Kjøpe sykkel før oppkjøring?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
svein690
Innlegg: 103
Registrert: 27 apr 2014, 16:28
Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
Sted: Tranby

Kjøpe sykkel før oppkjøring?

Legg inn av svein690 »

Hei

Sliter litt med å bestemme meg for å kjøpe sykkel før oppkjøring eller ikke....
Har bestilt meg oppkjøring for klasse A 19/5, men er usikker på om jeg vil bestå.
Bestemte meg litt på impuls for å ta oppkjøringen i år, da jeg tok klasse A1 i 2007, prøvde på klasse A i 08 men strøk.

Siden det har jeg ikke kjørt noe særlig, men begynner med oppfrisking igjen allerede på onsdag (intensivt)
Har selvfølgelig kjørt litt innimellom (prøvekjørt broderens ktm 500 exc)

Så er spørsmålet om jeg skal pine meg selv med å bestille en Ktm 690 smc i før oppkjøring eller ikke.
For jeg vet at hvis jeg stryker så er det veldig lang ventetid her på østlandet ihvertfall.

Hva ville DU gjort? :scratch

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kjøpe sykkel før oppkjøring?

Legg inn av SuperMorten »

Jeg hadde ventet..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: Kjøpe sykkel før oppkjøring?

Legg inn av spiritofwinter »

Hei

Tok lappen i fjor, og kjøpte sykkel før jeg hadde startet på kjøretimer, nesten 3 måneder før oppkjøring. Kunne ikke prøvekjøre sykkelen selv, men satt på en tur med tidligere eier for å få litt av følelsen. Endte opp med å "lærekjøre" litt på egenhånd når jeg likevel hadde sykkel tilgjengelig i kombinasjon med at jeg bor omtrent "der ingen skulle tru at nåkon kunne bu". Er veldig fornøyd med valget av sykkel nå ca et år senere.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Kjøpe sykkel før oppkjøring?

Legg inn av Flanker »

Vent med kjøpet til du kan prøvekjøre... Utseende, lyd og kløen i lommeboka anbefaler jeg å motstå. For det er hvordan sykkelen er å kjøre som virkelig betyr noe, og når du tar en prøvetur bør den helst være på 1 time.

Når det er sagt: Klarer du å følge mitt råd så er du en bedre mann enn meg. Jeg kjøpte sykkel før jeg hadde lappen, og endte med å bytte året etter. Gjør som jeg sier, ikke gjør som jeg gjør :mk

svein690
Innlegg: 103
Registrert: 27 apr 2014, 16:28
Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
Sted: Tranby

Re: Kjøpe sykkel før oppkjøring?

Legg inn av svein690 »

Har allerede kjørt en 690 smc, og har også kjørt litt husqvarna sm510/511.
Synes ktm er den "riktige" sykkelen for øyeblikket, men hey, jeg bytter biler oftere enn andre bytter sokker :redface

Men blir nok å vente til etter oppkjøring, og heller vente de 5-6 sure dagene uten sykkel

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Kjøpe sykkel før oppkjøring?

Legg inn av Epylypzon »

En kammerat av meg kjøpte sykkel for 1-2 mnd siden. Han har oppkjøring 20/5. Tror ikke han har angret :)
Aldri hatt lappen på lett/mellomtung og hadde første kjøretime for 2 uker siden.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpe sykkel før oppkjøring?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg begynte på lappen i august 2013 (vel vitende om at jeg ikke fikk tatt oppkjøring våren 2014) men kjøpte meg ganske kjapt en sykkel. Faktisk også en helt ny en (demokjørt).
Angrer ikke et sekund på det. Har hat mange øvekjøringstimer på denne sykkelen og dette har vist seg på kjøringen på trafikkskolen også. (i positiv grad)

Senest i dag hadde jeg oppkjøring i kjøregården (del 1) og denne besto jeg faktisk med glans. Sensor hadde ingenting å bemerke annet enn at hun sa at dette var "veldig bra gjennomført". Mye av dette kan jeg takke alle kjøretimene jeg har hatt for og uten sykkel så hadde det blitt vanskelig for meg å øvekjøre da jeg ikke kjenner så mange med mc i nærheten.

Så er det jo litt morsomt også da, og ha noe å pusse/gnikke på samt starte opp i ny og ne hvis man kjeder seg :)

Så min konklusjon er kjøp nå. Sikkert ikke så veldig fornuftig, med tanke på hva sykkelen koster deg mens du allikevel ikke kan kjøre den av nevneverdig grad, men hobby er dyrt og har du råd så synes jeg du skal kline til :)

Selv så gjorde jeg en del research og etter mange mil på sykkelen så er jeg fortsatt overbevist om at jeg har valgt riktig type sykkel for meg. Kan godt være jeg kanskje kjøper meg en sykkel nummer to, men hovedsykkelen blir nok en såkalt cruiser som jeg har i dag. Men å hugge dette i stein tør jeg nok ikke :)

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Kjøpe sykkel før oppkjøring?

Legg inn av tor2502 »

SuperMorten skrev:Jeg hadde ventet..
jepp vill det også.

hva strøk du på ?
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Kjøpe sykkel før oppkjøring?

Legg inn av tor2502 »

Bjerknez skrev:Jeg begynte på lappen i august 2013 (vel vitende om at jeg ikke fikk tatt oppkjøring våren 2014) men kjøpte meg ganske kjapt en sykkel. Faktisk også en helt ny en (demokjørt).
Angrer ikke et sekund på det. Har hat mange øvekjøringstimer på denne sykkelen og dette har vist seg på kjøringen på trafikkskolen også. (i positiv grad)

Senest i dag hadde jeg oppkjøring i kjøregården (del 1) og denne besto jeg faktisk med glans. Sensor hadde ingenting å bemerke annet enn at hun sa at dette var "veldig bra gjennomført". Mye av dette kan jeg takke alle kjøretimene jeg har hatt for og uten sykkel så hadde det blitt vanskelig for meg å øvekjøre da jeg ikke kjenner så mange med mc i nærheten.

Så er det jo litt morsomt også da, og ha noe å pusse/gnikke på samt starte opp i ny og ne hvis man kjeder seg :)

Så min konklusjon er kjøp nå. Sikkert ikke så veldig fornuftig, med tanke på hva sykkelen koster deg mens du allikevel ikke kan kjøre den av nevneverdig grad, men hobby er dyrt og har du råd så synes jeg du skal kline til :)

Selv så gjorde jeg en del research og etter mange mil på sykkelen så er jeg fortsatt overbevist om at jeg har valgt riktig type sykkel for meg. Kan godt være jeg kanskje kjøper meg en sykkel nummer to, men hovedsykkelen blir nok en såkalt cruiser som jeg har i dag. Men å hugge dette i stein tør jeg nok ikke :)
øvelse gjør mester det..
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Kjøpe sykkel før oppkjøring?

Legg inn av Snikendeugle »

Kjøp! :D

Om du mot alle odds ikke skulle bestå, så har du ihvertfall incentivet at: Faen, nå har jeg jo sykkelen, da må lappen i boks fort som f* også!

P.S Om du skulle være uheldig, så lønner det seg å sjekke vegvesenet sin oppkjøringsbooking online daglig, da folk avlyser datoene sine, og det åpner seg da muligheter. Det var slik jeg fikk min 2. oppkjøring like etter 1mnd fristen fra første oppkjøring.
Jeg hadde også forøvrig sykkelen en mnd før jeg faktisk fikk lappen.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kjøpe sykkel før oppkjøring?

Legg inn av JohnnyTh »

Kjøp, hvis du er fornuftig nok i hodet ditt til å la den stå til du får lappen i boks.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kjøpe sykkel før oppkjøring?

Legg inn av Kawagutten »

Hvis du har noen å øvelses kjøre med burde du kjøpe nå,siden du har begynt på lappen å har lov til å øvelseskjøre er det en fordel å kjøre så mye som mulig.Terpe på alt du synes er er vanskelig.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Kjøpe sykkel før oppkjøring?

Legg inn av Myst »

Får slenge meg på tråden siden jeg er i samme situasjon og har gjort meg erfaringer de siste ukene.

Denne er ingen enkel sak, i bunn og grunn bør man vel gjøre det som føles riktig. Du har jo allerede A1-lappen, med litt oppfriskning og ekstra trening, tenker jeg oppkjøringen blir peace of cake for deg. Da er det klart greit å ha noe og trene med. Har du råd og mulighet, så hvorfor ikke? Du har også i det minste funnet deg sykkelen du vil ha, og har "eget sted" å øve på.

For min del skal jeg ikke gå i detalj og kapre tråden din, bare dele erfaringen at ikke la impulsene styre deg og ta det kuli til fornuften kommer tilbake. Har heldigvis hatt nok støtte til å ikke gjøre noe dumt og forhastet.
Kommer og går..

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Kjøpe sykkel før oppkjøring?

Legg inn av jongsanim »

Jeg kjøpte før jeg fikk lappen, og var flink nok til å la den stå ;)

Jeg syntes det fungerte fint, men hadde sikkert vært surt om jeg ikke bestod ved første forsøk... Hvis du er i tvil på om du klarer å bestå iløpet av sesongen ville jeg ventet, men det blir en vurderingssak for deg ;)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Kjøpe sykkel før oppkjøring?

Legg inn av Crinos »

Som Snikendeugle sier... Kjøper du, har du absolutt alle incentiver for å lykkes :thumleft

Selv kjøpte jeg min første doning lenge før jeg fikk lappen i hånda... Ikke det lureste da jeg *hoste* øvelseskjørte *hoste* litt i forkant...
Men, kjenner jeg meg selv rett, hadde jeg gjort det samme i dag :) Selv om det nå er 18år siden jeg fikk MC lappen :prop:
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar