Nå tuller du fælt her...simpson skrev:Som jeg sier, Desmo motorene har 12.000 km. på reimbytte.Andreas skrev:Hva av det jeg skrev er feil?simpson skrev:Dette er feil.Andreas skrev:Reimene skal jo byttes vært 2.år eller på 20000km på din. Reimer som har vært lagret kaldt og mørkt kan fint brukes, selv om de er et par år gammle. De reimene på bildet du har der er ivertfall ikke nye. Det er en annen type papirlappe på de nå, det har det vært et par års tid, ivertfall.. Så hvis selger ikke kan dokumentere alder, så har jeg vært skeptisk. Helt nye reimer er jo heller ikke sååå dyre.
Men du kan jo vurdere selv. Reimene på min Multistrada, og de fleste nyere 4-ventils Ducatier, har bytteintervall på 5år eller 24/30000km. Delenummeret er akkurat det samme som reimene til 1098, som har 2 årsintervall
På Desmoquatro motorer er det hvert 2. år eller 12.000 km
851, 748, 916, ST4, div Monster osv bruker Desmoquatromotorer.
Desmoquatro betyr 4 ventiler, desmodromiske ventiler.
De første Testastrata motorene finner du i 749, 999 og videre helt opp til Panigale overtok.
Men Multistada, Streetfighter og Diavel bruker fortsatt Testastrettamotorene.
Ducati 1098, 1198 har hvert 2. år eller 12.000 intervall.
Multistrada vet jeg ikke noe om, men rart de har 5 år
når resten av Testastrettamotorene har 2 år.
Du sier 20.000 km
Testastrettamotorene har 12.000 km reimbytte og 24.000 ventiljusterng.'
Hvordan kan Desmo har 20.000 når Testa har12.000km?
Anbefaler å lese litt Ducati historie
Testastretta (som først kom i 996R, ikke 749/999 som du sier), Desmoquattro og Desmodue FØR 2007 hadde 10000km intervall på ventilsjekk/justering og 20000km/2år på reimbytte. Nå snakker jeg om ca fra starten av 90-tallet og opp. Før det så står det ikke så mye om alder på reimene, bare at strammingen skal sjekkes ganske ofte. Nede i 3000km f.eks på 907iE Paso.
Når din 1098 ble lansert i 2007 med Testastretta Evoluzione, økte Ducati serviceintervallene på alle sykklene til 12000km og 24000km/2år, respektive ventilsjekk og reimbytte.
I 2010, når Multistrada 1200 ble lansert med den nye Testastretta 11°, ble ventilsjekken øket til 24000km. Så nå blir ventiler sjekket samtidlig som reimene blir byttet. Reimene kan nå også stå på i 5år før de skal byttes. Grunnen til dette er forbedret design i ventilstyringer og ventilseter. 11° angir eksosventilenes og innsugsventilenes overlapp, alltså der de er åpne samtidlig. Det vil si at disse motorene har en mye roligere og mindre belastende gange, noe som er med på å gjøre at Ducati har valgt å øke tidsintervallet på reimene til 5år. Ventiloverlappet på superbikemotorene (848, 1098, SF osv), er på 40°.
24000km/5år gjelder for Multistrada 1200, Diavel og Streetfighter 848.
Når Ducati i fjor lanserte Hypermotard/Hyperstrada med 821 Testastretta 11°, så har de igjen øket ventilsjekk/reimbytteintervallet til 30000km/5år. Dette gjelder nå alltså Hypermotard/Hyperstrada 821 og nye Monster 1200.
Hvis du lurer på noe mer, så har jeg det meste av Ducati`s vedlikeholdsdokumentasjon (og historedokumentasjon) tilgjengelig

Beklager kapring av tråden din, Elolz.. Men gratulerer med salg av sykkelen. Synd du måtte kvitte deg med et av MC-verdenens største ikoner

Edit: må rette meg selv her! Testastretta kom først i 996R, ikke 998.