Her har du Fjellreven elt i et nøtteskallFlattop skrev:Hva ønsker jeg av et godt telt.
I mitt tilfelle bør et telt ha innertelt av myggnettingtypen. Dette fordi mygg og anna kos holdes borte, samt at da bli det lettere å unngå å stryke borti ytterduken som gir lettere vanngjennomtrenging. Samt at kondens som velger å dryppe ikke nødvendigvis treffer meg evt utstyret. En sterk og forsåvidt vanntett bunn i innerteltet er viktig.
Jeg ønsker meg en relativ romslig inngang, slik at jeg ikke trenger å drasse alt av utstyr inn i innerteltet men kan ha noe bagasje der ute. I tillegg er det greit å ha et sted under tak slik at morgenkaffen kan lages uten å måtte gå ut av teltet. Det har faktisk hendt at morgenstunden har vært av det fuktige slaget.
Lav vekt er ikke det største argumentet for min del. Jeg bruker stort sett 2 hjul når jeg er i teltmodus, men at teltforpakningen kan komprimeres er av større betydning.
Noen små lommer og hemper til å kunne henge opp lys og slikt i er kjekt å ha.
Teltplugger av god kvalitet er bra. De vanlige tynne pinnene har lett for å bøye seg, foretrekker derfor plugger av 'skje' typen.

Akka Dome har to fortelt som rommer hver sin persons bagasje , eller man kan bruke ett til bagasje og ett til matlaging. Innerteltet er tett men kan åpne begge inngangene slik at bare myggnettingen er foran. Tåler MYE vann og vind.
Innerteltet henger en god avstand fra ytterveggen samt at innerteltet er relativt tett. Dog med flere lufteluker. Flere innvnedinge nettinglommer samt en liten "hengekøye" i taket til telefonen etc. Det er også noen oppheng i taket som jeg henger ledlykten i.
Teltpluggene er av skjetypen og av like god kvalitet som resten. Alle snorer , åpninger og stangkanaler har refleks som kan være greit i mørket.