Kjøring på bakhjulet i 2dregear på en moderne sportsykkel foregår i hastigheter på 150+ og i den farta blir det jævlig skummelt hvis en mister kontrollen.

Å kjøre på hjulet ved gasspådrag er relativt enkelt med en sykkel med nok krefter men løftet varer jo ikke særlig lenge. Derfor må en ta den helt opp til balansepunktet for å få til de lange. Dengang jeg var ung og Gæærn pleide jeg å dra på i 1ste opp til ca 8' slå av gass slik at demper komprimerte seg noe og så gå brått på. La den løfte seg helt opp mot balansepunktet og så bremse løftet med bakbrems slik at jeg ikke slo bakover. Putta inn 2dregearet omtrent idet jeg hadde balanse (shortshift) deretter var det bare å rulle av gass slik at den landet ganske soft.
Nå skal det sies at jeg hadde drivi mye med dette på crosser før jeg forsøkte med gatesykkel og hatt mange turer på ryggen. Det gjør jo ikke så mye når'n gjør det på et nyslått jorde og ingen ser på...
Anbefaler deg å ikke øve det inn i trafikk men finne en tom parkeringsplass/et industriområde der du ikke kan komme borti andre for skal du dra skikkelige wheelies kommer du til å gå i bakken før du lærer.