slark i framgaffel, Yamaha YBR

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Erik.H.M
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F

slark i framgaffel, Yamaha YBR

Legg inn av Erik.H.M »

Hei.
Oppdaget i dag at det er slark i framgaffelen min.
Lurer på om det må byttes noe, eller om det holder med at jeg strammer noe.

Setter pris på svar!
Sist redigert av Erik.H.M den 08 mai 2014, 20:03, redigert 1 gang totalt.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Re: slærk i framgaffel, Yamaha YBR

Legg inn av Kawagutten »

Du kan sjekke styrelageret. Kanskje det holder med litt fin stramming(oppe og nede).
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Erik.H.M skrev:Hei.
Oppdaget i dag at det er slærk i framgaffelen min.
Lurer på om det må byttes noe, eller om det holder med at jeg strammer noe.

Setter pris på svar!
Generelt, så vil jeg fraråde å stramme styrelager hvis det ikke er en amatør som har byttet det nylig og ikke strammet det til rett moment. Er det styrelageret som er gåent, så bytt!!
Få jekket forhjulet opp fra bakken og sjekk hvor slarken er. Det kan være at bushingen nede i demperen er slitt, men 9 av 10 tilfeller er det styrelagrene som gir problemer.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Erik.H.M
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F

Legg inn av Erik.H.M »

Kawagutten skrev:Du kan sjekke styrelageret. Kanskje det holder med litt fin stramming(oppe og nede).
Problemet er at jeg er litt usikker på hvordan jeg gjør det. Er noen spesielle muttere som jeg trenger et spesialverktøy for å kunne stramme de...
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
DrGreve

Re: slark i framgaffel, Yamaha YBR

Legg inn av DrGreve »

Erik.H.M skrev:Problemet er at jeg er litt usikker på hvordan jeg gjør det. Er noen spesielle muttere som jeg trenger et spesialverktøy for å kunne stramme de...
Her ser du ett tradisjonelt opplegg på styrekrone og styrelager.
Skjermbilde.JPG
Styret, 5, 6 og 7 må fjernes først. Da kommer du til strammemutteren, som på denne illustrasjonen er 4.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

DrGreve skrev:
Erik.H.M skrev:Problemet er at jeg er litt usikker på hvordan jeg gjør det. Er noen spesielle muttere som jeg trenger et spesialverktøy for å kunne stramme de...
Her ser du ett tradisjonelt opplegg på styrekrone og styrelager.
Skjermbilde.JPG
Styret, 5, 6 og 7 må fjernes først. Da kommer du til strammemutteren, som på denne illustrasjonen er 4.
...og så sette på igjen alt sammen (trenger vel ikke skrue alt sammen fast) og måle motstanden i styret. Hekte ei fjærvekt på enden av styret. Motstanden skal være omtrent 0,5 kg, og jevn motstand hele veien, begge veier.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Pass på at du løsner øvre styrekrone's innfesting til gaffelbeina før du strammer litt til!

Brukeravatar
DrGreve

Legg inn av DrGreve »

Jeg vil uansett ikke anbefale å stramme til ett gammelt styrelager bare for at det er slakke. Det kan gjøre vondt verre. Bytt er min anbefaling.
Men når han spør om hjelp, så skal han få hjelp :lol

Bilde

Svar