sankyo skrev:
I følge brevet fra statens vegvesen står: "Husk at kjøretøyet ikke kan brukes før du har mottatt vognkort".
Betyr det at jeg ikke får kjøre sykkelen som er forsikret i mitt navn og med det gamle vognkortet del 1 som jeg fikk da jeg overtok sykkelen før jeg har tatt imot/skaffet meg et nytt vognkort?
Noen ideer?
Har stusset litt over denne merkelige regelen selv. Det står jo ganske klart i brevet du fikk, på salgsmeldingen, og hos Vegvesenet (
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og ... ers-ansvar ) at man ikke har anledning til å ta i bruk kjøretøyet før nytt vognkort er mottatt.
For meg virker dette som en regel ingen vet helt hvorfor vi har, og som ikke blir håndhevet i praksis. De fleste har vel enten ikke fått det med seg, eller lever på noen gamle oppfatninger om at det kan kjøres en viss tid på gamle eier. Jeg kan ikke se at dette medfører riktighet, og skal du følge reglene lar du enten sykkelen stå, eller du drar på Vegvesen og får et midlertidig vognkort.
Selv har jeg bare ignorert det, og har aldri hørt om noen som har fått bøter eller andre problemer med dette. Men det finnes jo på den annen side mer her i verden enn hva jeg har sett, så er vel ikke utenkelig at det går an å møte en regelrytter som er opptatt av dette...