Historietråd om utstyrsprodusentene i motorsykkelindustrien

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Kom en over en artig video om familiebedriften ARAI i Japan, som fikk meg til å komme opp med denne tråd-idéen.
Tror ikke vi har en slik her inne fra før.

Så her er det bare å komme med historier om de som har og fortsatt lager utstyr til MC og de som kjører MC.
Det er ofte artige historier som ligger til grunn for hvorfor de ulike produsentene av forskjellig ting startet med netttopp produkter som MC-industrien og MC-folk har tatt i bruk og hatt nytte av.

Her er kortversjonen av ARAI eventyret. Artig å bli fortalt om bakgrunnen for dette kjente hjem-merket av familien selv.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=MAEtIkqIov8[/video]

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Re: Historietråd om utstyrsprodusentene i motorsykkelindustr

Legg inn av Jompa »

JOFAMA
Den berømte svenske produsenten av mc-klær i skinn ble startet så tidlig som i 1937 av en 20-åring som het
Eskil Johanson.
Navnet JOFAMA er ganske enkelt forkortelse for Johansons Fabrik, Malung.
Eskil Johansons far var offiser i den svenske armeen, en av svært få ikke-adelige høyere offiserer i Sverige på den tiden.
Han var svært skuffet over at sønnen, som var en erklært passifist, ikke fulgte i farens fotspor.

Unge johanson var derimot svært motorsykkelinterresert samtidig som han ville bli skredder.
Han gikk i lære hos onkelen sin på morssiden, og jobbet på skredderverkstedet seks dager i uken.
Søndagene gikk stort sett med til kirkegang, og middager i familien Johansons storslagne villa.

Eskil Johanson var litt av en forretningsmann.
Han hadde som de fleste, selv i Sverige, fått med seg at det gikk mot krig i Europa.
Og han tenkte: Hva om jeg får til et produkt som både dekker mc-interressen og er innenfor faget mitt ?

Faren, som var offiser hadde lenge beklaget seg over at ikke Sverige rustet opp forsvaret, men i 1937 så det ut
til at noe skulle skje.
Det var da Eskil Johanson kom på ideen om å lage "skinnrockar før motocykelordonancerna i Kungliga svenska armeen."

Det finnes flere versoner av hvordan Jofama fikk innpass hos de høye herrer i hæren.
Men alle kildene mener at faren hadde en finger med, og kjente de rette personene.
I hvert fall fikk Jofama en ordre på ikke mindre enn 12 000 skinnfrakker. Frakkene var foret med ull og hadde impregnering av fårefett.
Ettersom fårefett lukter ganske sterkt og stygt fikk ordonansene snart tilnavnet "grabukker".

Nå var Sverige som kjent nøytralt under andre verdenskrig, og om alle 12000 frakkene ble produsert er usikkert.
Veldig mange av dem kan uansett enda fåes kjøpt på div overskuddslager i Sverige.

Jofama fikk uansett en god start, og i 1956 lanserte de den første svarte mc-jakken.
Ny modell med flere spenner og det berømte røde foret kom i 1961 og i 1973 kom den lille lomma oppe på
venstre arm som straks ble døpt "gummilomma".

Utover 80-tallet gikk det nedover med produksjonen, og Jofama ble etterhvert kjøpt opp av Halvarsson.
Men, man får enda kjøpt skinndresser og jakker med det gamle navnet.

Neste: Øhlins støtdempere
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Jompa skrev:JOFAMA
Den berømte svenske produsenten av mc-klær i skinn ble startet så tidlig som i 1937 av en 20-åring som het
Eskil Johanson.
Navnet JOFAMA er ganske enkelt forkortelse for Johansons Fabrik, Malung.
Eskil Johansons far var offiser i den svenske armeen, en av svært få ikke-adelige høyere offiserer i Sverige på den tiden.
Han var svært skuffet over at sønnen, som var en erklært passifist, ikke fulgte i farens fotspor.

Unge johanson var derimot svært motorsykkelinterresert samtidig som han ville bli skredder.
Han gikk i lære hos onkelen sin på morssiden, og jobbet på skredderverkstedet seks dager i uken.
Søndagene gikk stort sett med til kirkegang, og middager i familien Johansons storslagne villa.

Eskil Johanson var litt av en forretningsmann.
Han hadde som de fleste, selv i Sverige, fått med seg at det gikk mot krig i Europa.
Og han tenkte: Hva om jeg får til et produkt som både dekker mc-interressen og er innenfor faget mitt ?

Faren, som var offiser hadde lenge beklaget seg over at ikke Sverige rustet opp forsvaret, men i 1937 så det ut
til at noe skulle skje.
Det var da Eskil Johanson kom på ideen om å lage "skinnrockar før motocykelordonancerna i Kungliga svenska armeen."

Det finnes flere versoner av hvordan Jofama fikk innpass hos de høye herrer i hæren.
Men alle kildene mener at faren hadde en finger med, og kjente de rette personene.
I hvert fall fikk Jofama en ordre på ikke mindre enn 12 000 skinnfrakker. Frakkene var foret med ull og hadde impregnering av fårefett.
Ettersom fårefett lukter ganske sterkt og stygt fikk ordonansene snart tilnavnet "grabukker".

Nå var Sverige som kjent nøytralt under andre verdenskrig, og om alle 12000 frakkene ble produsert er usikkert.
Veldig mange av dem kan uansett enda fåes kjøpt på div overskuddslager i Sverige.

Jofama fikk uansett en god start, og i 1956 lanserte de den første svarte mc-jakken.
Ny modell med flere spenner og det berømte røde foret kom i 1961 og i 1973 kom den lille lomma oppe på
venstre arm som straks ble døpt "gummilomma".

Utover 80-tallet gikk det nedover med produksjonen, og Jofama ble etterhvert kjøpt opp av Halvarsson.
Men, man får enda kjøpt skinndresser og jakker med det gamle navnet.

Neste: Øhlins støtdempere
Interessant :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Skal komme med en innrømmelse siden ingen har avslørt meg enda.
Om noen har gjort det, har de i såfall holdt det for seg selv.
Hele innlegget om Jofama er bare oppdiktet sprøyt fra ende til annen, det eneste som stemmer
er at fabrikken holder til i Malung.

Hvorfor gjorde jeg noe sånt ?
Jo, for det første tenkte jeg at dette kom til å bli enda en tråd full av linker til andre nettsteder og youtube.
Og ingenting er kjedeligere å lese, synes jeg.
Så stakk det en liten djevel i meg, skulle dikte opp en historie og se hvor lenge det gikk før noen avslørte hele greia, men det ser ut til at det stemmer at " står det på nettet, er det sant".

Om noen er interresert i en sann historie, finnes den her:

http://shop.hylkegarden.se/jofama_jackor" onclick="window.open(this.href);return false;
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

Jompa skrev:Skal komme med en innrømmelse siden ingen har avslørt meg enda.
Hele innlegget om Jofama er bare oppdiktet sprøyt fra ende til annen, det eneste som stemmer

Jo, for det første tenkte jeg at dette kom til å bli enda en tråd full av linker til andre nettsteder og youtube.
Så stakk det en liten djevel i meg, skulle dikte opp en historie og se hvor lenge det gikk før noen avslørte hele greia, men det ser ut til at det stemmer at " står det på nettet, er det sant".

http://shop.hylkegarden.se/jofama_jackor" onclick="window.open(this.href);return false;
Haha, fantastisk. Bra lesing ihvertfall :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

:lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Ha, ha, jeg er ikke en gang skuffet over at jeg gikk 5 på :lol :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
norse900
Motorsykkelen din: BMW R1100RT

Legg inn av norse900 »

Syntes det var interessant lesning, jeg. Har ikke snøring på sånt, så jeg satser på at jeg er unnskyldt... Hadde det ikke vært for "Hekkans Google", så kunne fort dette bli den nye "True or False" -tråden :-)
Godt jobba, Jompa!!

Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Svar