Kjøpe sykkel før oppkjøring?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøpe sykkel før oppkjøring?

Legg inn av Bjerknez »

En ting man bør ha i bakhodet er også forsikringen.
En ting er avdragene man betaler på et evt. mc lån og verditapet (som ikke er så stort på en mc), men forsikringssummen er litt surere å betale når man allikevel ikke bruker sykkelen. Dog krever lånegiver at sykkelen forsikres. Vertfall så vidt meg bekjent.

Kjøper du sykkelen cash så står du jo fritt til om du vil ha skilter på den eller ikke. Så vidt meg bekjent så kan man kjøre rundt på privat eiendom uten skilter.

Min sykkel koster ikke mer enn 2.900,- pr.år i forsikring så det kunne vertfall jeg leve med.

Det positive i mitt tillfelle er at jeg nå har blitt kjent med sykkelen leeeenge før lappen er i boks og siden jeg for lengst har planlagt sommerferien på mc ryggen så kommer det godt med at jeg har x antall mil på sykkelen og erfaringslisten generelt. men fortsatt er jeg blodfersk og må helt klart oppføre meg deretter :)

Brukeravatar
Supradog
Innlegg: 100
Registrert: 28 jan 2014, 09:10
Motorsykkelen din: 16 VFR800, 94 Honda NX250. 88 Tenere. 88 kawa GT550

Re: Kjøpe sykkel før oppkjøring?

Legg inn av Supradog »

Det er jo ikke no problem å "øvelseskjøre" på egen sykkel. Ha noen som har hatt mc lappen i 5 år kjørende bak på egen sykkel, begge på kom og med gul vest med Rød L på hvit bakgrunn. Så lenge den som er lærer og kjører bak til enhver tid ser eleven så kan man kjøre så langt man vil, hvor som helst i Norge. Så selv om du stryker første gang så kan du og en kompis kjøre til nordkapp i mellomtida om dere vil.

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Kjøpe sykkel før oppkjøring?

Legg inn av Myst »

Generell øvelseskjøring er klart 100% lovlig på egen sykkel, så lenge man følger lover og regler, og har kommunikasjonsmulighet (telefon, bluetooth, what ever som funker). Utfordringen er å ikke falle for fristelsen for å "øvelseskjøre" på egen hånd. Men tipper fleste faller for fristelsen eller "sjekker bare motoren går". Undertegnede regner med å sjekke at clutchen og gassen virker iallfall. :redface
Kommer og går..

svein690
Innlegg: 103
Registrert: 27 apr 2014, 16:28
Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
Sted: Tranby

Re: Kjøpe sykkel før oppkjøring?

Legg inn av svein690 »

Forrige gang så strøk jeg i kjøregården.
Hadde generellt en ganske sinna/grinete sensor som ikke en gang SÅ på at jeg kjørte i kjøregården. Han hadde mer enn nok med å drikke kaffe og sjekke at kjeglene stod rett et helt annet sted...

Så da mistet jeg motivasjonen, og valgte å legge dette på hylla.
Men jeg kjørte litt i sommerferien (da ca 4 år siden sist), og balanse samt "kunne kjøre" satt nogenlunde ok, kunne selvfølgelig vært bedre, men det er jo derfor jeg nå skal ha litt oppfriskning.


Oppkjøringen vil også finne sted på et annet sted enn forrige gang. (skal kjøre opp i hønefoss, så hvis noen har kjørt opp der i det siste, tas tips imot ang løyper osv)

Svar