MCsidens store samletråd om GPS

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Flanker »

Petterh skrev:Noen som har tips om en app som kan brukes som GPS-navigasjon samtidig som GPS-tracker?

Jeg bruker i dag en app som heter EveryTrail som GPS-tracker, men den slutter å tracke dersom jeg lukker den. Kan derfor ikke kombinere med navigasjonsapp..
Kanskje greit å opplyse om operativsystem på din telefon, så blir svarene mer treffsikre ;-)

Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Petterh »

Flanker skrev:
Petterh skrev:Noen som har tips om en app som kan brukes som GPS-navigasjon samtidig som GPS-tracker?

Jeg bruker i dag en app som heter EveryTrail som GPS-tracker, men den slutter å tracke dersom jeg lukker den. Kan derfor ikke kombinere med navigasjonsapp..
Kanskje greit å opplyse om operativsystem på din telefon, så blir svarene mer treffsikre ;-)
Ja, selvfølgelig :redface
Jeg har iPhone

HOFFA
Innlegg: 32
Registrert: 29 mar 2014, 21:52
Motorsykkelen din: Honda VFR1200x (2013)
Sted: Røros

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av HOFFA »

Hvor stort microSD kort støtter Garmin 660LM? evt. ulemper med å bruke store minnekort (treghet i avlesning etc)?

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Epylypzon »

Vet ikke hva som er maks. Men i min 660 har jeg et 8gb kort som er fylt til randen av mp3 filer. Å den gps en er utrolig treg. Ihvertfall i forhold til de nye 350. Jeg skal få tatt ut minnekortet å oppdatert gps en nå for å se om det blir bedre. Nå spiller jeg all musikk fra Spotify uansett så.

Sendt fra min HTC One
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av katana_king »

kjellv skrev:Jeg har Bagster tankbag, og la ganske enkelt inn min TomTom som jeg bruker i bilen i kartmappa på toppen. Funka helt supert, klarte også å betjene den gjennom den tykke plasten på Bagsteren hvis jeg tok av hansken. Eneste problemet var sola. Det var vanskelig å se GPSen når sola skinte rett på fra enkelte vinkler. Men det var bare å venne seg til å nytte sjangsen når jeg passerte skyggepartier.
Jeg har valgt en liknende løsning. Har IPAD (store versjonen) i gjennomsiktig kartmappe i tankveske. Blir Tesla-swong over navigasjonen. Bruker COPILOT navi app på Ipaden og det må sies å være den beste navigasjonsappen jeg har vært borti. Og slår Tomtom XL mange ganger i brukervennlighet, kan ikke sammenliknes :)

Noen fordeler med Ipad og copilot:

* Et kart er gratis (må betale ca 300 kr for hvert land/område ellers, ikke mye, dersom man ikke kjører i mange land)
* Svært kraftig CPU i IPAD ifrt GPS`er som er ment for BIL/MC. Bruker ca 2-5 sekunder på å kalkulere stor rute (100 + mil)
* Avanserte funksjoner men enkel i bruk.
* TMC tjeneste gratis / inkludert
* Ruteplanlegging tar hensyn til trafikkstatus på veiene
* Du kan legge inn egne hastigheter
* Du kan dra for å endre ruten og lage nytt punkt eller VIA på den måten
* Du kan legge til ubegrenset antall punkter som deldestinasjoner /VIA

Koblet til internett (dersom man har 3G så klart) slik at man kan søke på POI nokså dynamisk. Dersom man søker etter fritekst MC så dukker f.eks MC Oslo opp i Grenseveien 69, og du får en liste med alle steder med MC i firmanavn dersom du søker på det. Eventuelt kan man bruke ordinære søkemetoder som søk etter nærmeste "MC / Bilutsalg" og slike mer standard greier. Det jeg også likte svært godt var at du kan søke etter POI ikke bare rundt der du er som er vanlig på de enkleste GPS`er, men også på valgfri destinasjon, og i tillegg langs oppsatt rute.

Slik kan du sjekke ut om du har mange hoteller eller bensinstasjoner nær den veien du har satt opp (f.eks om jeg velger å kjøre RV45 i Sverige, som er nokså øde).

Jeg bare, som dere kan lese av innlegg, digga appen!


Er superfornøyd så langt!

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Epylypzon »

katana_king skrev:
kjellv skrev:Jeg har Bagster tankbag, og la ganske enkelt inn min TomTom som jeg bruker i bilen i kartmappa på toppen. Funka helt supert, klarte også å betjene den gjennom den tykke plasten på Bagsteren hvis jeg tok av hansken. Eneste problemet var sola. Det var vanskelig å se GPSen når sola skinte rett på fra enkelte vinkler. Men det var bare å venne seg til å nytte sjangsen når jeg passerte skyggepartier.
Jeg har valgt en liknende løsning. Har IPAD (store versjonen) i gjennomsiktig kartmappe i tankveske. Blir Tesla-swong over navigasjonen. Bruker COPILOT navi app på Ipaden og det må sies å være den beste navigasjonsappen jeg har vært borti. Og slår Tomtom XL mange ganger i brukervennlighet, kan ikke sammenliknes :)

Noen fordeler med Ipad og copilot:

* Et kart er gratis (må betale ca 300 kr for hvert land/område ellers, ikke mye, dersom man ikke kjører i mange land)
* Svært kraftig CPU i IPAD ifrt GPS`er som er ment for BIL/MC. Bruker ca 2-5 sekunder på å kalkulere stor rute (100 + mil)
* Avanserte funksjoner men enkel i bruk.
* TMC tjeneste gratis / inkludert
* Ruteplanlegging tar hensyn til trafikkstatus på veiene
* Du kan legge inn egne hastigheter
* Du kan dra for å endre ruten og lage nytt punkt eller VIA på den måten
* Du kan legge til ubegrenset antall punkter som deldestinasjoner /VIA

Koblet til internett (dersom man har 3G så klart) slik at man kan søke på POI nokså dynamisk. Dersom man søker etter fritekst MC så dukker f.eks MC Oslo opp i Grenseveien 69, og du får en liste med alle steder med MC i firmanavn dersom du søker på det. Eventuelt kan man bruke ordinære søkemetoder som søk etter nærmeste "MC / Bilutsalg" og slike mer standard greier. Det jeg også likte svært godt var at du kan søke etter POI ikke bare rundt der du er som er vanlig på de enkleste GPS`er, men også på valgfri destinasjon, og i tillegg langs oppsatt rute.

Slik kan du sjekke ut om du har mange hoteller eller bensinstasjoner nær den veien du har satt opp (f.eks om jeg velger å kjøre RV45 i Sverige, som er nokså øde).

Jeg bare, som dere kan lese av innlegg, digga appen!


Er superfornøyd så langt!

For noen år tilbake så la jeg også gps en i kartlomma på tankveska. I innsbruck sa gps`en takk for seg. Det jeg tror er at den ble for varm.. Det var utrolig varmt nedover i europa den sommeren(2010). 30-35grader i luft temp mener jeg å huske(flere døde rundt om i storbyene).
Bare noe å ha i bakhodet :-)
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av SuperMorten »

katana_king skrev:
kjellv skrev:Jeg har Bagster tankbag, og la ganske enkelt inn min TomTom som jeg bruker i bilen i kartmappa på toppen. Funka helt supert, klarte også å betjene den gjennom den tykke plasten på Bagsteren hvis jeg tok av hansken. Eneste problemet var sola. Det var vanskelig å se GPSen når sola skinte rett på fra enkelte vinkler. Men det var bare å venne seg til å nytte sjangsen når jeg passerte skyggepartier.
Jeg har valgt en liknende løsning. Har IPAD (store versjonen) i gjennomsiktig kartmappe i tankveske. Blir Tesla-swong over navigasjonen. Bruker COPILOT navi app på Ipaden og det må sies å være den beste navigasjonsappen jeg har vært borti. Og slår Tomtom XL mange ganger i brukervennlighet, kan ikke sammenliknes :)

Noen fordeler med Ipad og copilot:

* Et kart er gratis (må betale ca 300 kr for hvert land/område ellers, ikke mye, dersom man ikke kjører i mange land)
* Svært kraftig CPU i IPAD ifrt GPS`er som er ment for BIL/MC. Bruker ca 2-5 sekunder på å kalkulere stor rute (100 + mil)
* Avanserte funksjoner men enkel i bruk.
* TMC tjeneste gratis / inkludert
* Ruteplanlegging tar hensyn til trafikkstatus på veiene
* Du kan legge inn egne hastigheter
* Du kan dra for å endre ruten og lage nytt punkt eller VIA på den måten
* Du kan legge til ubegrenset antall punkter som deldestinasjoner /VIA

Koblet til internett (dersom man har 3G så klart) slik at man kan søke på POI nokså dynamisk. Dersom man søker etter fritekst MC så dukker f.eks MC Oslo opp i Grenseveien 69, og du får en liste med alle steder med MC i firmanavn dersom du søker på det. Eventuelt kan man bruke ordinære søkemetoder som søk etter nærmeste "MC / Bilutsalg" og slike mer standard greier. Det jeg også likte svært godt var at du kan søke etter POI ikke bare rundt der du er som er vanlig på de enkleste GPS`er, men også på valgfri destinasjon, og i tillegg langs oppsatt rute.

Slik kan du sjekke ut om du har mange hoteller eller bensinstasjoner nær den veien du har satt opp (f.eks om jeg velger å kjøre RV45 i Sverige, som er nokså øde).

Jeg bare, som dere kan lese av innlegg, digga appen!


Er superfornøyd så langt!
Kan du trykke på iPaden med hansker?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Anaxim »

Hei. Forsøkte forleden å oppdatere kartene på min Zumo 660. Fikk beskjed om at minnekortet ikke hadde nok plass til oppdatering av hele Europa. Kjøpte 2 miniSD-kort på 4 og 8 GB. Særlig på 8GB-kortet skulle det jo være rikelig med plass.
Men jeg får fremdeles samme melding: At det ikke er nok minne på kortet. Bruker bl.a. Garmin Express for oppdatering. Har byttet på kortene, både 4 med og 8 GB, men med samme melding. Er det noe jeg gjør galt? Noen som har tips?

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Flanker »

Den prøver å installere kartet på selve GPSen. Du må flytte det til SD kortet, Google så finner du guide på det. Måtte gjøre det samme med min 340LM da siste oppdatering kom. Dvs. jeg fikk innstallert, men GPSen gnålet hele tiden om at den var tom for minne.

Køddent å måtte holde på sånn for å få en ett år gammel Garmin GPS til å virke! Neste gang blir det TomTom på meg.

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av katana_king »

SuperMorten skrev:
katana_king skrev:
kjellv skrev:
Kan du trykke på iPaden med hansker?
Nei!

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av PCP »

Vil bare nevne en litt artig kuriositet jeg opplevde i går med min Tomtom Rider.

Skulle fra Oslo til Dalsland center i Sverige, og hadde lagt inn 3-4 punkter i "reiseruteplanlegger". Da jeg var mellom Mysen og Rakkestad trykket jeg "gå til neste rutepunkt" (Aremark) og "Svingete veier". Ca hallveis til Aremark kom det plutselig en pling-plong jeg ikke har hørt før, og på skjermen sto det: ny kortere rute funnet, besparelse ca 7 min. Velge denne? (Og en stor ja og nei knapp).

Jeg takket ja, og veivalget var glimrende, men er ikke det litt spesielt på en frittstående enhet uten TMC eller annen input?

Kan ikke huske å ha opplevd det før, og syns det var litt uvant at en datamaskin ombestemmer seg, nøler, eller må ha betenkningstid. Men det viser kanskje bare at Tomtom's utsøkte valg av svingete veier slett ikke er basert på syntetisk digitalteknikk, men følsom intelligens med sann lidenskap for MC-kjøring!!? :prf :P :p

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av ojda »

PCP skrev:Vil bare nevne en litt artig kuriositet jeg opplevde i går med min Tomtom Rider.

Skulle fra Oslo til Dalsland center i Sverige, og hadde lagt inn 3-4 punkter i "reiseruteplanlegger". Da jeg var mellom Mysen og Rakkestad trykket jeg "gå til neste rutepunkt" (Aremark) og "Svingete veier". Ca hallveis til Aremark kom det plutselig en pling-plong jeg ikke har hørt før, og på skjermen sto det: ny kortere rute funnet, besparelse ca 7 min. Velge denne? (Og en stor ja og nei knapp).

Jeg takket ja, og veivalget var glimrende, men er ikke det litt spesielt på en frittstående enhet uten TMC eller annen input?

Kan ikke huske å ha opplevd det før, og syns det var litt uvant at en datamaskin ombestemmer seg, nøler, eller må ha betenkningstid. Men det viser kanskje bare at Tomtom's utsøkte valg av svingete veier slett ikke er basert på syntetisk digitalteknikk, men følsom intelligens med sann lidenskap for MC-kjøring!!? :prf :P :p

Nå begynner du å høres ut som A.J. når han messer om Guzzi :-k Skjerpings :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av PCP »

Haha, beklager så meget!! :lol
Ble kanskje litt for mye revet med, og det er mulig det er noe digitalteknikk likevel. Det skal aldri gjenta seg! :sk? :P :p

Innrømmer uansett at jeg er like betatt av denne Stelvio-funksjonen på Tomtom som enkelte andre er av syklene sine. Skal man finne tilsvarende ruter på kartet må man zoome nesten ned til pixel-nivå, så det har åpnet en helt ny verden for meg. :yeyeye

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av ojda »

Messingen din over TomTom virker den :[-o< Tenket jeg konverterer fra Garmin
neste geng jeg må bytte kart (jeg mener GPS) :lol
Har jo en "unngå motorvei-funksjon" her også, men føler ikke den gir det TomTom-eiere beskriver :[-(
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av SuperMorten »

ojda skrev:Messingen din over TomTom virker den :[-o< Tenket jeg konverterer fra Garmin
neste geng jeg må bytte kart (jeg mener GPS) :lol
Har jo en "unngå motorvei-funksjon" her også, men føler ikke den gir det TomTom-eiere beskriver :[-(
Når kjerringa sender meg ut for å kjøpe melk og brød, må hun vente lenge hvis jeg velger "svingete veier". Blir ikke noe kveldsmat den dagen.. :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar