Slik så KAwasaki sine bremseskiver ut.

Mens den gamle Suzukien fra 1988 så slik ut.

Ganske overraskende at det kunne være sånn forskjell.
Rusta har egentlig noe med bremseevnene å gjøre...Barbarozza skrev:Har med legeringa i skivene å gjøre, og ikke noe for betydninga av bremsene i det hele tatt.
Rust er jo oksidering mellom jern og oksygen enkelt forklart, bør bare ikke blir stående slik over lang tid.
Jeg antar at de er iblanda feks mer chrome, nikkel eller kopper og slikt som hemmer oksyderinga på den gamle 98 modellen, men kjemiker er jeg ikke. Det motsatte er feks sulfur som får det til å oksidere raskere.
Kina skivene mine rusta omtrent ikke...ville tro det nesten var rustfritt stål men i alle fall høyt innhold av Chrome![]()
ZZZR1400 og GTR1400 er kjent for å ha noe av de beste bremsene i markedet originalt..så synes ikke du skal bekymre deg noe særlig
Jeg har brukt WD40 eller 5-56 når jeg lagrer sykkelen utendørs mens jeg er på jobb. Virker som det har en efektOrion skrev:Er det mulig å forhindre korrusjon på bremseskivene? Tenker hovedsaklig under vinterlagring, og på bremseskiver som er kjent for å ruste. Eksempel smøre inn med noe godstoff (WD40?) før en setter den vekk og vaske vekk på våren?
Sent from my iPod touch using Tapatalk
Kanskje innen touringkonseptet men ikke i markedet generelt.Barbarozza skrev:
ZZZR1400 og GTR1400 er kjent for å ha noe av de beste bremsene i markedet originalt..så synes ikke du skal bekymre deg noe særlig
Det har du sikkert rett i. ZZR og GTR er jo ikke så veldig vanlige sykkler, så sikkert ikke så mange som vet at de har de beste bremsene.simpson skrev:Kanskje innen touringkonseptet men ikke i markedet generelt.Barbarozza skrev:
Jeg fikk wd40 på bremseskiver og klosser (ikke med vilje). Det ble tilnærmet null brems etterpå så det anbefaler jeg *ikke*. Det ble også *mye* gnikking med bremserens for å få skiten vekk igjen.Orion skrev:Påvirker det bremsene om man får WD40/5-56 på bremseklossene? Mener om det er nok å tørke av med ei fille før man tar sykkelen i bruk.
Nå er jo WD- 40 laget for bla smøring så det er jo kkke så rart.....poulet_cavalier skrev:Jeg fikk wd40 på bremseskiver og klosser (ikke med vilje). Det ble tilnærmet null brems etterpå så det anbefaler jeg *ikke*. Det ble også *mye* gnikking med bremserens for å få skiten vekk igjen.Orion skrev:Påvirker det bremsene om man får WD40/5-56 på bremseklossene? Mener om det er nok å tørke av med ei fille før man tar sykkelen i bruk.