Kjøre uten nytt vognkort?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
sankyo
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400

Kjøre uten nytt vognkort?

Legg inn av sankyo »

God morgen

Jeg har kjøpt en brukt MC. :D Selger ga meg vognkort del 1 da jeg hentet den og han har også sendt vognkort del 2 til Statens vegvesen.
Jeg har forsikret MCen i mitt navn fom den dagen jeg overtok.
Nå fikk jeg et brev fra statens vegvesen vedr omregistreringsavgift. Jeg betalte beløpet nå i nettbanken, men pengene går jo ikke ut før i morgen.

I følge brevet fra statens vegvesen står: "Husk at kjøretøyet ikke kan brukes før du har mottatt vognkort". :scratch

Betyr det at jeg ikke får kjøre sykkelen som er forsikret i mitt navn og med det gamle vognkortet del 1 som jeg fikk da jeg overtok sykkelen før jeg har tatt imot/skaffet meg et nytt vognkort?

Noen ideer?
Live long and prosper :janikk

TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Re: Kjøre uten nytt vognkort?

Legg inn av TBI81 »

Kan kjøre 1mnd på hans gamle til du mottar ditt om jeg ikke husker feil

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

TBI81 skrev:Kan kjøre 1mnd på hans gamle til du mottar ditt om jeg ikke husker feil
Slik er det jeg og har hørt det, selv om du ikke finner det skriftlig noe sted. Men du kan evt stikke innom biltilsynet og skrive ut et nytt midlertidig vognkort dersom du føler for det. Dette betinger imidlertid at årsavgift, reg.avg. og forsikring er i orden.

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

Bare å kjøre med det gamle vognkortet til det nye kommer i posten og du kan ta med kopi av salgsmelding i tilfelle du blir stoppet.Salgsmelding og vognkort del 2 skal leveres innen 3 dager å da får du det nye vognkortet innen 14 dager fra det er levert.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Hva skjer om jeg kommer i kontroll og vognkortet er ei blaut masse i sideveska ?
:mc2 ... :-)å
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

Intruder skrev:Hva skjer om jeg kommer i kontroll og vognkortet er ei blaut masse i sideveska ?
:mc2 ... :-)å
Dette er du jo ikke klar over enda Intruder for du har plikt til å ha med ett leselig vognkort og hvis ikke kan de bare sjekke opp rammenr i autosys som er det systemet de bruker(samme som biltilsynet).
I værste fall blir det en bot på kr 500 for glemt vognkort(uleselig).

http://www.side3.no/motor/dette-koster- ... 28208.html" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
sankyo
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400

Legg inn av sankyo »

Takk for innspill. Det ville altså mest sannsynlig gått bra. Men jeg dropper dagens planlagte tur. Skal innom en trafikkstasjon i morgen for å skaffe meg et midlertidig vognkort.
Ha en flott dag, alle sammen og god tur.
Live long and prosper :janikk

TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Legg inn av TBI81 »

sankyo skrev:Takk for innspill. Det ville altså mest sannsynlig gått bra. Men jeg dropper dagens planlagte tur. Skal innom en trafikkstasjon i morgen for å skaffe meg et midlertidig vognkort.
Ha en flott dag, alle sammen og god tur.
Det vil gå helt fint. Dette er ingenting å stresse for. Tut å kjør :thumleft

Brukeravatar
PCP
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)

Legg inn av PCP »

sankyo skrev: I følge brevet fra statens vegvesen står: "Husk at kjøretøyet ikke kan brukes før du har mottatt vognkort". :scratch

Betyr det at jeg ikke får kjøre sykkelen som er forsikret i mitt navn og med det gamle vognkortet del 1 som jeg fikk da jeg overtok sykkelen før jeg har tatt imot/skaffet meg et nytt vognkort?

Noen ideer?
Har stusset litt over denne merkelige regelen selv. Det står jo ganske klart i brevet du fikk, på salgsmeldingen, og hos Vegvesenet (http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og ... ers-ansvar ) at man ikke har anledning til å ta i bruk kjøretøyet før nytt vognkort er mottatt.

For meg virker dette som en regel ingen vet helt hvorfor vi har, og som ikke blir håndhevet i praksis. De fleste har vel enten ikke fått det med seg, eller lever på noen gamle oppfatninger om at det kan kjøres en viss tid på gamle eier. Jeg kan ikke se at dette medfører riktighet, og skal du følge reglene lar du enten sykkelen stå, eller du drar på Vegvesen og får et midlertidig vognkort.

Selv har jeg bare ignorert det, og har aldri hørt om noen som har fått bøter eller andre problemer med dette. Men det finnes jo på den annen side mer her i verden enn hva jeg har sett, så er vel ikke utenkelig at det går an å møte en regelrytter som er opptatt av dette...

Brukeravatar
Kjellrf
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi

Legg inn av Kjellrf »

Så lenge du har med deg et vognkort fra siste eier, vil du ikke få noe tull. Og siden forsikring er tegnet, får du ingen problemer hvis du skulle havne i et uhell. Forrige eiers forsikring gjelder vel også i 14 dager etter salg.

Du har INGENTING å bekymre deg over, du har gjort alt rett.

KJØR!
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Hele vognkort-regelen er jo bare tull. Den er ikke tillpasset online-samfunnet. Jeg har flere ganger lånt tilhenger hos Maxbo, Bygmakker o.l. Alle ganger får jeg bare en kopi av vognkortet. Kopien gir ikke inntrykk av å være ekte, er bare en helt vanlig svart/hvitt kopi. Jeg har har ikke vært spesielt opptatt av detaljene om det er lov eller ikke, og tenkt at dette er ok. Helt til en dag jeg var på Maxbo. Da kommer en kunde inn, lettere irritert, som sannsynligvis ville bli anmeldt for dokument-forfalskning...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Mine hittil 2 stk MC'er har blitt kjøpt brukt hos MC-forhandler og da har jeg fått et midlertidig vognkort som har hatt lang nok gyldighet til å motta det nye.

Alternativet ved privat kjøp er vel at selger/kjøper drar ned på trafikkstasjonen og ordner papirer/betaler avgifter og får skrevet ut nytt med en gang - eller er det ikke mulig å få gjort der og da? (Forsikring kan en jo ordne pr tlf før en drar ned, og da er det vel kun signatur fra selger på del2 pluss at ny eier betaler omregistrering og evt årsavgift som skal til )
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
PCP
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)

Legg inn av PCP »

RuneMC skrev: Alternativet ved privat kjøp er vel at selger/kjøper drar ned på trafikkstasjonen og ordner papirer/betaler avgifter og får skrevet ut nytt med en gang - eller er det ikke mulig å få gjort der og da?
Jo, det går helt fint å gjøre som du sier. Forsikringsselskapet sender inn elektronisk ila noe sekunder, omreg-avgift kan betales i skranken, og man får utstedt midlertidig vognkort der og da.

Svar