Har gitt kjøleribbene og motoren en runde med WD-40 og tannkost mens jeg ventet på at reserve-batteriet (bilbatteri) ble ladet. Etterpå var planen å måle kompresjonen på sylinderne. Da jeg satte ledningen på starteren gnistret det som bare F... Fullt overslag i starteren...
Fordelen med det som er ødelagt er at da er det i alle fall ikke "farlig" å åpne det for å se hvordan det virker. (Kan jo ikke bli "mer" ødelagt). Etter at jeg hadde plukket starteren og spekulert litt, så fyrte jeg opp loddebolten. Kablingen fra + var av, og må ha mistet kontakten med børsten og kommet i kontakt med selve godset. Lodda disse fast i et lite messing-øye jeg hadde liggende og skrudde greia sammen igjen. Må ha tenkt og gjort rett, for nå funker jammen starteren!!!

Før jeg "fyrte igang" på nytt tenkte jeg det kunne være lurt å ha oppi litt mer olje også (var på min-merket i glasset), men like etter at jeg hadde begynt å tømme så jeg en oljedråpe under stator-dekselet (?) på venstre side. Dette har tydeligvis fått medfart, for da jeg begynte å pirke i det viste det seg at det hadde vært "lappet" med en eller annen form for sparkel. Jeg har sett at "gorbys" har gjort en tilsvarende "fix", men jeg har ikke noe slikt "trylle-kitt" liggende. Tror rett og slett at "nytt" deksel er den beste (permanente) løsningen i mitt tilfelle. Må skaffe pakninger uansett, så da er det bare å vente til rett del dukker opp.