med topp utsikt

Det var faktisk endel Påsketrafikk på vei sydover så det så mørkt ut for Jondalen svingene med lang rekke av biler foran, som ikke akkurat var noen "Speedy Gonzales" kjørere i svingene. Men bak meg var det ingen biler i speilet, så brukte da et triks som er greit å bruke når det er litt trafikk, men allikevel endel lengre luker. Trikset er å stoppe opp og følge med i speilet. Er du heldig kan det gå en 20-30 sek eller kanskje et minutt - og mer er det ikke som trengs før du kan kjøre med fin flyt i ganske mange svinger før du tar igjen bilene foran. Det klaffet bra denne gangen - tipper en 40 sek før jeg så biler komme og da var Jondalen ledig foran meg, og tok ikke igjen bilene foran før de nærmet seg veikrysset til Rv40. Jeg tok da selvfølgelig nordover mot Lampeland for å unngå Påsketrafikken som hovedsaklig kjørte mot Kongsberg.
Ble en liten hendelse ved Grettefoss bru da bilen foran bremset litt sent for trafikk fra den smale broen. Jeg stoppet et stykke bak bilen, men måtte bruke hornet da den så ut til å være vel ivrig med å rygge bakover. Det er vel en sånn "klassiker" der det fort kan være at den som rygger glemmer at det er noen bak...
Uansett fine forhold videre fra Lampeland til Lyngdal og så et stykke dårlig asfalt med mye sand fra Lyngdal til Litmovatnet der siste bilde ble tatt
Rasteplassen var ledig, så der ble det en fin paulse.

Bingen området har litt sand noen steder fortsatt mens Vikersund til Sylling er fin asfalt hele veien.
Alt i alt en flott dagstur
Ruten ble Røyken - Kongsberg (via gml-veien, minst mulig E134) - Jondalen - Gransherad - Rjukan - og så ned 364 langs østsiden av Tinnsjøen før repetisjon av Jondalen og deretter Lampeland - Bingen - Åmot - Vikersund - Sylling og hjem.
Lite biler på vei oppover så Jondalen var en nytelse. Tok kun igjen en bil akkurat idet svingene sluttet. Gransherad var enda bedre og igjen lite trafikk bortsett fra et par biler imot som kuttet svinger

På vei innover mot Rjukan passerer man fergen Ammonia, som jeg vurderte om jeg skulle stoppe for å ta bilde av, men der var det laserkontroll (for de som kom kjørende fra Rjukan), så bare fortsatte mot Rjukan.
Gaustatoppen spesielt flott nå med snø i kontrast mot lavlandet

Litt Påsketrafikk imot

Veien over til Tuddal var skiltet stengt, men bommen er etter avkjøringen til Gaustablikk Høyfjellshotell - hvilket vil si at en kommer et godt stykke opp innunder Gaustatoppen.

Nord og ned mot Rjukan

Litt zoom...

Og videre opp går det... Vanligvis stopper jeg motoren i oppoverbakke, men det hener jag lar den gå på tomgang med ett ben i bakken og andre på bakbremsen mens jeg tar bilde... det siste krever mest balanse :-)

Da jeg vel kom opp til bommen, så var den faktisk åpen. Åpen for at skiturister skal kunne kjøre til parkering 3km innover og stenges kl 17:00 stod det på et skilt.
Vel, jeg var jo ikke skiturist men visste at det var en fin utsiktsplass litt ovenfor...

Selve Gaustatoppen

Det var delvis is i kjørebanen nedover, pluss at å kjøre et par km lenger gir egentlig ikke noe bedre motiv, så fant at det var like greit å snu her.


Her har jeg kommet ned i lavlandet igjen og er på vei mot nordenden av Tinnsjøen. Her var det fantastisk lite trafikk



Videre mot Austbygdi, retning østover.

Retning sydover

Det var litt snøkledde fjell å se på veien sydover langs Tinnsjøen også. Veien var forøvrig som den pleier... ikke de store telehivene, men småhumpete.

Tok også av på en hyttevei rett ved et vann og tok en pause i vannkanten med topp utsikt

Det var faktisk endel Påsketrafikk på vei sydover så det så mørkt ut for Jondalen svingene med lang rekke av biler foran, som ikke akkurat var noen "Speedy Gonzales" kjørere i svingene. Men bak meg var det ingen biler i speilet, så brukte da et triks som er greit å bruke når det er litt trafikk, men allikevel endel lengre luker. Trikset er å stoppe opp og følge med i speilet. Er du heldig kan det gå en 20-30 sek eller kanskje et minutt - og mer er det ikke som trengs før du kan kjøre med fin flyt i ganske mange svinger før du tar igjen bilene foran. Det klaffet bra denne gangen - tipper en 40 sek før jeg så biler komme og da var Jondalen ledig foran meg, og tok ikke igjen bilene foran før de nærmet seg veikrysset til Rv40. Jeg tok da selvfølgelig nordover mot Lampeland for å unngå Påsketrafikken som hovedsaklig kjørte mot Kongsberg.
Ble en liten hendelse ved Grettefoss bru da bilen foran bremset litt sent for trafikk fra den smale broen. Jeg stoppet et stykke bak bilen, men måtte bruke hornet da den så ut til å være vel ivrig med å rygge bakover. Det er vel en sånn "klassiker" der det fort kan være at den som rygger glemmer at det er noen bak...
Uansett fine forhold videre fra Lampeland til Lyngdal og så et stykke dårlig asfalt med mye sand fra Lyngdal til Litmovatnet der siste bilde ble tatt
Rasteplassen var ledig, så der ble det en fin paulse.

Bingen området har litt sand noen steder fortsatt mens Vikersund til Sylling er fin asfalt hele veien.
Alt i alt en flott dagstur

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: RuneMC's blogg - 1.ste mai tur
Da ble det tid til en 1ste mai tur mellom frokost og middag i år også
Noe kjølig idag, ca 6C ved start, men to par longs, superunder-overdel og ulljakke med vindtett fór under kjøreklærne var akkurat resepten som skulle til idag. Hadde det godt og varmt hele turen.
Målet i år som i fjor er en mikroskopisk runde (sammenlignet med Mjøsa rundt) rundt Ullsjøen, som ligger på en høyde ovenfor Dokka. Vest-Torpa heter visst området.
Men det er like mye veien som er målet, dvs opp og ned vestsiden av Randsfjorden og østsiden av Tyrifjorden før det.
Veien fra Sylling til Skaret var som alltid fin og med mindre trafikk enn vanlig. Virket ikke som om syklistene helt hadde våknet når jeg kjørte der i 11-tiden - så det var flott
Ved Skaret - overlooking the Tyrifjord...

Jeg kjørte også nedom Nes i Hole for å kjøre forbi Utøya. Synes det passer med en liten stopp her også. Jeg har ikke noen berørte i familien selv, men føler med de som har... På mange måter synes jeg denne plassen der tilfeldig tilreisende fra innland og utland kommer og hvor noen legger igjen småting eller skriver en hilsen, er et bedre minnemerke enn det offisielle som er planlagt.
Noen ganger er det enkle det beste...


Videre til Jevnaker og oppover veien langs vestsiden av Randsfjorden. Ble noe skeptisk til olje på veien første stykket nordover fra Jevnaker. Her hadde det blitt sprøytet olje på alle sideveier med grus, men virket ikke som om oljesprøytingen hadde blitt skrudd helt av når den var nedom hovedveien... nuhvel... det gikk greit.
Vestsiden av Randsfjorden er litt humpete ja, en vei som røsker tak i deg og lar demperne jobbe for føden. Dette må være en topp testbane for adventure sykler tenkte jeg - for her må delene være skrudd godt sammen.
Om en foretrekker den flotte nye veien på østsiden eller den humpete på vestsiden blir alt ettersom hva en er ute etter. Liker du å duve ned en stille elv ? Eller ønsker du veiens svar på "Whitewater rafting"
Ønsker du det siste, å kontinuerlig lese veiens sprekker, humper og dumper mens du kjører aktivt - ja, så er egentlig veien på vestsiden av Randsfjorden midt i blinken
Veien har ganske lik kvalitet med den som går på østsiden av Tinnsjø konkluderte jeg etterhvert med - men bonus er svært lite biltrafikk. Jeg passerte 4 biler og en mopedbil - men den siste teller vel ikke
Jeg passerte også en GS med passasjer og gule skilt (muligens nederlandsk?), og en cruiser. Mer trafikk var det ikke på de drøye 8 milene til Dokka.
En liten fotostopp ved Bjoneroa tok jeg meg tid til (NB! det er subbus ned mot ferga, sakte fart anbefalt om du svinger ned her).

Det var sterke vårfarger i kontrast med norske flagg i bebyggelsene jeg passerte - vakkert!
Da jeg passerte skiltet til Nordre Land var det merkbart kjøligere. Montro om værskiller har hatt noe å si historisk for hvordan grensene mellom forskjelige områder har oppstått historisk? Mye en kan tenke over sånn på MC-setet.
Opp mot Vest-Torpa var det noen få steder litt sand i veien, så anbefales å kjøre moderat til du vet hvor...
Kort fotostopp

Det var rikelig snø deroppe ennå

Vest-Torpa runden på vei mot Ullsjøen

Ullsjøen i all sin prakt, fortsatt islagt

Utsikt fra pisssepause

Så et siste bilde fra kaffe-og-medbragt-niste-pause langs Randsfjorden. Ble noe mer skyer på turen tilbake, men ikke en dråpe regn. Og nærmere Tyrifjorden og sydover var det igjen bare sol.

Det ble 39 mil tilsammen - og en flott 1.ste mai tur

Noe kjølig idag, ca 6C ved start, men to par longs, superunder-overdel og ulljakke med vindtett fór under kjøreklærne var akkurat resepten som skulle til idag. Hadde det godt og varmt hele turen.
Målet i år som i fjor er en mikroskopisk runde (sammenlignet med Mjøsa rundt) rundt Ullsjøen, som ligger på en høyde ovenfor Dokka. Vest-Torpa heter visst området.
Men det er like mye veien som er målet, dvs opp og ned vestsiden av Randsfjorden og østsiden av Tyrifjorden før det.
Veien fra Sylling til Skaret var som alltid fin og med mindre trafikk enn vanlig. Virket ikke som om syklistene helt hadde våknet når jeg kjørte der i 11-tiden - så det var flott

Ved Skaret - overlooking the Tyrifjord...

Jeg kjørte også nedom Nes i Hole for å kjøre forbi Utøya. Synes det passer med en liten stopp her også. Jeg har ikke noen berørte i familien selv, men føler med de som har... På mange måter synes jeg denne plassen der tilfeldig tilreisende fra innland og utland kommer og hvor noen legger igjen småting eller skriver en hilsen, er et bedre minnemerke enn det offisielle som er planlagt.
Noen ganger er det enkle det beste...


Videre til Jevnaker og oppover veien langs vestsiden av Randsfjorden. Ble noe skeptisk til olje på veien første stykket nordover fra Jevnaker. Her hadde det blitt sprøytet olje på alle sideveier med grus, men virket ikke som om oljesprøytingen hadde blitt skrudd helt av når den var nedom hovedveien... nuhvel... det gikk greit.
Vestsiden av Randsfjorden er litt humpete ja, en vei som røsker tak i deg og lar demperne jobbe for føden. Dette må være en topp testbane for adventure sykler tenkte jeg - for her må delene være skrudd godt sammen.

Om en foretrekker den flotte nye veien på østsiden eller den humpete på vestsiden blir alt ettersom hva en er ute etter. Liker du å duve ned en stille elv ? Eller ønsker du veiens svar på "Whitewater rafting"
Ønsker du det siste, å kontinuerlig lese veiens sprekker, humper og dumper mens du kjører aktivt - ja, så er egentlig veien på vestsiden av Randsfjorden midt i blinken

Veien har ganske lik kvalitet med den som går på østsiden av Tinnsjø konkluderte jeg etterhvert med - men bonus er svært lite biltrafikk. Jeg passerte 4 biler og en mopedbil - men den siste teller vel ikke

En liten fotostopp ved Bjoneroa tok jeg meg tid til (NB! det er subbus ned mot ferga, sakte fart anbefalt om du svinger ned her).

Det var sterke vårfarger i kontrast med norske flagg i bebyggelsene jeg passerte - vakkert!
Da jeg passerte skiltet til Nordre Land var det merkbart kjøligere. Montro om værskiller har hatt noe å si historisk for hvordan grensene mellom forskjelige områder har oppstått historisk? Mye en kan tenke over sånn på MC-setet.
Opp mot Vest-Torpa var det noen få steder litt sand i veien, så anbefales å kjøre moderat til du vet hvor...
Kort fotostopp

Det var rikelig snø deroppe ennå

Vest-Torpa runden på vei mot Ullsjøen

Ullsjøen i all sin prakt, fortsatt islagt

Utsikt fra pisssepause


Så et siste bilde fra kaffe-og-medbragt-niste-pause langs Randsfjorden. Ble noe mer skyer på turen tilbake, men ikke en dråpe regn. Og nærmere Tyrifjorden og sydover var det igjen bare sol.

Det ble 39 mil tilsammen - og en flott 1.ste mai tur

Sist redigert av RuneMC den 03 mai 2014, 17:36, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: RuneMC's blogg - mekke-innkjøp...
Jeg oppdaget igår at begge forgaflene hadde fått en liten inkontinens etter asfaltens svar på kulekjøring oppover vestsiden av Randsfjorden
MEN, ville ikke vært foruten turen - synes sånn vei er rett og slett gøy!
Har derfor brukt dagen til handling av simringer og gaffelolje på MCOslo. Jammen hadde dem ikke mini-refleksvesten også, så fikk kjøpt den i samme slengen (sjekket med Plassen MC på Liertoppen igår men de regnet ikke med å få inn før ca 12-15 mai). Når jeg først tok turen så kjøpte jeg likegodt kjede/drevsett samtidig, så det ble et par lapper tilsammen.
Senere var jeg også innom Biltema for litt bremesvæske for å bytte på bakbremsen og kjølevæske som også er på tide ...og litt alu-pasta for å se om det hjelper på ulende bremser i lav fart... og sist men ikke minst en depotstøtte foran for styrekrone, så jeg får tatt av framgaflene. Litt lav fant jeg ut, men kan vel løses med noen planker under på hver side.
Fant når jeg kom hjem et lurt tips på Stromtrooper forumet om at simringer kan begynne å lekke pga avleiringer/sand/skitt osv, så et tips er å ta av støvtetningen og skyve denne opp langs gaffelbenet og bruke et stykke tynn plast til å dytte ned mellom simringen og gaffelen, og dra denne litt rundt. Har man liggende f.eks. 35mm negativ-remser (fra gammeldagse fotoapparat/framkalling) så er dette midt i blinken. Ser faktisk ut som om det hjalp - det gir litt ekstra tid til f.eks. å få tatt det på verksted. Er litt i tenkeboksen om jeg skal prøve meg på gaflene selv eller ei.
Kjede og drevsett har jeg dog tenkt å ta selv. Det var klipslås ser jeg som følger med, så da er det straks mer forståelig at verkstedet brukte dette sist gang jeg fikk byttet (de bestilte opp og fikk sannsynligvis nøyaktig samme som jeg kjøpte). Alternativt bestille opp "master link" av klinke typen...
Luftfilter har jeg liggende så spørs om jeg skal bytte det også - relativt kronglete på V-Stromen, hvor kåpedeler må av, tank må av osv.... mulig jeg kjøper inn tennplugger for å ta i samme slengen siden det er gunstig å ta når tanken først er av...

MEN, ville ikke vært foruten turen - synes sånn vei er rett og slett gøy!

Har derfor brukt dagen til handling av simringer og gaffelolje på MCOslo. Jammen hadde dem ikke mini-refleksvesten også, så fikk kjøpt den i samme slengen (sjekket med Plassen MC på Liertoppen igår men de regnet ikke med å få inn før ca 12-15 mai). Når jeg først tok turen så kjøpte jeg likegodt kjede/drevsett samtidig, så det ble et par lapper tilsammen.
Senere var jeg også innom Biltema for litt bremesvæske for å bytte på bakbremsen og kjølevæske som også er på tide ...og litt alu-pasta for å se om det hjelper på ulende bremser i lav fart... og sist men ikke minst en depotstøtte foran for styrekrone, så jeg får tatt av framgaflene. Litt lav fant jeg ut, men kan vel løses med noen planker under på hver side.
Fant når jeg kom hjem et lurt tips på Stromtrooper forumet om at simringer kan begynne å lekke pga avleiringer/sand/skitt osv, så et tips er å ta av støvtetningen og skyve denne opp langs gaffelbenet og bruke et stykke tynn plast til å dytte ned mellom simringen og gaffelen, og dra denne litt rundt. Har man liggende f.eks. 35mm negativ-remser (fra gammeldagse fotoapparat/framkalling) så er dette midt i blinken. Ser faktisk ut som om det hjalp - det gir litt ekstra tid til f.eks. å få tatt det på verksted. Er litt i tenkeboksen om jeg skal prøve meg på gaflene selv eller ei.
Kjede og drevsett har jeg dog tenkt å ta selv. Det var klipslås ser jeg som følger med, så da er det straks mer forståelig at verkstedet brukte dette sist gang jeg fikk byttet (de bestilte opp og fikk sannsynligvis nøyaktig samme som jeg kjøpte). Alternativt bestille opp "master link" av klinke typen...

Luftfilter har jeg liggende så spørs om jeg skal bytte det også - relativt kronglete på V-Stromen, hvor kåpedeler må av, tank må av osv.... mulig jeg kjøper inn tennplugger for å ta i samme slengen siden det er gunstig å ta når tanken først er av...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: RuneMC's blogg - mekke-innkjøp...
Har nett vert igjennom samme tenke prosessen selv med ene gaffel benet, Jeg ble tipset om å bruke ett tynt føleblad opp mellom dust/ringene, men dessverre så hjelper det lite når inkontinensen er komet på det nivået som min sykkel er. Ellers så anbefaler alle jeg har snakket med om å skifte dust ringer samtidig som du først har av gaflene.RuneMC skrev:Jeg oppdaget igår at begge forgaflene hadde fått en liten inkontinens etter asfaltens svar på kulekjøring oppover vestsiden av Randsfjorden![]()
MEN, ville ikke vært foruten turen - synes sånn vei er rett og slett gøy!![]()
Har derfor brukt dagen til handling av simringer og gaffelolje på MCOslo. Jammen hadde dem ikke mini-refleksvesten også, så fikk kjøpt den i samme slengen (sjekket med Plassen MC på Liertoppen igår men de regnet ikke med å få inn før ca 12-15 mai). Når jeg først tok turen så kjøpte jeg likegodt kjede/drevsett samtidig, så det ble et par lapper tilsammen.
Senere var jeg også innom Biltema for litt bremesvæske for å bytte på bakbremsen og kjølevæske som også er på tide ...og litt alu-pasta for å se om det hjelper på ulende bremser i lav fart... og sist men ikke minst en depotstøtte foran for styrekrone, så jeg får tatt av framgaflene. Litt lav fant jeg ut, men kan vel løses med noen planker under på hver side.
Fant når jeg kom hjem et lurt tips på Stromtrooper forumet om at simringer kan begynne å lekke pga avleiringer/sand/skitt osv, så et tips er å ta av støvtetningen og skyve denne opp langs gaffelbenet og bruke et stykke tynn plast til å dytte ned mellom simringen og gaffelen, og dra denne litt rundt. Har man liggende f.eks. 35mm negativ-remser (fra gammeldagse fotoapparat/framkalling) så er dette midt i blinken. Ser faktisk ut som om det hjalp - det gir litt ekstra tid til f.eks. å få tatt det på verksted. Er litt i tenkeboksen om jeg skal prøve meg på gaflene selv eller ei.
Kjede og drevsett har jeg dog tenkt å ta selv. Det var klipslås ser jeg som følger med, så da er det straks mer forståelig at verkstedet brukte dette sist gang jeg fikk byttet (de bestilte opp og fikk sannsynligvis nøyaktig samme som jeg kjøpte). Alternativt bestille opp "master link" av klinke typen...![]()
Luftfilter har jeg liggende så spørs om jeg skal bytte det også - relativt kronglete på V-Stromen, hvor kåpedeler må av, tank må av osv.... mulig jeg kjøper inn tennplugger for å ta i samme slengen siden det er gunstig å ta når tanken først er av...
Jeg vurderte også en stund om jeg skulle ta jobben selv, men etterhvert som tiden går og økningen i gråe hår stiger, så blir jeg også mer og mer skeptisk til å sette i gang med noe jeg ikke har greie på :-). Så nå har jeg time hos verksted dagen etter at jeg kommer hjem fra sjøen 9 Mai. Og da er både jeg og sykkelen klare for sesongen :-)
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: RuneMC's blogg - mekke-innkjøp...
Når jobben først skal gjøres så anbefaler jeg å montere gummibelger på gaffelbeina. Det forebygger inkontinens på en ypperlig måte, og ser faktisk veldig bra ut på en V-Strom. Jeg monterte det på min da jeg byttet gaffelfjærer. Null møkk kommer inn på gaffelbeina med den løsningen... Sjekk de vanlige V-Strom forumene for dimensjoner/delenummer.
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Re: RuneMC's blogg - mekke-innkjøp...
Jepp, mulig jeg tar den enkle utveien og får gaflene tatt hos verksted. Har også lest at det kan være gunstig å skifte glideforinger samtidig - og det har jeg heller ikke kjøpt ennå...
Uansett ikke den store investeringen foreløpig, simringer var 100,- og kan jo være greit å ha liggende...
Tenker at hvis jeg tar kjede/drev pluss det som er greit å gjøre selv så blir ihvertfall verkstedregningen redusert endel... men det er nok på tide med en kontroll av ventiler og slikt også og det overlater jeg uansett til verksted som har nødvendig erfaring - den har jo plutselig passert 72 000 km
Uansett ikke den store investeringen foreløpig, simringer var 100,- og kan jo være greit å ha liggende...
Tenker at hvis jeg tar kjede/drev pluss det som er greit å gjøre selv så blir ihvertfall verkstedregningen redusert endel... men det er nok på tide med en kontroll av ventiler og slikt også og det overlater jeg uansett til verksted som har nødvendig erfaring - den har jo plutselig passert 72 000 km

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 866
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
- Bosted: Vestfold
Re: RuneMC's blogg - fra runde rundt Tinnsjøen 21 april
RuneMC skrev:Mandag 21.ste april også kjent som 2.dre Påskedag var det igjen flott vær og tenkte jeg selv måtte ta en tur rundt Tinnsjøen for å nyte synet av snøkledde fjell i kontrast med det vårgrønne lavlandet.
Ruten ble Røyken - Kongsberg (via gml-veien, minst mulig E134) - Jondalen - Gransherad - Rjukan - og så ned 364 langs østsiden av Tinnsjøen før repetisjon av Jondalen og deretter Lampeland - Bingen - Åmot - Vikersund - Sylling og hjem.
Lite biler på vei oppover så Jondalen var en nytelse. Tok kun igjen en bil akkurat idet svingene sluttet. Gransherad var enda bedre og igjen lite trafikk bortsett fra et par biler imot som kuttet svingerog en jeg tok igjen på slutten. Ellers lite trafikk i min retning.
På vei innover mot Rjukan passerer man fergen Ammonia, som jeg vurderte om jeg skulle stoppe for å ta bilde av, men der var det laserkontroll (for de som kom kjørende fra Rjukan), så bare fortsatte mot Rjukan.
Gaustatoppen spesielt flott nå med snø i kontrast mot lavlandet
Litt Påsketrafikk imot
Ja det er flott å se opp mot Gaustatoppen.. Var på samme vei dager etter deg og tok dette bildet uavhengig av deg..
Veien over til Tuddal var skiltet stengt, men bommen er etter avkjøringen til Gaustablikk Høyfjellshotell - hvilket vil si at en kommer et godt stykke opp innunder Gaustatoppen.
Nord og ned mot Rjukan
Litt zoom...
Og videre opp går det... Vanligvis stopper jeg motoren i oppoverbakke, men det hener jag lar den gå på tomgang med ett ben i bakken og andre på bakbremsen mens jeg tar bilde... det siste krever mest balanse :-)
Da jeg vel kom opp til bommen, så var den faktisk åpen. Åpen for at skiturister skal kunne kjøre til parkering 3km innover og stenges kl 17:00 stod det på et skilt.
Vel, jeg var jo ikke skiturist men visste at det var en fin utsiktsplass litt ovenfor...
Selve Gaustatoppen
Det var delvis is i kjørebanen nedover, pluss at å kjøre et par km lenger gir egentlig ikke noe bedre motiv, så fant at det var like greit å snu her.
Her har jeg kommet ned i lavlandet igjen og er på vei mot nordenden av Tinnsjøen. Her var det fantastisk lite trafikk![]()
Videre mot Austbygdi, retning østover.
Retning sydover
Det var litt snøkledde fjell å se på veien sydover langs Tinnsjøen også. Veien var forøvrig som den pleier... ikke de store telehivene, men småhumpete.
Tok også av på en hyttevei rett ved et vann og tok en pause i vannkanten med topp utsikt
Det var faktisk endel Påsketrafikk på vei sydover så det så mørkt ut for Jondalen svingene med lang rekke av biler foran, som ikke akkurat var noen "Speedy Gonzales" kjørere i svingene. Men bak meg var det ingen biler i speilet, så brukte da et triks som er greit å bruke når det er litt trafikk, men allikevel endel lengre luker. Trikset er å stoppe opp og følge med i speilet. Er du heldig kan det gå en 20-30 sek eller kanskje et minutt - og mer er det ikke som trengs før du kan kjøre med fin flyt i ganske mange svinger før du tar igjen bilene foran. Det klaffet bra denne gangen - tipper en 40 sek før jeg så biler komme og da var Jondalen ledig foran meg, og tok ikke igjen bilene foran før de nærmet seg veikrysset til Rv40. Jeg tok da selvfølgelig nordover mot Lampeland for å unngå Påsketrafikken som hovedsaklig kjørte mot Kongsberg.
Ble en liten hendelse ved Grettefoss bru da bilen foran bremset litt sent for trafikk fra den smale broen. Jeg stoppet et stykke bak bilen, men måtte bruke hornet da den så ut til å være vel ivrig med å rygge bakover. Det er vel en sånn "klassiker" der det fort kan være at den som rygger glemmer at det er noen bak...
Uansett fine forhold videre fra Lampeland til Lyngdal og så et stykke dårlig asfalt med mye sand fra Lyngdal til Litmovatnet der siste bilde ble tatt
Rasteplassen var ledig, så der ble det en fin paulse.
Bingen området har litt sand noen steder fortsatt mens Vikersund til Sylling er fin asfalt hele veien.
Alt i alt en flott dagstur
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: RuneMC's blogg - mekke-innkjøp...
Mulig noen har nevnt det før, du e en faens god fotograf.
Det er en sånn fin rolig stemning i de fleste av bildene du har lagt ut.
Få flere av dem :[-o<
Det er en sånn fin rolig stemning i de fleste av bildene du har lagt ut.
Få flere av dem :[-o<
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: RuneMC's blogg - tid for mekking...
@Jompa - takk, takk
Søndagen gikk med til luftfilterskifte. Dvs en liten tur til Tofte og tilbake for å minske innholdet i bensintanken først, siden den må av for å komme til luftfilterboksen.
Sydover fra Tofte. Selv om det var sol, var det ganske kjølig, så ingen strandløver eller sylfider å se ennå.

Østover mot Tofte brygge

Hjem og skru av det meste av kåpedeler for å få fjernet bensintanken, for å få komme til luftfilterboksen under...
MC'en avkledd og nesten naken...

Joda litt diverse "bugs" og skitt var det, men ikke fullt så ille som jeg hadde trodd

Det gikk med noen timer til dette i rolig tempo.
Ellers kjørte jeg MC'n til/fra jobb igår og den gode nyheten er at rådet om å føre tynn plastbit mellom gaffelben og simring ser ut til å funke godt - det ser tett ut, tross den vanlige porsjonen huller og humper i veien.
Mindre bra var det at rykkete gange - føles som det er en liten kenguru inni motoren
- vedvarer tross nytt luftfilter.
Forsøkte å bestille time hos to verksted igår. Fikk svar fra ene idag om tid først i tidlig juni pga stor pågang og det andre som tilogmed reklamerte med "ledig kapasitet" har ikke svart ennå. (Men nå var riktignok det om "ledig kapasitet" på samme side som de reklamerte for vinterlagring, så kan hende det bare er nettsiden som ikke er oppdatert ennå...)
Jammen godt EU-kontroll for MC ble utsatt til 2022, ville jo fort ført til 2-3 mnd ventetid for nødvendig service. Den har nok ikke byråkratene i EU tenkt særlig godt igjennom. Det vil jo fort virke mot sin hensikt ved at MC'er som trenger nødvendig service ikke får dette innen rimelig tid. (Medmindre det skjer noe dramatisk med kapastiteten til norske MC verksted).
Har ellers saumfart forum ang mine symptomer, og det kan i beste fall være tennplugger men ellers kan det være diverse elektrisk. Kan også tenkes å være lekkasje i en eller annen vakuumslange eller throttle posisjons sensor. Men utifra at den tilsynes går greit på tomgang og heller ikke stopper opp, virker det mest sannsynlig med noe elektrisk utifra det jeg har lest til nå (tennplugger, tennpluggledninger, coil, stator). Ingen feilmeldinger som ligger i ECU'en heller (fås fram i display sånn
Får ta en ting om gangen og starte med tennpluggene tenker jeg. En må selvfølgelig av med div kåpedeler og bensintanken for det også...
og en av pluggene sitter i tillegg svært trangt bak radiatoren. Merker at jeg blir lysten på en mer servicevennlig MC - en sånn der tennpluggene sitter på "utstikkende deler"
Men aller først må jeg få kjøpt inn et par tennplugger til. (Kjøpte inn to ifjor, men da var jeg ikke obs på at det er 2 tennplugger pr sylinder f.o.m. '07 modellen)
Og en ting til har jeg merket meg i de gode videoene om service på V-Stromen, de fleste bruker engangs latex hansker, så kjøpte en pakning med det idag også. Har gått hardt utover jif-flaska uten at hendene har blitt helt rene, så sånne hansker er nok lurt hvis en skal skru endel uten å måtte bruke mye tid på å skrubbe hendene etterpå.

Søndagen gikk med til luftfilterskifte. Dvs en liten tur til Tofte og tilbake for å minske innholdet i bensintanken først, siden den må av for å komme til luftfilterboksen.
Sydover fra Tofte. Selv om det var sol, var det ganske kjølig, så ingen strandløver eller sylfider å se ennå.

Østover mot Tofte brygge

Hjem og skru av det meste av kåpedeler for å få fjernet bensintanken, for å få komme til luftfilterboksen under...
MC'en avkledd og nesten naken...
Joda litt diverse "bugs" og skitt var det, men ikke fullt så ille som jeg hadde trodd
Det gikk med noen timer til dette i rolig tempo.
Ellers kjørte jeg MC'n til/fra jobb igår og den gode nyheten er at rådet om å føre tynn plastbit mellom gaffelben og simring ser ut til å funke godt - det ser tett ut, tross den vanlige porsjonen huller og humper i veien.
Mindre bra var det at rykkete gange - føles som det er en liten kenguru inni motoren

Forsøkte å bestille time hos to verksted igår. Fikk svar fra ene idag om tid først i tidlig juni pga stor pågang og det andre som tilogmed reklamerte med "ledig kapasitet" har ikke svart ennå. (Men nå var riktignok det om "ledig kapasitet" på samme side som de reklamerte for vinterlagring, så kan hende det bare er nettsiden som ikke er oppdatert ennå...)
Jammen godt EU-kontroll for MC ble utsatt til 2022, ville jo fort ført til 2-3 mnd ventetid for nødvendig service. Den har nok ikke byråkratene i EU tenkt særlig godt igjennom. Det vil jo fort virke mot sin hensikt ved at MC'er som trenger nødvendig service ikke får dette innen rimelig tid. (Medmindre det skjer noe dramatisk med kapastiteten til norske MC verksted).
Har ellers saumfart forum ang mine symptomer, og det kan i beste fall være tennplugger men ellers kan det være diverse elektrisk. Kan også tenkes å være lekkasje i en eller annen vakuumslange eller throttle posisjons sensor. Men utifra at den tilsynes går greit på tomgang og heller ikke stopper opp, virker det mest sannsynlig med noe elektrisk utifra det jeg har lest til nå (tennplugger, tennpluggledninger, coil, stator). Ingen feilmeldinger som ligger i ECU'en heller (fås fram i display sånn
Får ta en ting om gangen og starte med tennpluggene tenker jeg. En må selvfølgelig av med div kåpedeler og bensintanken for det også...


Og en ting til har jeg merket meg i de gode videoene om service på V-Stromen, de fleste bruker engangs latex hansker, så kjøpte en pakning med det idag også. Har gått hardt utover jif-flaska uten at hendene har blitt helt rene, så sånne hansker er nok lurt hvis en skal skru endel uten å måtte bruke mye tid på å skrubbe hendene etterpå.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: RuneMC's blogg - tid for mekking...
Høres ut som usynkroniserte spjeldhus (throttle bodies...).RuneMC skrev:
Mindre bra var det at rykkete gange - føles som det er en liten kenguru inni motoren- vedvarer tross nytt luftfilter.
Men du har vel ikke kommet bort noen justeringsskruer når du løfta tanken?
Eller nappet av en vakuumslange et eller annet sted...?
Apropos tennplugger: tar sånn ca. 2 min. pr. sylinder å fjerne disse på Guzzi'en... Da med en liten innlagt pause


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: RuneMC's blogg - tid for mekking...
Neida, har ikke kommet borti noe. Rykkete gange var der før og etter luftfilterskiftet, og før det har den ikke vært demontert siden siste store service i sept 2012, sånn ca for 35K siden
Men skal jo ikke se bort ifra at noe har blitt ristet løst grunnet variabel veistandard
Det er ikke store/voldsomme rykk, men mer at det smålugger spesielt i 3500-5000 området. 4000 -5000 er generelt "sweet spot" for V-Strom'en. Tomgang er fin/stabil. Girer jeg opp et gir så jeg kommer ned på 3000 (og lav belastning) er det mye mindre merkbart. Gir jeg på skikkelig i turtall merkes det at den er litt røff og ikke så jevn som tidligere. Dermed kan det stemme med "misfires" på en tennplugg f.eks.
Men throttle body sync og throttle position sensor justering er forsåvidt sjekkpunkter for service jeg har bestilt. (Bare synd der er 1 mnd ventetid)

Men skal jo ikke se bort ifra at noe har blitt ristet løst grunnet variabel veistandard

Det er ikke store/voldsomme rykk, men mer at det smålugger spesielt i 3500-5000 området. 4000 -5000 er generelt "sweet spot" for V-Strom'en. Tomgang er fin/stabil. Girer jeg opp et gir så jeg kommer ned på 3000 (og lav belastning) er det mye mindre merkbart. Gir jeg på skikkelig i turtall merkes det at den er litt røff og ikke så jevn som tidligere. Dermed kan det stemme med "misfires" på en tennplugg f.eks.
Men throttle body sync og throttle position sensor justering er forsåvidt sjekkpunkter for service jeg har bestilt. (Bare synd der er 1 mnd ventetid)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: RuneMC's blogg - tid for mekking...
Kjører du en tur til Svelvik kan jeg hjelpe deg med TBS'en. Har utstyr og gjorde dette selv da jeg kjørte V-Strom, med god effekt og jevnere gange. Men bytt tennplugger først, og kjøp iridium når du først er i gang. De holder lengre...
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Re: RuneMC's blogg - tid for mekking...
Jepp, først plugger og så får jeg ta det derfra. Begynne med enkleste mulige årsak er alltid lurt.
Ser forresten på youtube at flere har laget sitt eget verktøy (lang slange som går i U-sløyfe, med noe væske i bunnen som viser om det er likt innsug på begge - men krever dog at en er kjapp i reaksjonen hvis det er skikkelig ubalansert siden en ikke vil ha væsken inn i motoren). Men uansett verktøy, det som tar mest tid er jo (igjen) at kåpedeler, bensintank og hele luftfilterboksen må bort først.
Ser forresten på youtube at flere har laget sitt eget verktøy (lang slange som går i U-sløyfe, med noe væske i bunnen som viser om det er likt innsug på begge - men krever dog at en er kjapp i reaksjonen hvis det er skikkelig ubalansert siden en ikke vil ha væsken inn i motoren). Men uansett verktøy, det som tar mest tid er jo (igjen) at kåpedeler, bensintank og hele luftfilterboksen må bort først.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: RuneMC's blogg - tid for mekking...
TBS'en gjør du med å bare heve tanken og ta av litt plast på høyre side. Med litt banning og ei spisstang får du lurt vakuumslanger inn på rett sted.
Mer arbeid med pluggene. Den mest kinkige er faktisk fremfre sylinder. Ta av toppfestet på radiatoren og drop den så langt forover som det får an. Det lar seg akkurat gjøre å snike inn pluggnøkkelen fra sykkelens verktøysett da, men du risikerer å saker radiatorfinnene. Barnearbeider eller kvinnfolk med små hender kan nok gjør jobben enklere. Eller så må du ned med hele radiatoren, og det er noe møkk!
Mer arbeid med pluggene. Den mest kinkige er faktisk fremfre sylinder. Ta av toppfestet på radiatoren og drop den så langt forover som det får an. Det lar seg akkurat gjøre å snike inn pluggnøkkelen fra sykkelens verktøysett da, men du risikerer å saker radiatorfinnene. Barnearbeider eller kvinnfolk med små hender kan nok gjør jobben enklere. Eller så må du ned med hele radiatoren, og det er noe møkk!
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
